NAS Netgear STORA hittas inte av comhems router, snälla hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Sep 2007

NAS Netgear STORA hittas inte av comhems router, snälla hjälp!

Hej! jag börjar bli sjukt trött på att min netgear STORA NAS inte hittas på nätverket med comhems router.

Om jag kopplar in min STORA till min netgear router så hittas den utan problem med en gång men om jag kopplar in den till min comhem router så hittas den inte. Inte ens när jag går in på routerns konfigurationssida. I "network map" så är det enda som hittas min stationära dator. Portarna lyser grönt på router och NAS samt blinkar. På routerns konfigurationssida så står det att 2 portar är "uplink" men på den ena hittas ingen enhet ändå.

Varför använder jag då inte min egna netgear router tänker ni?:) 1. den har ingen coaxial anslutning som comhem har. Det går att brygga routern och så har jag ju löst det, men jag som så många andra minimera kabelhärvorna och skulle därför vilja köra med enbart en router.

Kära sweclockersexperter, hjälp mig!:) har suttit i timmar med comhems kundtjänst som tyvärr inte kan lösa problemet..blev hänvisad till swec:)

Vad kan detta bero på och kan man göra nå?

tack på förhand!

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Är NASen confad med statisk IP och du olika nät på Netgear-routern och comhem-routern?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Aug 2008

Som sagt, posta lite IP-adresser så kan vi nog reda ut det här

- IP-adressen på din NAS när den är inkopplad i din Netgear-router. Kolla om den är inställd på statiskt IP eller DHCP.
- IP-adressen på ditt nätverk när du använder din Comhem-router

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öresund
Registrerad
Dec 2017

"ComHem hänvisar till Swec"

Det var den billigaste lösningen på det där support-problemet hittills
-Bättre än att outsourca till Indien.

Edit: Där har vi lösningen på finansieringen så vi slipper reklamen här på SweClockers! Swec kan debitera för supporten som medlemmarna ger. Där har vi det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Vems supportproblem är det? Utrustning från olika leverantörer kopplas ihop och det uppstår problem. Vilken leverantör är ansvarig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Koppla din dator till respektive router. Gör en ipconfif och posta resultatet här. Eller gå in i din NAS och kolla om den står på dynamisk/DHCP-adress

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Sep 2007

Hej och tack för alla svar!:D ska ta itu med detta i helgen och återkommer med resultaten då! har inte hunnit i veckan då jag har fullt upp med skolarbete:)

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Sep 2007

Fantastiskt! jag är så jävla nöjd här nu:D det var så enkelt att ip-adressen stod på statisk och inte dynamisk! ändrade och nu så, voila!:D Sweclockers-comhem support: 1-0:D Stort tack för era tips, verkligen! äntligen kan jag minska lite på kabelhärvan!:D

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W