Göra "knapp" med kommando i Excel?

Permalänk
Medlem

Göra "knapp" med kommando i Excel?

I mitt dokument håller jag reda på min medicin, hur mycket jag har kvar o hur länge den ska räcka. Finns det något sätt att skapa nån form av knapp eller länk, så att det bara är att trycka på den, så dras dagsdosen automatiskt från mängden? Så att man slipper ändra kvarvarande mängd varje dag genom att skriva om siffrorna. Se bild hur jag menar.

Nu är det förvisso i Linux o LibreOffice, men jag har Excel också.

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Inaktiv

Google på VBA + Excel, exempel på en bra nybörjarsida: https://www.excel-easy.com/vba/create-a-macro.html
Lika enkelt är det i libra office, bara det att det finns otroligt mycket mindre exempel.

Detta med att man ska klicka varje dag känns lätt att glömma eller göra 2 gånger.

Mitt förslag är en knapp Uppdatera, denna sparar undan datumet för den aktuella dag, lika mycket medicin som du hade då.
När du har datumet sparat så kan du göra så att den automatisk visar rätt antal kvar utan du någon gång behöver klicka på en knapp. Så om du är borta 2 dagar och inte öppnar excel på denna tid så visar den ändå rätt.

Det går även använda sig av event, så att excel känns av om någon av medicincellerna ändras och automatiks gör det ovanför. Jag ser det dock lite som bäddat för problem för ej vana excelanvändare.

Här har du början på ditt förslag:
Sub test()
Cells(1, 1).Value = Cells(1, 1).Value - Cells(1, 2).Value
End Sub

Sedan jag skulle söka igenom Google Apstore/Apples, det finns säkert en app för denna sak och det känns lite förlegat att ha det på datorn. Visst går det köra excel på mobilen, men jag tror inte vban fungerar så bra där.

*edit*
Mitt förslag går att lösa med rena formler. En kolumn där du anger datum när det ändras per medicin, sedan hur mycket mediciner du hade då. Resten kan sedan excel räkna ut med formler utan någon vba. Den antal mediciner du hade vid påfyllning, drar av (antal dagarna från när du fyllde på minus dagens datum), detta multiplicerad med antal mediciner. per dag.