Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kommer nog att innebära bättre träning med totalt set mindre tidsåtgång om du cyklar till jobbet för med en speedpedelec så kommer restiden inte att skilja mer än 10 -15 minuter per resa jämfört med motorcykel och du sprider ut träningen bättre eftersom du får 2 pass per dag.
Det är dessutom snällare mot kroppen att cykla än löpa och med en elcykel bestämmer du själv till stor del hur mycket du själv vill bidra eller ha elassistans men det går ju inte att helt sluta trampa på en elcykel för då är det per definition inte en cykel utan en moped.

Annars så finns det ju som sagt även en hel del 3 hjulingar som får köras på b kort och som kan lutas i kurvorna så de uppför sig som 2 hjulingar typ Piaggio MP3.

Fast allt det dar springandet beror på att jag springer halvmaror/maror (nåja, sprungit ETT riktigt maraton iaf) och cykling kan inte ersatta loptraningen i forhållande till det, men jag forstår din poang

Ja, kikade lite snabbt på den dar piaggion och det såg ju trots allt lite intressant ut. Hade ju andå tankt att kopa något for runt 40-50k och sparar man in 15-20k på att inte ta mc-kort så ar vi ju snart uppe i vad en piaggio kan gå på.

Samtidigt gillar jag tanken på ett riktigt mc-kort, det oppnar trots allt upp for en hel del mojligheter...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Hej.

Då teori, uppkörning samt riskkurserna är detsamma för lätt MC och tung, så finns väl ingen anledning för en pöjk född på sjuttiotalet att ta lätt MC-kort nu, om du var 16 år så förstod jag, men nu är det ju bara konstigt.
Körkortstillståndet är ju också detsamma så det finns inga kostnader att spara i själva körkortsutbildningen att spara beroende på körkortsbehörigheten.

Uppkörningen gör du bäst i att utföra på körskolns hoj, scooter med variator istället för koppling och växlar kommer att vara en stor utmaning eftersom krypkörningsmomentet behöver utföras i mycket låg hastighet genom att använda dragläget på kopplingen, blir knivigt på en scooter utan koppling.

Jag tog mitt MC-körkort straxt innan de a till riskutbildningarna, så jag klarade mej undan ganska billigt.
några körlektioner som var 80 minuter långa, kostade då 800:-/st samt uppkörning med hyra av körskolans MC som då kostade 800:- också, tror allt som allt gick det på 7-8000, ingen teorikurs då, bara körkortsboken för MC.

\\ Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du är ute efter billigt jobbpendlande på cykelavstånd så är nog elcykel eller moped ännu billigare, skaffar du en speed-pedelec (eller vanlig) elcykel så får du både motion och motorassistans upp till 45 km/h, 20 km tar inte lång tid oavsett cykeltyp och du får vardagsmotion på köpet så du sparar även in på gymkort och sjukvårdskostnader på sikt.

Inte lika roligt som båge dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhames:

Hej.

Då teori, uppkörning samt riskkurserna är detsamma för lätt MC och tung, så finns väl ingen anledning för en pöjk född på sjuttiotalet att ta lätt MC-kort nu, om du var 16 år så förstod jag, men nu är det ju bara konstigt.
Körkortstillståndet är ju också detsamma så det finns inga kostnader att spara i själva körkortsutbildningen att spara beroende på körkortsbehörigheten.

Uppkörningen gör du bäst i att utföra på körskolns hoj, scooter med variator istället för koppling och växlar kommer att vara en stor utmaning eftersom krypkörningsmomentet behöver utföras i mycket låg hastighet genom att använda dragläget på kopplingen, blir knivigt på en scooter utan koppling.

Jag tog mitt MC-körkort straxt innan de a till riskutbildningarna, så jag klarade mej undan ganska billigt.
några körlektioner som var 80 minuter långa, kostade då 800:-/st samt uppkörning med hyra av körskolans MC som då kostade 800:- också, tror allt som allt gick det på 7-8000, ingen teorikurs då, bara körkortsboken för MC.

\\ Rhames

Goda poanger!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Ta för tung. Ingen anledning att ta för lätt.

