Ibland startar inte datorn på rätt sätt

Permalänk

Ibland startar inte datorn på rätt sätt

Har ett AM5 system med 7700X.

Ibland startar inte datorn med att visa BIOS sedan ladda operativsystemet. Skärmens lampa lyser orange men datorn kommer inte igång med fläktar och allt.

Det händer inte alltid men tillräckligt ofta för att störa sig på det. Jag har svårt att tro det är minnesträning när man inte ställt något i BIOS innan eller rört BIOS på ett tag.

Permalänk
Medlem

Kommer det några pip från datorn?

Så detdu skriver är att ibland när på trycker på power knappen på datorn så startar den inte? Det kommer inte ljud från datorn och inte fläktar startar? Vad gör du då? Trycker på power knappen igen och den startar?

Behöver mera information....

Permalänk
Skrivet av ehskha:

Kommer det några pip från datorn?

Så detdu skriver är att ibland när på trycker på power knappen på datorn så startar den inte? Det kommer inte ljud från datorn och inte fläktar startar? Vad gör du då? Trycker på power knappen igen och den startar?

Behöver mera information....

Inga pip från datorn eller jag har ingen intern högtalare på moderkortet eller så. Men powerlampan lyser men fläktarna går på väldigt lågt varvtal. Datorn startar inte igång på riktigt dvs bootar in på BIOS.

Permalänk
Medlem

har du kollat om det finns någon debug-led på moderkortet?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

har du kollat om det finns någon debug-led på moderkortet?

Det finns debug led på moderkortet jag borde ha kollat det innan jag skapade tråden. Men iallafall detta att den inte startar korrekt händer varje gång jag startar den från kallstart dvs datorn har varit avstängd. Videoutgången kommer inte igång oavsett hur många gånger jag startar om skärmen.

Och jag har oftast väntat fem min eller längre men inget händer.

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är nätaggregat och moderkort?
Det påminner om när kondensatorer inblandade i strömförsörjningen blir dåliga och inte fungerar helt och hållet. Då behöver man sätta på datorn allt fler gånger innan den startar.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Hur gammalt är nätaggregat och moderkort?
Det påminner om när kondensatorer inblandade i strömförsörjningen blir dåliga och inte fungerar helt och hållet. Då behöver man sätta på datorn allt fler gånger innan den startar.

Moderkortet är ett MSI X670E Carbon och nätagget är ett Seasonic Prime 600W fläktlöst några år gammalt.

Permalänk
Medlem

hmm, vi verkar inte veta om datorn är igång eller inte. Att skärmen inte tänds behöver inte ha något med datorn att göra. Kan vara grafikkortet, kan vara kabeln. Använder du PCIe grafikkort eller det inbyggda?

Är det PCIe kan du prova och byta till det inbyggda för att se om det avhjälper, för då kanske det är nåt strul/glapp med ditt grafikkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Moderkortet är ett MSI X670E Carbon och nätagget är ett Seasonic Prime 600W fläktlöst några år gammalt.

För säkerhets skull kan du ju kolla hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill.

Permalänk
Skrivet av ehskha:

hmm, vi verkar inte veta om datorn är igång eller inte. Att skärmen inte tänds behöver inte ha något med datorn att göra. Kan vara grafikkortet, kan vara kabeln. Använder du PCIe grafikkort eller det inbyggda?

Är det PCIe kan du prova och byta till det inbyggda för att se om det avhjälper, för då kanske det är nåt strul/glapp med ditt grafikkort...

Skrivet av CeciliaB:

För säkerhets skull kan du ju kolla hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill.

Ett AMD 7800 XT.

Som sagt detta händer en gång av tio eller tjugo gånger jag statar datorn så det blir lite svårt att felsöka. Jag får helt enkelt uppdatera tråden när det väl händer igen och kolla led debugen.

Är nog inget fel på dem moderkortet är bara några månader gammalt.

Permalänk
Medlem

Gör som @ehskha skriver, det kanske kan ge något.

Vi har alldeles för lite information för att kunna ge någon fungerande hjälp.

@CeciliaB fråga fick fram vad för moderkort, vilket var bra!

