Samsung 970 eller 860?

Permalänk

Samsung 970 eller 860?

Tänke skicka iväg MX300 hårddisken jag fick med min nya dator. Är inne på att köpa en samsung 970 500gb.

Vad hade ni rekommenderat 970 eller 860?
Vad är skillnaden mellan dem? 970 har ju betydligt högre läshastigheter....

Mvh

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Tänke skicka iväg MX300 hårddisken jag fick med min nya dator. Är inne på att köpa en samsung 970 500gb.

Vad hade ni rekommenderat 970 eller 860?
Vad är skillnaden mellan dem? 970 har ju betydligt högre läshastigheter....

Mvh

860 är en 2.5" SATA-enhet. SATA-gränssnittet är ju egentligen avsett för hårddiskar (inte SSDer) men räcker i praktiken långt.
970 är en M.2 PCIe/NVMe-enhet. Ett gränssnitt som är gjort specifikt för SSD.

Tekniskt är NVMe att föredra, det handlar väl mest om att man måste ha en ledig plats för en M.2-enhet (med PCIe), något som inte växer på träd, samt att det för de flesta inte är så stor skillnad att det är värt hur mycket som helst, så prisskillnaden får ju inte vara för stor.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag kör endast med ett grafikkort så borde finnas een PCI slot kvar 😁

När jag tabbar mellan dota och windows "hänger" ljudet från dotan kvar och om jag snabbt tabbar tillbaks så tar det 2-3 sec innan Dotan öpppnas.
Kan detta ha med HDD att göra (Crucial mx300)?

Skrivet av evil penguin:

860 är en 2.5" SATA-enhet. SATA-gränssnittet är ju egentligen avsett för hårddiskar (inte SSDer) men räcker i praktiken långt.
970 är en M.2 PCIe/NVMe-enhet. Ett gränssnitt som är gjort specifikt för SSD.

Tekniskt är NVMe att föredra, det handlar väl mest om att man måste ha en ledig plats för en M.2-enhet (med PCIe), något som inte växer på träd, samt att det för de flesta inte är så stor skillnad att det är värt hur mycket som helst, så prisskillnaden får ju inte vara för stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Finns inte M.2 slot på ditt kort, om det är det som står i sign.
Alltså 970 använder m.2 slot inte PCI , det är en ny speciell slot för enbart m.2 ssd.

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk

Köpte ny dator.

Gigabyte Z270 k3 tror jag moderkortet heter!

Skrivet av Peddan:

Finns inte M.2 slot på ditt kort, om det är det som står i sign.
Alltså 970 använder m.2 slot inte PCI , det är en ny speciell slot för enbart m.2 ssd.

Mvh Peddan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Inaktiv

Kortfattat kan man säga såhär med konsument och mer "prousers hårdvaror".
Om man frågar om man behöver ha "prousers hårdvara" så behöver man ej ha det. Om alla följde detta råd skulle folk göra bättre val.

Och nmve ssd är inget för svenssonanvändare idag, skulle knappast kalla den en prousers hårdvara. Men det finns så otroligt mycket dyrt man ska ha i datorn och man måste prioritera, för den stora skaran kommer nmve ssd väldigt långt ner och de har då redan en extrem dator.
-Alltså redan har 9900k, 2080Ti, schysst skärm, minimum 32GB ram etc, ja då blir nmve ssd intressant för vanliga användare.
Sedan att köra med en så liten ssd som 500GB, ger en antydan att man knappt bearbetar någon data alls.Och det känns konstigt att skaffa nvme ssd redan då. På min laptop kör jag med 2 gånger 1TB nmve ssd och det är då man börjar märka skillnaden.
*edit*
Man kan ha rätt kass hårdvara och direkt märka av nmve ssd, men då faller man in under kategorin ovanför att man just vet om detta.
Sedan allteftersom åren går lär nmve ssd bli billigare och bli ett självklart val eller något annat än sata 3. Men jag pratade om att välja dessa ssd idag.

Permalänk

Tung läsning såhär innan läggdags.

Det är kul att köpa nya grejer, köptorsk som man är.

Vad hade du lagt för gissning om litt problem som jah beskriver ovan? Sitter på i7 7700k, 1080ti, 16gig 2400mhz.

Även min 3d benchmark kom endast upp i 8800poäng vilket stör mig

Skrivet av anon159643:

Kortfattat kan man säga såhär med konsument och mer "prousers hårdvaror".
Om man frågar om man behöver ha "prousers hårdvara" så behöver man ej ha det. Om alla följde detta råd skulle folk göra bättre val.

Och nmve ssd är inget för svenssonanvändare idag, skulle knappast kalla den en prousers hårdvara. Men det finns så otroligt mycket dyrt man ska ha i datorn och man måste prioritera, för den stora skaran kommer nmve ssd väldigt långt ner och de har då redan en extrem dator.
-Alltså redan har 9900k, 2080Ti, schysst skärm, minimum 32GB ram etc, ja då blir nmve ssd intressant för vanliga användare.
Sedan att köra med en så liten ssd som 500GB, ger en antydan att man knappt bearbetar någon data alls.Och det känns konstigt att skaffa nvme ssd redan då. På min laptop kör jag med 2 gånger 1TB nmve ssd och det är då man börjar märka skillnaden.
*edit*
Man kan ha rätt kass hårdvara och direkt märka av nmve ssd, men då faller man in under kategorin ovanför att man just vet om detta.
Sedan allteftersom åren går lär nmve ssd bli billigare och bli ett självklart val eller något annat än sata 3. Men jag pratade om att välja dessa ssd idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Samsung 970 EVO 500GB m.2 är ju ganska billig nu, kostade 1129kr under black friday veckan.
Beställde själv en men avbokade sen när jag hittade Samsung 860 EVO 1TB för samma peng, blev både en SATA och m.2 860 EVO till min Intel NUC 8 i5.

Köp 970 EVO 500GB om du har en plats för den i moderkortet, sen kan du ju ha en större hård disk för lagring.
Vill du bara ha en hård disk rekommenderar jag 1TB, 970 eller 860 EVO spelar då ingen roll.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RedbullF1:

Tung läsning såhär innan läggdags.

Det är kul att köpa nya grejer, köptorsk som man är.

Vad hade du lagt för gissning om litt problem som jah beskriver ovan? Sitter på i7 7700k, 1080ti, 16gig 2400mhz.

Även min 3d benchmark kom endast upp i 8800poäng vilket stör mig

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror helt på vad du gör med datorn, jag har en likadan maskin likt din fast 64GB 3000MHz minne och sedan några TB nmve ssd.

Om vi pratar spel så är jag en tråkig person som ger ett tråkigt svar som är: Att det finns inget direkt du kan göra som inte betyder lägga ut en väldigt massa pengar för några ynka fps högre.
Beroende på sin ålder kan det vara roligt att ligga på toppen, men är man lite äldre och hela tiden har gjort såna små uppdateringar, så blir det vansinnes mycket pengar som man kommer ha lagt ut på datorn.
Nu vet jag inte hur mycket ssd du har, men köpa mer för att snabba upp laddtider etc är inte fel 860 evo där 1TB kostar runt 1600kr, så kan du ha mycket roligt.

*edit*
Några andra förslag är ny skärm, tangentbord, mus, skrivare, nas etc.

Vissa rekommenderar överklockning, fast dina rammen är ej de snabbaste. Byta dessa för 1600kr eller vad de kostar nu känns ovärt. Men du kan ändå kolla på hur du får ut mer prestanda genom att höja cpu frekvensen.