Har kört hoj sen jag var 16, tog lätt då, mellan vid 18 och fick tung automatiskt efter 2 år (13 är totalt). Hojarna är som att jämföra äpplen och päron, men uppkörningen skiljer inte ett smack. Att jämföra scooter med riktig motorcykel tänker jag inte uttala mig om, mer än att jag personligen har betydligt bättre kontroll på en icke-scooter.

Finns ingen anledning att ta för lätt om du har åldern inne, vilket du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

För pendling skulle jag rekommendera något större än en 125cc. Minst 400cc åtminstone.
Är det 80-sträcka största delen av din färdväg så kommer en 125cc ligga nära sitt max och det kan bli obekvämt. Samt att accelerationen är skit. Vad är poängen att filtrera mellan bilarna vid rödljus om du ändå är långsammare iväg när det blir grönt?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Om jag skaffar en skoter/vespa (eller vad det nu kallas) med automatvaxling, får jag anvanda den på korskolan eller måste jag lara mig kora manuell vaxling också?

Du måste köra manuell på uppkörningen

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Samt att accelerationen är skit. Vad är poängen att filtrera mellan bilarna vid rödljus om du ändå är långsammare iväg när det blir grönt?

Poängen var nog inte att komma hem så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Poängen var nog inte att komma hem så fort som möjligt.

Kör du hoj? Har du kört hoj? Har du kört 125cc?

Visa signatur

PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Kör du hoj? Har du kört hoj? Har du kört 125cc?

Haft mc-kort i över 10år. Jag har redigerat inlägget lite för att belysa vad jag svarade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Haft mc-kort i över 10år. Jag har redigerat inlägget lite för att belysa vad jag svarade till.

Okej vad bra.

Min poäng var att köra 125cc är inte roligt i 80-90km/h för hojen får jobba hårt. Jag menar inte att man ska köra för fort bara för att man har en större hoj, endast att det är betydligt skönare.

Visa signatur

PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Okej vad bra.

Min poäng var att köra 125cc är inte roligt i 80-90km/h för hojen får jobba hårt. Jag menar inte att man ska köra för fort bara för att man har en större hoj, endast att det är betydligt skönare.

Det är fördelen om man tar tungt mckort, då kan man gå in hos en mc försäljare och prova en 125:a och tycker man att den är lite tråkig på landsväg så är det inga probelm att gå upp några kubik och prova den istället. Då slipper man vara begränsad. Kikade lite snabbt på blocket och det finns ett brett spektra av scootrar, 50cc, 125cc, 250cc osv. Sen kanske man råkar prova en Custom eller turing med packväskor och känner att den här var himla trevlig och smidigt med packväskor så man kan passa på och ta hojjen förbi affären.

Permalänk
Medlem

Jag tog MC-körkort för några månader sedan, och som naikon skriver är det typ 10k i bara fasta kostnader för kortet. Jag la nog 25k på kortet, missade en uppkörning på en skitsak (lätt hänt så något att "räkna med"), vilket kostade mig 4k extra.
Sen har jag väl lagt ytterligare 12k på utrustning.

Såååå, det tar ett tag för dig att ta igen kostnaden skulle jag tro. Min hoj snittar 0.56 l/mil, då kör jag dock "såklart" rätt aggressivt med en tung hoj.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tog A (tung) förra året, vart en del dyrare än vad jag tänkt. Då mestadels för att lågfartsbanan gick riktigt ruttet med en 210 kg Honda med taskig svängradie. Hade nog klarat mig med rätt många mindre körlektioner om man sluppit den, eller haft möjlighet att köra privat. Gick nog en bit över 20k för utbildningen, sedan en hel del extra till utrustning (hjälm, kläder, depåställ, tält, framruta, backspegelförlängare och vem vet vad).

Nog trodde jag att man skulle känna sig ganska hemma på en MC då man kört moped, men icke. MC är inte alls lika förlåtande och kan kännas rätt klumpiga i början. MC:n man kör på körskolan kanske inte riktigt är lik den modell man önskar sig, ofta med slitna delar och glapp i både koppling, gas och växelpetare.