På kortet finns det 4x EZ Debug LED och även 1x 2-Digit Debug Code LED, vilket är mycket bra, det ger mer än vad som är normalt vid felsökning, om än inte 100% alltid. Ändå ett perfekt utgångsläge

När det händer, så kontrollera vad dessa visar och återkom.

Som det nu är så kan det i princip vara vad som, ja även monitorn som inte klarar sync vid kallstart.

På sidan 52 i manualen finns EZ Debug LED som då visar om CPU, RAM. VGA och BOOT är okej eller felar.

På sidan 53 till 57 visas alla felkoder som Debug Code LED raporterar.

Har du inte kvar manualen så kan den hämtas på: https://download-2.msi.com/archive/mnu_exe/mb/MPGX670ECARBONW...

Edit: Vad vi vet är att..
Ingen start vid kallstart ibland, att moderkortet är MSI X670E Carbon med CPU 7700X och nätagget är ett Seasonic Prime 600W fläktlöst.

Vad är det för övrig hårdvara?
Grafik
Minne, fabrikat, modell, hastighet, antal, i vilka slot.
Lagring SSD HD m.m.
m.m.

Det mesta behövs för en fungerande hjälp med felsökning...

Ja, även vad som är inkopplat externt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hej!

Min spontana känsla är att ditt nätaggregat på 600 W är underdimmensionerat. Kanske inte när all ström är stabil och balanserad (dvs. vid normal drift), men vid mycket kraftiga toppar och dalar så kanske den inte räcker till riktigt om marginalerna är för små. Då kan märkliga beteenden uppstå, och dessa toppar/dalar uppstår inte så sällan under just uppstartsfasen.

Om du inte finner en lösning efter att ha gjort fler undersökningar med loggar mm, så skulle jag nog ha testat med ett kraftigare nätaggregat och då även sett till att välja en modell med lägst samma kvalitet som ditt nuvarnde Seasonic. Att kolla kondensatorerna enligt CeciliaB:s förslag är inte heller fel!

Om du kunde skriva exakt vad du har för komponenter så skulle det vara bra.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Ja, titta på vilken debug-kod som visas när det händer. Skulle spontant gissa på för tighta timings på minnena eller något liknande, men debug-koden kommer tala om vad den fastnar på.

Kan också vara värt att uppdatera BIOS oavsett.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Min spontana känsla är att ditt nätaggregat på 600 W är underdimmensionerat. Kanske inte när all ström är stabil och balanserad (dvs. vid normal drift), men vid mycket kraftiga toppar och dalar så kanske den inte räcker till riktigt om marginalerna är för små. Då kan märkliga beteenden uppstå, och dessa toppar/dalar uppstår inte så sällan under just uppstartsfasen.

Om du inte finner en lösning efter att ha gjort fler undersökningar med loggar mm, så skulle jag nog ha testat med ett kraftigare nätaggregat och då även sett till att välja en modell med lägst samma kvalitet som ditt nuvarnde Seasonic. Att kolla kondensatorerna enligt CeciliaB:s förslag är inte heller fel!

Om du kunde skriva exakt vad du har för komponenter så skulle det vara bra.

Mitt grafikkort har maxtak på 263 TDP för 7800 XT och processorn 7700X ligger på 105 TDP. Borde inte det räcka för 600W?

Kondensatorerna är det inget fel på jag har redan kollat dem innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Mitt grafikkort har maxtak på 263 TDP för 7800 XT och processorn 7700X ligger på 105 TDP. Borde inte det räcka för 600W?

Kondensatorerna är det inget fel på jag har redan kollat dem innan.

Titta på ditt grafikkort och dess tekniska specifikationer. Tillverkaren skriver alltid ut deras rekommenderade effekt-tal för nätaggregatet, t.ex. 650 W. Nästan överallt säger man att man ska titta på just det värdet, men att man sedan går upp ett snäpp högre i effekt- rekommenationerna än vad tillverkaren anger. Om tillverkaren anger t.ex. 650 W i sina rekommendationer, så är det alltså klokt att välja ett nätagg på 750 W.

