Ibland startar inte datorn på rätt sätt

Permalänk
Skrivet av pg0n:

Det här brukade hända mig relativt ofta i början med AM5 när RAM kompatibiliteten var som sämst. Det fastnade dock inte permanent men det kunde dröja ett bra tag tills datorn startade om och bootade.
Min gissning i det här fallet är att det är minnesträningen som strular.

Vad är det för RAM du har? Hynix RAM är att föredra. Dual rank stickor samt fyra stickor kan vara problematiskt på AM5, speciellt vid högre hastigheter.

Liknande händer även när jag ändrar en inställning som moderkortet inte gillar, vilket gör att jag får göra en manuell CMOS reset då mitt Asus B650E-E tydligen inte vill resetta dåliga inställningar.

Skrivet av blunden:

Senaste officiella borde vara ny nog. Det hände även med äldre BIOS-versioner gissar jag?

På AM5 är det främst RAM som jag sett orsaka sånt där, men mycket av det fixades ju i senare BIOS-uppdateringar, så vi får väl se vad den klagar på sedan när du haft en chans att observera debug-koderna.

EDIT: De där stickorna tror jag alltid är SK Hynix-baserade, men du kan ju dubbelkolla det för säkerhets skull. Har för mig att CPU-Z eller HWiNFO64 numera kan visa det. Annars brukar det gå att se i Typhoon Burner.

Jag har inte ändrat någora inställningar för RAM. De kör i standard 4800Mhz.Kingston Fury Renegade 6000mhz CL36 2x32GB. Jag vet inte om det sitter Hynix under klisterlappen. Men de är kompatibla med mitt moderkort enligt MSI's lista.

Jag har stängt av ljudkort, bluetooth och logotypen. Det är nog det enda jag ändrat men jag får göra en reset i BIOS igen och se om det fungerar.

Kan det vara nätagget ändå? Mitt Seasonic Prime 600W köptes 2019 så det har några år på nacken. Det är ett fläktlöst och sitter i ett Fractal Define 7. Kan det vara att kåpan i chassit gör att nätagget är för varmt då det saknar fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har inte ändrat någora inställningar för RAM. De kör i standard 4800Mhz.Kingston Fury Renegade 6000mhz CL36 2x32GB. Jag vet inte om det sitter Hynix under klisterlappen. Men de är kompatibla med mitt moderkort enligt MSI's lista.

Jag har stängt av ljudkort, bluetooth och logotypen. Det är nog det enda jag ändrat men jag får göra en reset i BIOS igen och se om det fungerar.

Kan det vara nätagget ändå? Mitt Seasonic Prime 600W köptes 2019 så det har några år på nacken. Det är ett fläktlöst och sitter i ett Fractal Define 7. Kan det vara att kåpan i chassit gör att nätagget är för varmt då det saknar fläkt?

Misstänker att du menar Kingston Fury Beast, inte Renegade? Jag har i så fall CL30-varianten av de stickorna i samma storlek som du, så det ska inte vara något problem med 32 GB-stickor så länge din processors minneskontroller hanterar det bra.

Du kan förresten se om de är Hynix-baserade eller inte genom att söka upp dina specifika stickor (modellnumret) på MSIs QVL kom jag just ihåg. De skriver trevligt nog ut sådana detaljer, även om det i teorin bara säger att de specifika stickor som MSI validerade var Hynix-baserade. Kingston kan ju ha ändrat sedan dess, men jag har för mig att de inte gjort det. Det är mer sånt som Corsair brukar syssla med.

Rörande nätagget så borde det väl inte ha hunnit bli varmt än direkt vid kallstart?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Misstänker att du menar Kingston Fury Beast, inte Renegade? Jag har i så fall CL30-varianten av de stickorna i samma storlek som du, så det ska inte vara något problem med 32 GB-stickor så länge din processors minneskontroller hanterar det bra.

Du kan förresten se om de är Hynix-baserade eller inte genom att söka upp dina specifika stickor (modellnumret) på MSIs QVL kom jag just ihåg. De skriver trevligt nog ut sådana detaljer, även om det i teorin bara säger att de specifika stickor som MSI validerade var Hynix-baserade. Kingston kan ju ha ändrat sedan dess, men jag har för mig att de inte gjort det. Det är mer sånt som Corsair brukar syssla med.

Rörande nätagget så borde det väl inte ha hunnit bli varmt än direkt vid kallstart?

Precis Fury Beast! Då är det samma som dina! Minneskretsarna är tillverkade av Hynix om jag tittar i hwinfo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Testa att köra med EXPO och se om det hjälper, det kan vara något i stil med att spänningen är för låg för minneskontrollern ELLER stickorna.
Varför kör du inte ditt RAM i hastigheten som de har binnats för?

När det kommer till nätagg så tvivlar jag på att värmen är problemet då detta händer när du ska starta datorn. Det är inget dåligt nätagg och de har en lång livslängd, just Seasonic Prime verkar dessutom ha 12 års garanti!

Permalänk
Skrivet av pg0n:

Testa att köra med EXPO och se om det hjälper, det kan vara något i stil med att spänningen är för låg för minneskontrollern ELLER stickorna.
Varför kör du inte ditt RAM i hastigheten som de har binnats för?

När det kommer till nätagg så tvivlar jag på att värmen är problemet då detta händer när du ska starta datorn. Det är inget dåligt nätagg och de har en lång livslängd, just Seasonic Prime verkar dessutom ha 12 års garanti!

Kör i EXPO är det inga problem med stabiliteten när datorn är igång men det drar så hutans mycket mer 30-40W mer än om jag kör de i normalhastighet på 4800Mhz.

Permalänk
Medlem

Om felet bara uppträder var 20'e gång vid kallstart så ställer det ju en del krav på uthållighet i felsökningen. Vi får nog vänta på att du får en avläsning på LED och koder nästa gång det händer för just nu kan det vara vadsomhelst mellan någon komponent som inte vill vara med förrän den når arbetstemperatur till någon minnessticka som trilskas.

Kör på precis som nu och notera vad LED och koder visar vid ett flertal fel-tillfällen. Att börja skifta minnen, eller ställa in XMP just nu skulle bara komplicera felsökningen. JEDEC 4800 körs ju ändå med väldigt lösa timings, dessutom på ett modernt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kör i EXPO är det inga problem med stabiliteten när datorn är igång men det drar så hutans mycket mer 30-40W mer än om jag kör de i normalhastighet på 4800Mhz.

Testa sänka din SOC spänning, det där är en nackdel som jag har märkt av sen jag bytte till Ryzen. Man ser dock nästan inget om detta på nätet trots att det snackas om hur effektiva processorerna är, det är de inte vid låg load/idle.

Börja med 1.1v och se hur stabilt det är.