Jag valde en sprillans Suzuki GXS-S750Z (inhandlades innan man började med kortet, som morot), skön liten streethoj på 750cc, perfa att rulla runt i stadstrafik och köra till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag tog MC-körkort för några månader sedan, och som naikon skriver är det typ 10k i bara fasta kostnader för kortet. Jag la nog 25k på kortet, missade en uppkörning på en skitsak (lätt hänt så något att "räkna med"), vilket kostade mig 4k extra.

Såååå, det tar ett tag för dig att ta igen kostnaden skulle jag tro. Min hoj snittar 0.56 l/mil, då kör jag dock "såklart" rätt aggressivt med en tung hoj.

Jo utrustningen kostar ju med om man vill ha kvar armar och ben m.m.

"Rätt aggressivt" 0,56 ;D fan kör du för hoj?
Jag kör inte lugnt, en hel del stadskörning m.m. och kör en Sportster 1200 från sent 90-tal och jag körde på 0,52-0,53 snitt över säsongen

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Haha, en Yamaha MT-07! Dricker typ 0.30 upp till 90, cirka 0.55 i 130. När det körs längre sträckor så är det mest 130, övriga sträckor är typ full gas efter varje stoppljus.... Svårt att hålla sig

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Skrivet av Ferrat:

Jo utrustningen kostar ju med om man vill ha kvar armar och ben m.m.

"Rätt aggressivt" 0,56 ;D fan kör du för hoj?
Jag kör inte lugnt, en hel del stadskörning m.m. och kör en Sportster 1200 från sent 90-tal och jag körde på 0,52-0,53 snitt över säsongen

0.5 känns väll rätt normalt? Jag kommer mellan 30-35 mil på min 16L tank, inte speciellt aggressiv körning. Vad är tung hoj?

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Ah jo det är väl just hastigheten då när du går upp i 130 som kostar ;P Min är ju inte direkt byggd för att ligga i 130 som marschfart ^^

Skrivet av Dalton Sleeper:

0.5 känns väll rätt normalt? Jag kommer mellan 30-35 mil på min 16L tank, inte speciellt aggressiv körning. Vad är tung hoj?

Jag tyckte det lät högt, jag har ju en 1200 med förgasare och Amerikansk 90-tals standard på hur mycket den drar och landar som sagt på 0.5. Direktinsprutat m.m. brukar ju vara mer effektivt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kommer nog att innebära bättre träning med totalt set mindre tidsåtgång om du cyklar till jobbet för med en speedpedelec så kommer restiden inte att skilja mer än 10 -15 minuter per resa jämfört med motorcykel och du sprider ut träningen bättre eftersom du får 2 pass per dag.
Det är dessutom snällare mot kroppen att cykla än löpa och med en elcykel bestämmer du själv till stor del hur mycket du själv vill bidra eller ha elassistans men det går ju inte att helt sluta trampa på en elcykel för då är det per definition inte en cykel utan en moped.

Annars så finns det ju som sagt även en hel del 3 hjulingar som får köras på b kort och som kan lutas i kurvorna så de uppför sig som 2 hjulingar typ Piaggio MP3.

Att cykla på en 80 väg är dumheter, man åker 40km/h långsammare än alla andra och med mängden fyllon och distraherade förare ute på våra vägar är chansen att stor olyckan inträffar. Man åker helt oskyddat på både en motorcykel och en elcykel, men med en motorcykel följer man i alla fall trafikens tempo. Jag tycker det är mer hälsosamt att vara i liv än död

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Tog kortet förra året, mina kostnader:

Inskriving, kursmaterial
1250

Synundersökning
95

Körkortstillstånd
150

Riskettan
900

Körlektion 1 (90min)
1550

Körlektion 2
1550

Körlektion 3
1550

Risktvåan
4050

Körlektion 4
1550

Uppskrivning + foto
405

Uppkörning
1650

Tillv. Körkort
150

Körlektioner, summa
6 200

Fasta kostn, summa
6 650

Körkort, summa
12 850

Allt som allt tog det cirka 3 månader från första körlektionen tills jag hade kortet. Ska tillägga att jag under tiden hade möjlighet att köra mycket på egen hand vilket fick ner antalet körlektioner. Kan även rekommendera Youtube när det gäller körteknik, risker i trafiken osv.

