Kommer min CPU bli flaskhalsen om jag uppgraderar GPU?

Permalänk

Kommer min CPU bli flaskhalsen om jag uppgraderar GPU?

Jag har en i7 4790K idag. och funderar på att byta ut mitt gtx 980 mot ett RTX 2080. Jag spelar nästan uteslutande PUBG BFV och DOTA2
tills Metro Exodus kommer under 2019. frågan är om CPUn kommer bli flaskhalsen här eller om det kommer gå någorlunda bra.

Min setup:

Intel Core i7-4790K Processor
MSI Z97S SLI Krait Edition, Socket-1150
HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB
MSI GeForce GTX 980 4GB
Samsung EVO 850 240GB 2.5" SSD

P.S Osäker på om jag postar på rätt ställe, men jag är ny å nån snäll moderator kanske kan flytta inlägget till rätt tråd? Fänks!

Permalänk
Medlem

Gå bra och bättre kommer det göra oavsett.
Flaskhals blir det på lögrw upplösningar men vad är det du undrar? Tror du datorn kommer fungera sämre med ett betydligare kraftfullare grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

Du kommer ha under system requirements med cpun för Metro enligt denna sida:
https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=24306&game=M...

Frågan är dock varför du vill uppgradera grafikkortet just nu? Det kostar 9000kr att uppgradera och om du ej säljer det gamla så blir det väldigt mycket pengar. Din dator driver väl idag bra på de spel du har idag? Så mitt råd är att vänta och köp senare ett grafikkort som kanske presterar som ett 2080 fast billigare.

Till den ovanför, så tror jag TS undrar om hen kan nyttja grafikkortet fullt ut. Det blir som sagt runt 9000kr att lägga ut och då vill man ha mycket bättre prestanda för pengarna.

Permalänk

@Molotov: precis som Johan skriver nedan undrade jag om CPU'n kommer begränsa prestandan så mycket att det inte skulle va värt att uppgradera. alltså att jag inte kommer kunna nyttja grafikkortet maximalt.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Du kommer ha under system requirements med cpun för Metro enligt denna sida:
https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=24306&game=M...

Frågan är dock varför du vill uppgradera grafikkortet just nu? Det kostar 9000kr att uppgradera och om du ej säljer det gamla så blir det väldigt mycket pengar. Din dator driver väl idag bra på de spel du har idag? Så mitt råd är att vänta och köp senare ett grafikkort som kanske presterar som ett 2080 fast billigare.

Till den ovanför, så tror jag TS undrar om hen kan nyttja grafikkortet fullt ut. Det blir som sagt runt 9000kr att lägga ut och då vill man ha mycket bättre prestanda för pengarna.

Jag överväger att uppgradera hela systemet också, men tänkte att om CPUn håller ett tag till så tänkte jag vänta. Jag kör idag 1080p 144hz skärm och får desvärre inte ut mer än ca 100fps ur burken annat än i overwatch å dota, å det skaver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitchenfreak_swe:

Jag överväger att uppgradera hela systemet också, men tänkte att om CPUn håller ett tag till så tänkte jag vänta. Jag kör idag 1080p 144hz skärm och får desvärre inte ut mer än ca 100fps ur burken annat än i overwatch å dota, å det skaver

Du kan ju enkelt se om det är CPU eller GPU som begränsar dig till 100FPS i overwatch. Ligger GPU på 98-100% är det den som sätter stopp jobbar den däremot på säg 67% så är det troligtvis processorn som sätter stopp och då får du inte mer FPS med 2080 i just det spelet.
Jag tror en 4790k kan bli en flaskhals i vissa spel men fungera bra till andra. I battlefield 1 så ligger den strax under Ryzen 5 1600x i sweclockers senaste test, och det med standardfrekvenserna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Var belastningen hamnar beror också på vilken monitor du har, fundera på om du köra 4k eller lågupplöst eller ska du köra lågupplöst och i hög frekvens.
Inget lär bli sämre av att du byter grafikkort men om orken tar slut först i cpu eller gpu beror ju också på vad du har för monitor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Du kommer ha under system requirements med cpun för Metro enligt denna sida:
https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=24306&game=M....

