NAS hårddisk på en gaming dator?

Permalänk
Medlem

NAS hårddisk på en gaming dator?

Jag beställde en WD Red 1tb hårddisk på black friday för jag läste att den var väldigt tyst. Problemet var att då hade jag ingen aning om vad ett NAS-system var, och nu när jag läste att den inte är gjord för PC, utan bara för NAS-system. Ska jag behålla hårddisken eller skicka tillbaka den och få mina pengar tillbaka så att jag kan köpa en annan? Jag har tänkt att använda den som en lagringsdisk, för jag har en M.2 ssd med 500gb utrymme, men den kommer nog inte hålla alla mina spel, men jag kommer installera spelen med längst loading times på ssd:n i alla fall. Några funderingar?

Permalänk
Medlem

Att det är en NAS-disk innebär oftast bara att det är en annan firmware på disken som inte är lika aggressiv med att parkera läshuvudet till exempel. Var det är bra pris och du är i behov av disken så kör på. Kommer inte funka bättre eller sämre än en "vanlig" disk.

Permalänk
Medlem

@Xcorp: Fick den för 679 kr, vet inte om det är dyrt eller billigt haha. Läste runt på internet och såg att den hade en jättelåg decibel nivå, och när jag spelar vill jag helst inte höra så mycket ljud från fläktar och vibrationer för jag tycker det är lite störande, så jag hade räknat med att behöva betala lite mer för det. Så länge det inte är några andra problem med den så behåller jag den

Permalänk
Medlem

@Crimsey: Inga problem att använda en sådan som lagringsdisk i en PC.
Att den står som NAS disk beror på att den är framtagen för att klara de förhållandena bättre än vad en vanlig HDD gör, som t.ex. att vara igång under en längre tid, men funktionen är den samma.
Det enda som kan spela in är om det är en 5400 rpm disk, då blir accesstiden längre än en vanlig 7200 rpm HDD, men fungerar gör det.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Okej, så länge det fungerar är det okej med mig. Var orolig över att jag hade skaffat en hårddisk som inte ens skulle fungera med min dator, så det var en lättnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Att det är en NAS-disk innebär oftast bara att det är en annan firmware på disken som inte är lika aggressiv med att parkera läshuvudet till exempel. Var det är bra pris och du är i behov av disken så kör på. Kommer inte funka bättre eller sämre än en "vanlig" disk.

Skrivet av MacAllan:

@Crimsey: Inga problem att använda en sådan som lagringsdisk i en PC.
Att den står som NAS disk beror på att den är framtagen för att klara de förhållandena bättre än vad en vanlig HDD gör, som t.ex. att vara igång under en längre tid, men funktionen är den samma.
Det enda som kan spela in är om det är en 5400 rpm disk, då blir accesstiden längre än en vanlig 7200 rpm HDD, men fungerar gör det.

Nja, NAS- och Enterprisediskar brukar även ha firmware som är klart mindre aggressiva i sin ECC (Error correcting code) därför att hårddisktillverkarna gör antagandet att du kör flera diskar i samma array som troligtvis inte får samma bit-fel. Vanliga desktopdiskar har däremot en klart aggressivare ECC eftersom de i 999/1000 fall körs ensamma och då finns det ingen fallback.

Skrivet av Crimsey:

Jag beställde en WD Red 1tb hårddisk på black friday för jag läste att den var väldigt tyst. Problemet var att då hade jag ingen aning om vad ett NAS-system var, och nu när jag läste att den inte är gjord för PC, utan bara för NAS-system. Ska jag behålla hårddisken eller skicka tillbaka den och få mina pengar tillbaka så att jag kan köpa en annan? Jag har tänkt att använda den som en lagringsdisk, för jag har en M.2 ssd med 500gb utrymme, men den kommer nog inte hålla alla mina spel, men jag kommer installera spelen med längst loading times på ssd:n i alla fall. Några funderingar?

Disken kommer säkert rulla på bra och kommer fungera ungefär som en desktophårddisk, men WD Red kör med 5400 rpm istället för det normala i desktop som är 7200 rpm. Detta ger längre accesstider och lite annat. Dessutom bör du läsa det jag skrev ovan till de andra som kommenterade innan mig.