Tror det har nämnts innan, men 125cc är ganska lite. Hyrde en scooter (125cc) i Turkiet i somras, och skulle säga att den funkade bra i stadstrafik, men inget jag hade velat ligga i över 70 med. Skönt att ha lite mer effekt vid de tillfällen man behöver "gasa sig ur" en situation också, t.ex. om en bil är på väg att köra ut framför en.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 32GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Även jag vill upplysa om att 125 cc är för lite om du ska pendla 80-väg. Lånehojen jag körde upp med för A1 nådde inte ens 90 km/h (!). Min egna, ostrypta, tvåtaktare drog runt 1 L/mil vid höga hastigheter, men det kanske är irrelevant. Får anta att skotrarna är fyrtakt nu.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

För pendling skulle jag rekommendera något större än en 125cc. Minst 400cc åtminstone.
Är det 80-sträcka största delen av din färdväg så kommer en 125cc ligga nära sitt max och det kan bli obekvämt. Samt att accelerationen är skit. Vad är poängen att filtrera mellan bilarna vid rödljus om du ändå är långsammare iväg när det blir grönt?

Bor ute i ödemarken, ser kanske 6 bilar på väg till jobb och närmsta rödljus... är nog minst 1.5 timmar undan 😂😂😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänker du ändå lägga 40-50k kan du ju lika gärna köpa en större båge som är rolig och bekväm att köra.

Permalänk
Medlem

Fast kostnader mellan 6500-8000 kr beroende lite på var i landet du kör och om det är privat eller via köraskola (hyra av hoj)

Räkna sedan med utrustning för iallafall 5-6 k om du vill ha något vettigt skydd om du skulle dra omkull, la själv 5k på enbart hjälmen. Om du inte kollar på begagnade kläder givetvis, men ny hjälm skulle jag iallfall köpa.

Vill du ha någon enkel pendlings grej finns ju exempelvis yamaha diversion 600 (som jag hade som första hoj) låg på ca 0.3 vid normal körning och 0.5 vid bus. Men som många säger 125 cc blir för lite om du ska ha bra pendlingsmöjligheter om du behöver göra en omkörning eller dylikt, finns ju även typ 250-300cc scoteraktiga om det är det du är ute efter. Men vill du pendla billigt så är inte mc rätt väg om du inte redan har körkort för det kostar en slant iallfall. Däremot är det förjävla kul och enda jag går och tänker på tills säsongen börjar igen att få komma ut och köra!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:

Tung hoj överskrider 35 kw i effekt (47hk )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Rydisen: Ah jo det är väl just hastigheten då när du går upp i 130 som kostar ;P Min är ju inte direkt byggd för att ligga i 130 som marschfart ^^

Jag tyckte det lät högt, jag har ju en 1200 med förgasare och Amerikansk 90-tals standard på hur mycket den drar och landar som sagt på 0.5. Direktinsprutat m.m. brukar ju vara mer effektivt.

Ja men sen har ju inte customhojjar riktigt samma effektband som sportigare hojjar.
Min 600 drar med 0.5 och uppåt, den körs bara på 5000 rpm och uppåt 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ja men sen har ju inte customhojjar riktigt samma effektband som sportigare hojjar.
Min 600 drar med 0.5 och uppåt, den körs bara på 5000 rpm och uppåt 😁

Haha jo det är ju sant och troligen vrider man lite mer på handen med dem 😋

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Haha jo det är ju sant och troligen vrider man lite mer på handen med dem 😋

Gör säkert du med ibland, är säkert gött bottenvrid i din tolvhundra 😁

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy: Ja, men på honom lät det som en tung hoj (i vikt), som i stor och tung då vi pratar soppaförbrukning. Då undrade jag vad som klassas som tung (återigen i vikt) då det varierar en hel del...

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:

Finns ingen kvalificering längre av tung/lätt hoj pga vikt är väl snarare bara att jämföra och tycke för var ju det för körkoret, tror det var över 180 kg klassades som tung, en lätt hoj är ju ex duke 790 (170 kg), mellantung skulle väl ligga på mellan 200-250 och allt över det skulle jag kvalificera som "tung". Men det är ju som sagt lite upp till var och en, min k1200s är på gräns att vara tung men är fortfarande betydligt lättare och smidigare än de stora glidarhojarna. Men väldigt stor jämfört med ex en mt09

Visa signatur