Tänk på att strömleveransen i våra hushåll inte är så jämn som många tror! Den är tvärtom ganska ojämn i vanliga fall och ibland extremt ojämn vid vissa fall! Inte så sällan vid datorns uppstart. Ett nätaggregat har flera uppgifter som den bör klara av att hantera på ett bra sätt, inte minst just ojämn ström.

Om den inte hanterar allting på ett bra sätt så kan fel visas även på andra komponenter som t.ex. RAM-minnen mm, trots att det ursprungliga felet kan ha med just strömleverans att göra. Moderkortet hanterar också strömleveranser, så nätaggregatet gör inte detta helt ensamt. Ditt fel kan alltså ha flera olika orsaker vilket är omöjligt att fastslå utan vidare felsökning. Ditt fel kanske inte alls har med ström att göra.....vem vet utan att ha tagit reda på det?

Men kolla som sagt om ditt nätagg har tillräcklig effekt. 600 W låter lite, men det beror ju på vad du har för komponenter, om du överklockar något eller ej mm.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Titta på ditt grafikkort och dess tekniska specifikationer. Tillverkaren skriver alltid ut deras rekommenderade effekt-tal för nätaggregatet, t.ex. 650 W. Nästan överallt säger man att man ska titta på just det värdet, men att man sedan går upp ett snäpp högre i effekt- rekommenationerna än vad tillverkaren anger. Om tillverkaren anger t.ex. 650 W i sina rekommendationer, så är det alltså klokt att välja ett nätagg på 750 W.

Tänk på att strömleveransen i våra hushåll inte är så jämn som många tror! Den är tvärtom ganska ojämn i vanliga fall och ibland extremt ojämn vid vissa fall! Inte så sällan vid datorns uppstart. Ett nätaggregat har flera uppgifter som den bör klara av att hantera på ett bra sätt, inte minst just ojämn ström.

Om den inte hanterar allting på ett bra sätt så kan fel visas även på andra komponenter som t.ex. RAM-minnen mm, trots att det ursprungliga felet kan ha med just strömleverans att göra. Moderkortet hanterar också strömleveranser, så nätaggregatet gör inte detta helt ensamt. Ditt fel kan alltså ha flera olika orsaker vilket är omöjligt att fastslå utan vidare felsökning. Ditt fel kanske inte alls har med ström att göra.....vem vet utan att ha tagit reda på det?

Men kolla som sagt om ditt nätagg har tillräcklig effekt. 600 W låter lite, men det beror ju på vad du har för komponenter, om du överklockar något eller ej mm.

Men enlight specen på Techpowerup på 7800 XT så rekommenderas ett nätagg på 600W. Mitt är ett Titanium-klassat. Räcker inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men enlight specen på Techpowerup på 7800 XT så rekommenderas ett nätagg på 600W. Mitt är ett Titanium-klassat. Räcker inte det?

Om tillverkaren rekommenderar ett nätagg på 600 W så bör den effekten räcka i NORMALA fall så länge strömleveransen är "normal-jämn", men det KAN också vid enstaka toppar vara för lite i sina marginaler. Att då välja ett nätagg på 750 W istället är därför en mycket klok ide'. Att gå upp ett snäpp från rekommendationerna är idag nästan ett standardförfarande hos väldigt många och det tycker jag är helt rätt att göra i många fall.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Om tillverkaren rekommenderar ett nätagg på 600 W så bör den effekten räcka i NORMALA fall så länge strömleveransen är "normal-jämn", men det KAN också vid enstaka toppar vara för lite i sina marginaler. Att då välja ett nätagg på 750 W istället är därför en mycket klok ide'. Att gå upp ett snäpp från rekommendationerna är idag nästan ett standardförfarande hos väldigt många och det tycker jag är helt rätt att göra i många fall.

Då blir det att sälja mitt RX 7800 XT och välja ett snålare. Seasonic kommer inte släppa sina nya Prime nätagg förrän nästa år.

Permalänk
Medlem

Seasonic PSU som du har är bland de med högst kvalitet som finns. Borde inte vara någon som helst risk att 600W är underdimensionerat här.
Dessutom kommer ju felet vid start och inte när GPU belastas.
Nej, kolla hellre andra saker som t.ex. kondensatorer som redan nämnts, eller om det eventuellt är dålig kontakt i någon kabel. Kanske koppla ur och koppla i alla strömkablar?