Detta hittade jag med en snabb googling
https://www.thenerdmag.com/metro-exodus-game-details-and-syst...

RECOMMENDED:

OS: Windows 7 64-bit, Windows 8 64-bit, Windows 10 64-bit
Processor: Intel Core i5 3rd Generation or better
Memory: 8 GB RAM
Graphics: AMD Radeon R9 380X – Nvidia GTX 960 2 GB
DirectX: Version 11
Storage: 60+ GB available space
Sound Card: Any

Permalänk
Medlem

Jag körde en likadan setup som du har nu med 4790K och uppgraderade till ett 1070ti för ett år sedan, jag spelar uteslutande Dota2 och PUBG. Blev en relativt stor skillnad från mitt dåvarande 980 men det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Laggade på fortsatt rätt mkt och hade fps drops så fort det blev närstrider i PUBG. För ett par månader sedan köpte jag en i7-8700 och alla små fps drops är bortblåsta och smider på som aldrig förr, och det ska sägas att jag kör i 1080p med 144hz.

Maxfpsen blev väl inte direkt någon större skillnad på, men blev av med de stora dropsen som jag störde mig så fruktansvärt mkt på.

Majoriteten kommer garanterat säga att jag har fel och snackar dynga, men det är min upplevelse (även afterburners).

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |

Permalänk
Skrivet av Kotka:

Jag körde en likadan setup som du har nu med 4790K och uppgraderade till ett 1070ti för ett år sedan, jag spelar uteslutande Dota2 och PUBG. Blev en relativt stor skillnad från mitt dåvarande 980 men det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Laggade på fortsatt rätt mkt och hade fps drops så fort det blev närstrider i PUBG. För ett par månader sedan köpte jag en i7-8700 och alla små fps drops är bortblåsta och smider på som aldrig förr, och det ska sägas att jag kör i 1080p med 144hz.

Maxfpsen blev väl inte direkt någon större skillnad på, men blev av med de stora dropsen som jag störde mig så fruktansvärt mkt på.

Majoriteten kommer garanterat säga att jag har fel och snackar dynga, men det är min upplevelse (även afterburners).

Konstigt att du fick sånna fps drops.. har samma cpu som er fast kör på gtx1080 på 1080p med 60hz får runt mellan 80-115 fps på pubg. Men har hz så stor grej på en monitor har typ inget lagg i mina spel jag spelar. Så cpu kanske klarar av ett 2080 men är inte helt säker.. och jag kör på stock med cpu och gpun..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med att delidda och överklocka din 4790k

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Du kommer ha under system requirements med cpun för Metro enligt denna sida:
https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=24306&game=M...

Frågan är dock varför du vill uppgradera grafikkortet just nu? Det kostar 9000kr att uppgradera och om du ej säljer det gamla så blir det väldigt mycket pengar. Din dator driver väl idag bra på de spel du har idag? Så mitt råd är att vänta och köp senare ett grafikkort som kanske presterar som ett 2080 fast billigare.

Till den ovanför, så tror jag TS undrar om hen kan nyttja grafikkortet fullt ut. Det blir som sagt runt 9000kr att lägga ut och då vill man ha mycket bättre prestanda för pengarna.

Med lite OC på prollen hamnar TS snabbt ovanför requirements.

Vad gör det om man ställer ner vissa saker från Ultra till High?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Med lite OC på prollen hamnar TS snabbt ovanför requirements.

Vad gör det om man ställer ner vissa saker från Ultra till High?

Inte mkt har jag märkt. Du får mer fps på high än ultra med nästan lika bra grafik.. körde ultra på pubg ibörjan hade då runt 80-90 fps sänkte ner till high fick ca 100-150 fps och det såg likadant ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Spara pengarna och gör en full uppgradering om några månader med ryzen 3000 + navi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Spara pengarna och gör en full uppgradering om några månader med ryzen 3000 + navi.

Skickades från m.sweclockers.com

men... men... det är ju AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kitchenfreak_swe:

men... men... det är ju AMD.

Kvallitet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.