Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Komma åt extern hårddisk från alla enheter? + säkerhetskopiering?

Permalänk

Komma åt extern hårddisk från alla enheter? + säkerhetskopiering?

Jag har en bostad med lite olika apple prylar, och har en funktion jag skulle vilja lösa om möjligt. Men jag är inte kunnig nog till att lyckas.

Som router så kör jag en TimeCapsule, och den ligger och säkerhetskopierar en MacBook Air via TimeMachine. Utöver detta så finns det även t.ex. en AirPort Extreme i systemet, som används för att utöka nätverket. Nämner det då både TimeCapsule och Extreme har möjligheter att ansluta externa hårddiskar.

På TimeCapsule hårddisken så ligger det idag en mängd bilder och filmer (inget olagligt material) som jag således kan komma åt via Finder i MacBooken och titta på. Det handlar om familjebilder och familjefilmer i lite blandade format, ca 600gb i dagsläget. Detta material skulle jag i en perfekt värld även vilja kunna nå via t.ex. Apple TV, iPads och iPhones? Men här går jag bet, lyckas inte med det.

Så frågan blir helt enkelt om det finns någon möjlighet att lösa detta? Jag tänker mig att man kanske kan lyckas ansluta en extern hårddisk som på något vis ligger konstant tillgänglig i nätverket? Finns det något sätt att göra detta på? Skulle ju sannolikt behöva någon app i telefoner osv. isf för att nå innehållet tänker jag?

Jag har googlat mycket för att försöka hitta lösningar på detta. Dom lösningar jag har funnit hittills verkar vara att sätta upp en NAS, alternativt skaffa en MacMini som ligger och pytsar ut dessa filer på nätverket. Bägge dessa lösningar känns lite "onödigt" dyra och avancerade för att "bara" kunna titta på bilder och filmer som i praktiken redan ligger på TimeCapsule. Så min förhoppning är att det kanske finns ett annat sätt.

Hur gör alla andra?

En parallell fråga till detta blir ju hur alla gör med säkerhetskopieringen? Idag så ligger allt på min TimeCapsule, och ibland så drar jag igång en gammal PC och ser till att allt ligger även där. Dvs. idag finns filerna på TimeCapsule plus PC. Trist och jobbig lösning. Min TimeCapsule står inne i huset, och Extreme ligger i isolerat förråd i separat byggnad. Går det att koppla till en extern disk till Extreme och automatiskt få den till att säkerhetskopiera TimeCapsule? Anser dom flesta då att det är tillräckligt säkert? Tänker att t.ex. vid inbrott eller lättare brandskada så finns prylarna i olika huskroppar. Andra idéer på lösningar?

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Puttemannen:

På TimeCapsule hårddisken så ligger det idag en mängd bilder och filmer (inget olagligt material) som jag således kan komma åt via Finder i MacBooken och titta på. Det handlar om familjebilder och familjefilmer i lite blandade format, ca 600gb i dagsläget. Detta material skulle jag i en perfekt värld även vilja kunna nå via t.ex. Apple TV, iPads och iPhones? Men här går jag bet, lyckas inte med det.

Om SMB och fildelning är aktiverat på TC borde det inte vara ett problem att nå materialet via appar som VLC på vilken maskin du än använder. Funkar mellan AppleTV och TC hos min bror.

backup av usb-hdd: https://www.macworld.com/article/3153995/macs/how-to-make-sur...
backup på usb-hdd: https://support.apple.com/en-us/HT201250

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.