Kan inte starta steam på grabbens dator

Permalänk
Medlem

Kan inte starta steam på grabbens dator

Hej, steam vägrar starta på grabbens dator, står bara i nån sekund "steam uppdateras" sen släcker den ner, händer inget, har uppdaterat winows(w10), och installerat om steam 2 ggr, men blir samma... och försökt starta steam som admin…
Han har inte haft igång steam på 12 dagar ser jag på mitt steam… och nu skulle han spela med en ompis online, vad tusan har hänt?!

Permalänk
Medlem

Testa klicka på pilen i högra hörnet "show icons" Se om den syns där

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Ska kolla, men borde inte göra det, eftersom steam inte syns i aktivitetshanteraren..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Försvinner den helt från skärmen?

Har du kollat aktivitetshanteraren om den ligger där i listan? (dvs ctrl-alt-del)

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Försvinner den helt från skärmen?

Har du kollat aktivitetshanteraren om den ligger där i listan? (dvs ctrl-alt-del)

Tack, men kolla ett inlägg över ditt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inga mer tips från ett sånt här kunnigt forum?
Har testat avinstallera en gång med CCleaner, men steam kommer ändå inte igång när jag installlerat det... :/

Permalänk
Medlem

Den hederliga ctrl alt del och gå in i tjänster eller processer eller vad det nu heter och avsluta alla pågående för Steam fungerar ej?

Har glömt precis vad man skriver men om någon som läser detta vet vad jag menar kanske den kan lägga till det. Man öppnar den där "run" och skriver in %app% någonting sen kan man där inne ta väck mappen för Steam.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Swennis:

Inga mer tips från ett sånt här kunnigt forum?
Har testat avinstallera en gång med CCleaner, men steam kommer ändå inte igång när jag installlerat det... :/

Ofta underlättar det att skriva så specifik information som möjligt.
Exempelvis: Datorns komponenter, annan mjukvara som körs samtidigt (antivirus, brandväggar etc), mjukvaruversioner på drivrutiner, skriv ut loggfiler från steam osv osv

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Den hederliga ctrl alt del och gå in i tjänster eller processer eller vad det nu heter och avsluta alla pågående för Steam fungerar ej?

Kommer inte ens upp ju, kolla ovan

Permalänk
Medlem

@Swennis:
Kontrollera i loggboken (startas enklast genom att skriva eventvwr.msc i kör), i vänster fältet välj sedan Windows Logs --> Application.
Kontrollera där efter eventuella varningar/fel vid tidpunkten när Steam startades upp.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ofta underlättar det att skriva så specifik information som möjligt.
Exempelvis: Datorns komponenter, annan mjukvara som körs samtidigt (antivirus, brandväggar etc), mjukvaruversioner på drivrutiner, skriv ut loggfiler från steam osv osv

Datorn har w10, 1060xt kort, i5 4690k, 16gig ram
Det enda som är igång samtidigt är malwarebytes, epic games och battlenet som startas samtidigt, har ju inte varit några probs innan...
Hur kan jag kolla loggor när jag inte får igång steam? :/
Tacksam för svar, tack för ni tar er tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Swennis:
Kontrollera i loggboken (startas enklast genom att skriva eventvwr.msc i kör), i vänster fältet välj sedan Windows Logs --> Application.
Kontrollera där efter eventuella varningar/fel vid tidpunkten när Steam startades upp.

Kan detta vara nåt?

"Failed to add firewall exception for D:\Steam\bin\cef\cef.win7\steamwebhelper.exe"

Fast steam är tillåten i brandväggen...

Där är 2 steam om jag kollar tillåtna appar, 2 st steam webhelper också...

Permalänk
Medlem

@Swennis: Stäng ner alla brandväggar och testa helt enkelt.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Inaktiv

Testa starta Steam som administratör

Permalänk

Hade samma problem med Windows 10 ver. 1703
Försvann med 1809 som du hittar på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

För att kolla din winversion:
tryck win + r
skriv "winver"

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Inte så att det ligger kvar skräp från förra installationen på D:\Steam? Avinstallera Steam, manuellt se till och vid behov plocka bort D:\Steam och sedan installera igen.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

@Swennis: Stäng ner alla brandväggar och testa helt enkelt.

Testade det nu, funkade ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hade samma problem med Windows 10 ver. 1703
Försvann med 1809 som du hittar på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

För att kolla din winversion:
tryck win + r
skriv "winver"

Är version 1809

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Inte så att det ligger kvar skräp från förra installationen på D:\Steam? Avinstallera Steam, manuellt se till och vid behov plocka bort D:\Steam och sedan installera igen.

Har installerat om steeam flera ggr, flera ggr med CCleaner också...

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Swennis:

Hur kan jag kolla loggor när jag inte får igång steam? :/
Tacksam för svar, tack för ni tar er tid

Loggfilerna finns (om jag minns rätt) i programfiles (x86)/steam/logs

Samt /dumps

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Har installerat om steeam flera ggr, flera ggr med CCleaner också...

Jo, jag läste det längre upp men var min poäng var att verifiera att det inte låg kvar skräp _manuellt_ och inte bara förlita sig på någon applikation.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Loggfilerna finns (om jag minns rätt) i programfiles (x86)/steam/logs

Samt /dumps

Typ det här?

