Uppgradering M.2 V-NAND vs NVMe

Permalänk
Medlem

Uppgradering M.2 V-NAND vs NVMe

Funderar på en uppgradering och av det jag har läst så är det två olika saker, men att båda egentligen är av typen NVMe

För enkelhetens skull har jag tagit två M.2 med en jämförelse och här är länken

V-NAND vs NVMe

Båda två har ju NAND teknologin men bara den ena M.2, nämligen WD Black marknadsförs med NVMe

Nu till frågan, vad tjänar jag på att välja den ena jämfört den andra? Storleken på dem jag har valt att jämföra är inte av vikt i detta sammanhang. Mitt moderkort verkar stödja båda, då dem är av modell M.2 2280 båda två.

Länk till mitt moderkort

ROG STRIX X-470-F

Om nu någon kan förklara den som är "bättre", så vore jag tacksam om någon även skulle sitta på en länk till den M.2 som är mest prisvärd, om det nu finns någon under denna januarirea, tänkte på GB per krona i spannet 250GB till 500GB, någon i dem två storlekarna blir det.

Sen till sist, bör jag använda M.2 som boot eller är en vanlig SSD bättre och jag bör använda M.2 disken till något mer krävande än operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Du kollar på två helt olika saker. V-NAND är själva minnestekniken, och är här bara vad Samsung kallar sin minnesteknik. WD verkar inte kalla sin teknik för något särskilt, bara 3D NAND vilket V-NAND är en variant av.

NVMe är däremot protokollet som används för att kommunicera över M.2. M.2 kan använda både SATA och PCIe som den fysiska länken, där PCIe har ca. 5x högre bandbredd. M.2 SATA använder AHCI som protokoll, medan M.2 PCIe så gott som alltid använder NVMe (några av de tidigaste modellerna använde också AHCI).

Båda SSDerna du kollar på är NVMe-SSDer, och presterar liknande. WD:n kommer troligtvis prestera bättre vid hård belastning p.g.a. den större storleken (fler minneskretsar ger bättre prestanda), men vid normal användning lär du få svårt att märka någon skillnad på dem. 970 EVO 500GB kostar för övrigt lika mycket och finns i lager hos t.ex. Inet, så vilken du ska välja kan du troligtvis singla slant om och ändå bli nöjd.

Och vilken SSD du ska använda till vad är helt upp till din plånbok. Helt vill man ju ha allt på så snabbt minne man kan, det enda som brukar sätta stopp är prislappen. Vill du klara dig billigare undan så kan du istället välja t.ex. en vanlig 2.5" 860 EVO, 500GB-modellen kostar 899 kr just nu. På papperet är den mycket långsammare än de du kollat på, men de flesta märker ingen större skillnad eftersom det är sällan som det är SSDn som är flaskhalsen.