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då blir det att sälja mitt RX 7800 XT och välja ett snålare. Seasonic kommer inte släppa sina nya Prime nätagg förrän nästa år.

Jag tycker att det allra första som du bör göra innan du lägger pengar på något, är sådant som är helt gratis om än kanske lite tråkigt, omständigt och eventuellt lite tidskrävande....nämligen en ordentlig och noggrann felsökning av hela din dator. För någonstans finns ju felet, det gäller bara att hitta det. Ta hjälp av andra om du kan och vill. Denna tråd kan också hjälpa dig.

När du väl hittar felet så kan man ringa in exakt vilken åtgärd som krävs för att laga det och gärna så att det inte uppstår igen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Jag tycker att det allra första som du bör göra innan du lägger pengar på något, är sådant som är helt gratis om än kanske lite tråkigt, omständigt och eventuellt lite tidskrävande....nämligen en ordentlig och noggrann felsökning av hela din dator. För någonstans finns ju felet, det gäller bara att hitta det. Ta hjälp av andra om du kan och vill. Denna tråd kan också hjälpa dig.

När du väl hittar felet så kan man ringa in exakt vilken åtgärd som krävs för att laga det och gärna så att det inte uppstår igen.

Jo om det vore så lätt tyvärr! Men problemet uppstår endast typ en gång var tionde gång jag startar datorn. Och så lat som man var kollade jag inte debugleden denna gång.

Annars är datorn superstabil och inte kraschat en endaste gång. Jag spelade ett krävande spel som drog 350W från väggen superstabilt då också.

Det kan mycket väl vara spikar som du säger i början när man startar datorn. Men då undrar jag varför det inte händer varje gång jag startar datorn?

Nu när jag tänker efter händer det inte ens en gång per tjugonde gång jag startar datorn om ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jo om det vore så lätt. Men problemet uppstår endast typ en gång var tionde gång jag startar datorn. Annars är datorn superstabil och inte kraschat en endaste gång. Har inte provat spela något modernt krävande spel än.

Jo, jag förstår att det är svårt. Och att det uppstår sällan gör det bara ännu svårare!
Det är nästan så att du får anteckna varje gång du startar datorn de närmaste 50-100 gångerna och se om något slags mönster visar sig av något slag. I sämsta fall kanske du får leva med den störande egenskapen och bara låta det vara så om allt annat fungerar som det ska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu är det väl bara vid cold boot som du har problem? Då tycker jag inte att kortet borde dra så mycket ström annat än möjligen direkt. Det borde inte vara maximal last oavsett tycker jag. Vad händer om du kör Furmark när datorn väl är igång? Om det funkar bra kan du samtidigt dra igång stresstestet i Prime95 eller annat valfritt liknande test. Om det fortfarande funkar bra så är det förmodligen inte att hårdvaran drar för mycket ström.

Som sagt, du behöver titta på moderkortets debug-koder för att se vad det fastnar på. Innan du gjort det känns det dumt att göra något annat drastiskt.

Jag har förövrigt samma moderkort och har inte upplevt problemen du beskriver, så det är sannolikt inget generellt problem med den modellen åtminstone. Något som jag dock sett folk ha haft problem med historiskt var att vissa SSD:er inte kändes igen i en viss M.2-plats (minns inte om det var den första eller den andra, men en av de som är anslutna direkt till CPU:n i alla fall).

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Nu är det väl bara vid cold boot som du har problem? Då tycker jag inte att kortet borde dra så mycket ström annat än möjligen direkt. Det borde inte vara maximal last oavsett tycker jag. Vad händer om du kör Furmark när datorn väl är igång? Om det funkar bra kan du samtidigt dra igång stresstestet i Prime95 eller annat valfritt liknande test. Om det fortfarande funkar bra så är det förmodligen inte att hårdvaran drar för mycket ström.

Som sagt, du behöver titta på moderkortets debug-koder för att se vad det fastnar på. Innan du gjort det känns det dumt att göra något annat drastiskt.