[2018-12-21 15:46:07] Startup - updater built Nov 26 2018 12:18:09
[2018-12-21 15:46:07] Checking for update on startup
[2018-12-21 15:46:07] Söker efter tillgängliga uppdateringar...
[2018-12-21 15:46:07] Downloading manifest: client-download.steampowered.com/client/steam_client_win32
[2018-12-21 15:46:08] Download skipped: /client/steam_client_win32 version 1543346820, installed version 1543346820
[2018-12-21 15:46:08] Nothing to do
[2018-12-21 15:46:08] Verifierar installation...
[2018-12-21 15:46:08] Performing checksum verification of executable files
[2018-12-21 15:46:08] Verification complete

Sen stänger det ner...
Epic games och battlenet funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kan detta vara nåt?

"Failed to add firewall exception for D:\Steam\bin\cef\cef.win7\steamwebhelper.exe"

Fast steam är tillåten i brandväggen...

Där är 2 steam om jag kollar tillåtna appar, 2 st steam webhelper också...

Er det en beta versjon av Steam klienten du kjørerer?

Fant dette etter å lete på nettet: https://steamcommunity.com/discussions/forum/1/27419751150653...

Webhelper virker å være en del i funksjonalitet for Steams browser funksjon i klienten fra det jeg kan få frem på Steams forum sider. Den har hatt litt problemer med å krasje, så det er mulig at webhelper eller noe annet krasjer under oppstart av klienten. Kan du ta frem MS Windows Event Viewer loggen i tekst format og kanskje legge opp den her tagget som [spoiler] [/spolier] får å gjøre den mindre i selve posten på forumet?

Kan du lete opp hvilken versjon av nvidia driver du kjørerer, dersom det ville være noe relatert til drivrutiner for grafikk kortet som krangler ved hardvare støtte i selve Steam klienten? Kjør du Steam i fullskjerm (tenkt for konsol lignende funksjonalitet) eller normal skjerm (window)?

Når du ikke brukt Steam på en lengre tid, så vil det første Stem gjør er å hente oppdateringer som vil bli hentet i bakgrunnen eller så vil Klienten først oppdatere seg innen den viser noe som helst. Det kan ta litt tid når det er en "kritisk" oppdatering der vil først oppdatere klienten innen den viser noe som helst på skjermen (bortsett fra den lille sak der viser hvor langt ned lasting og oppdateringsprosessen befinner seg).

Åpne først Task manager og sett den til å legge seg ovenpå alle andre app (se under TM meny). Siden starte opp Steam og hold et øye på hvilke prosesser som Steam bruker (du kan klikke på kolonnen slik den sorterer etter navn på prosesser, etter bruk av prosessor (målt i prosent) eller etter bruken av disk (SSD/HD)).

I Task Manager kan du også slå av hvilke ting som starter ved Boot up - oppstart av Windows, så slå av alle klienter du ikke trenger inkl Battle.net og lignende klienter (for å være helt sikker på at det ikke er noen konflikt mellom klienter og slik at du kan se skritt for skritt oppstart av Steam). Du kan slå på dette igjen, når du er sikker på at det ikke er noen konflikt mellom resp. klient og Steam.

Permalänk
Medlem

Hämtade inst filen från steam så är ingen beta, uppgraderade grafikdrivisar nu när jag inte fick igång den..
Kommer upp snabbt steamerrorreport.exe snabbt i aktivitetshanteraren när jag försöker starta steam, men den försvinner snabbt igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hämtade inst filen från steam så är ingen beta, uppgraderade grafikdrivisar nu när jag inte fick igång den..
Kommer upp snabbt steamerrorreport.exe snabbt i aktivitetshanteraren när jag försöker starta steam, men den försvinner snabbt igen...

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7021-EIAH...

Du velger i klienten dersom du vil delta i beta, det er ikke noen egen nedlasting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det har vi aldrig gjort, sen har har jag tagit bort steam, och laddat ner den som finns på hemsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Prova att starta datorn i felsäkert läge. Om Steam då öppnar, är det troligtvis något program som hindrar det från att starta.
Om det inte öppnar i felsäkert läge, gör som GreyWilk tipsade: avinstallera, sök igenom hårddisken efter alla filer och mappar med ordet "steam" och radera dem. Starta sedan om datorn, installera om Steam och försök igen.
Om det fortfarande inte fungerar, kontakta Steam's support.

Permalänk
Avstängd

Du har inte bockat bort steam från MSCONFIG.exe?

Eller gjort ''inaktivera'' under administratörsverktyg?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Automatoaster:

Prova att starta datorn i felsäkert läge. Om Steam då öppnar, är det troligtvis något program som hindrar det från att starta.
Om det inte öppnar i felsäkert läge, gör som GreyWilk tipsade: avinstallera, sök igenom hårddisken efter alla filer och mappar med ordet "steam" och radera dem. Starta sedan om datorn, installera om Steam och försök igen.
Om det fortfarande inte fungerar, kontakta Steam's support.

Den startade inte i felsäkert läge heller.
Hur söker jag bäst genom hårddiskarna, bara ta sök?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Du har inte bockat bort steam från MSCONFIG.exe?

Eller gjort ''inaktivera'' under administratörsverktyg?

Tror jag inte, vi vet knappt hur man går in där och ändrar...
Men borde väl bli återställt så fort man installerar steam igen?