Permalänk

Laptop för grafisk design

Min sambo ska börja plugga och sedan jobba med grafisk design och behöver därför köpa ny dator.

Specs som vi tänker oss följande:

i7 cpu
16gb minne
256GB (eller mer) SSD
12-14" skärm
Snygg design.

Runt 15.000kr har vi att lägga på denna dator och vi är ej intresserade utav apples produkter.

Vad finns det för bra alternativ?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Hej!

Ska hon jobba på sin privata dator får du nog utöka priset eller leta begagnat.

Bör inte utbildningen sedan hennes arbete bistå med utrustning som är kapabel?

https://www.dustinhome.se/product/5011109216/p65-creator

https://www.dustinhome.se/product/5011104720/zenbook-pro-14-u...

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk

Hej!

Missade såklart att nämna att datorn ska användas hemma för privat bruk men med syfte att lära sig. Utbildningen tillhandahåller inte dator och jobbet kommer senare och kommer då såklart att tillhandahålla dator på kontoret men hon behöver såklart en bra dator att ha hemma också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

Den verkar ha fått ganska ljumna recensioner, speciellt tangentbordet.
Borde inte 15.000kr vara nog för att få en bra laptop? Om man ökar till 15" kanske?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Newbranch:

Den verkar ha fått ganska ljumna recensioner, speciellt tangentbordet.
Borde inte 15.000kr vara nog för att få en bra laptop? Om man ökar till 15" kanske?

Sitter på exakt den datorn just nu, dock en variant med ett snäpp lägre prestanda.
Men överlag

+ Riktigt bra skärm
+ Riktigt Prisvärd
+ Bra ljud för att vara en slim laptop
+ Låg vikt = väldigt bärbar

- Tangentbordet är inte super, men helt okej ändå.
- Trackpaden är dock underkänd
- Kunde haft lite bättre I/O, bara 2st USB3 och en USB C + micro HDMI

(Sen lite smågnäll:
- Laddaren är lite dumt utformad
- SSD sägs vara ganska långsam enligt tester, inget jag kan säga själv dock
- Långsam SD-korts läsare enligt samma tester, inget jag använder själv)

Permalänk
Medlem

Det är ju lite tråkiga skärmar på många PC laptops, även i den prisklassen.

Själv skulle jag köpt en Dell XPS 15", mest för att jag är helnöjd med min 13" och ändå oftast kör extern skärm när jag jobbar. Köp den billigaste/näst billigaste och uppgradera minnet själva.

Permalänk
Medlem

Kan instämma om XPS 15. Har aldrig varit så nöjd med en laptop som inte varit en ThinkPad.
Dell har ofta rea och jag fick tag på min i7 16/512 för runt 15,5k förra året.

Permalänk
Medlem

https://www.dustin.se/product/5011072257/thinkpad-x1-carbon en sån skulle jag köpt. Kan dock förstå att det kan vara svårt att förankra "designen" hos en tjej som pluggar just grafik...

Hur tunga applikationer ska hon köra? Behöver hon ett dedikerat grafikkort?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk

Om hon är helt ny inom design så kan jag tipsa om att spara pengar på verktyg och istället lägga dem på inspiration och inlärningsmedel. När jag började med digital målning för några år sedan skaffade jag bästa hårdvaran, senaste Wacom-ritplattan och Photoshop med samma brushes som proffsillustratörerna använder. Tro mig, det hjälpte inte min kreativa förmåga speciellt mycket. Det som har hjälpt, däremot, är (förutom tid) tutorials, böcker och ett massivt bildbibliotek. De bra sådana resurser är inte gratis.

Jag antar att hon kommer använda Photoshop (vilket är industristandard i designvärlden), och man behöver ingen värstingburk för det nu för tiden. Det viktigaste är mycket RAM och lagring, så att man kan hantera stora filer utan problem. En GPU skadar heller inte.

Permalänk
Medlem

vi har envy 360 med penna (går att uppgradera till den bättre pennan) och en hp notebook. Båda med ryzen 2500/2400 med vega.
kan rekommendera envy 360 med ryzen och gärna uppgradera pennan, finns i 13 och 15 tum. snygg, smal med lila färg.