Jag har förövrigt samma moderkort och har inte upplevt problemen du beskriver, så det är sannolikt inget generellt problem med den modellen åtminstone. Något som jag dock sett folk ha haft problem med historiskt var att vissa SSD:er inte kändes igen i en viss M.2-plats (minns inte om det var den första eller den andra, men en av de som är anslutna direkt till CPU:n i alla fall).

Jo jag får invänta det och testa furmark resp prime 95. Vilken version av Prime 95 ska man dra ner?

Nu när jag tänker på det så hade jag detta problem men min gamla dator också ett X99, 5820k-system. Kan det vara något med Windows 10 som knölar? Fast det borde det inte vara heller. Finns ingen gammal hårdvara i den nya datorn förutom nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Som andra redan skrivit, hade jag uppdaterat till senaste bios och nollställt allting (görs nog per automatik dock).

Testa om problemet kvarstår.

Om du får problem, testa med 1 ram-sticka (vet ej vad du har för Ram eller antal stickor).

Annars tror jag också på PSU, som också nämnts.

Permalänk
Skrivet av Xophile:

Som andra redan skrivit, hade jag uppdaterat till senaste bios och nollställt allting (görs nog per automatik dock).

Testa om problemet kvarstår.

Om du får problem, testa med 1 ram-sticka (vet ej vad du har för Ram eller antal stickor).

Annars tror jag också på PSU, som också nämnts.

Senaste BIOS är beta så det vågar jag inte inte installera. Jag kör senaste officiella.

Är det vanligt att datorer inte startar ibland när man har ett underdimensionerat nätagg? Jag menar det är inget skitagg jag kör precis utan Titanium klassat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Senaste BIOS är beta så det vågar jag inte inte installera. Jag kör senaste officiella.

Är det vanligt att datorer inte startar ibland när man har ett underdimensionerat nätagg? Jag menar det är inget skitagg jag kör precis utan Titanium klassat.

Ok, men nollställ inställningarna då.

Hur många ram och vilken hastighet har de? Och vad kör du dem på?

Permalänk
Skrivet av Xophile:

Ok, men nollställ inställningarna då.

Hur många ram och vilken hastighet har de? Och vad kör du dem på?

Kör minnena i 4800Mhz inget EXPO påslaget. Två ram stickor två st Kingston Hyper 6000Mhz CL36 2x32gb.

Permalänk
Medlem

Det här brukade hända mig relativt ofta i början med AM5 när RAM kompatibiliteten var som sämst. Det fastnade dock inte permanent men det kunde dröja ett bra tag tills datorn startade om och bootade.
Min gissning i det här fallet är att det är minnesträningen som strular.

Vad är det för RAM du har? Hynix RAM är att föredra. Dual rank stickor samt fyra stickor kan vara problematiskt på AM5, speciellt vid högre hastigheter.

Liknande händer även när jag ändrar en inställning som moderkortet inte gillar, vilket gör att jag får göra en manuell CMOS reset då mitt Asus B650E-E tydligen inte vill resetta dåliga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Senaste officiella borde vara ny nog. Det hände även med äldre BIOS-versioner gissar jag?

På AM5 är det främst RAM som jag sett orsaka sånt där, men mycket av det fixades ju i senare BIOS-uppdateringar, så vi får väl se vad den klagar på sedan när du haft en chans att observera debug-koderna.

EDIT: De där stickorna tror jag alltid är SK Hynix-baserade, men du kan ju dubbelkolla det för säkerhets skull. Har för mig att CPU-Z eller HWiNFO64 numera kan visa det. Annars brukar det gå att se i Typhoon Burner.

Bara för kul skull kan du ju testa att köra EXPO också, bara för att se om det funkar bättre. Moderkortstillverkare brukar ju ibland försöka vara smarta och välja mer optimala timings (särskilt de timings som inte finns med i XMP eller EXPO-profilerna) för populära stickor. Vem vet, det kanske funkar sämre när man inte samtidigt kör med EXPO/XMP, även om det väl egentligen inte borde vara fallet.

Visa signatur