Det här brukade hända mig relativt ofta i början med AM5 när RAM kompatibiliteten var som sämst. Det fastnade dock inte permanent men det kunde dröja ett bra tag tills datorn startade om och bootade.
Min gissning i det här fallet är att det är minnesträningen som strular.
Vad är det för RAM du har? Hynix RAM är att föredra. Dual rank stickor samt fyra stickor kan vara problematiskt på AM5, speciellt vid högre hastigheter.
Liknande händer även när jag ändrar en inställning som moderkortet inte gillar, vilket gör att jag får göra en manuell CMOS reset då mitt Asus B650E-E tydligen inte vill resetta dåliga inställningar.
Senaste officiella borde vara ny nog. Det hände även med äldre BIOS-versioner gissar jag?
På AM5 är det främst RAM som jag sett orsaka sånt där, men mycket av det fixades ju i senare BIOS-uppdateringar, så vi får väl se vad den klagar på sedan när du haft en chans att observera debug-koderna.
EDIT: De där stickorna tror jag alltid är SK Hynix-baserade, men du kan ju dubbelkolla det för säkerhets skull. Har för mig att CPU-Z eller HWiNFO64 numera kan visa det. Annars brukar det gå att se i Typhoon Burner.
Jag har inte ändrat någora inställningar för RAM. De kör i standard 4800Mhz.Kingston Fury Renegade 6000mhz CL36 2x32GB. Jag vet inte om det sitter Hynix under klisterlappen. Men de är kompatibla med mitt moderkort enligt MSI's lista.
Jag har stängt av ljudkort, bluetooth och logotypen. Det är nog det enda jag ändrat men jag får göra en reset i BIOS igen och se om det fungerar.
Kan det vara nätagget ändå? Mitt Seasonic Prime 600W köptes 2019 så det har några år på nacken. Det är ett fläktlöst och sitter i ett Fractal Define 7. Kan det vara att kåpan i chassit gör att nätagget är för varmt då det saknar fläkt?