Permalänk
Medlem

@TotalF: Många ggr när jag köper saker m.m. kan jag i efterhand tänka "Fan varför köpte jag det bara för jag var nyfiken" allt från stjärnkikare till VR m.m. men jag kan säga att jag la ~50K utbildning, utrustning och "till-fix" av bågen när jag skaffade mitt förra året och aldrig någonsin har jag ångrat det eller tänkt så. För min del är det troligen bland det bästa investeringarna jag gjort i form av livsglädje ;D
*Kan tillägga att jag har begränsade medel som student så det tog en hel del andra uppoffringar att ta kortet"

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@TotalF: Många ggr när jag köper saker m.m. kan jag i efterhand tänka "Fan varför köpte jag det bara för jag var nyfiken" allt från stjärnkikare till VR m.m. men jag kan säga att jag la ~50K utbildning, utrustning och "till-fix" av bågen när jag skaffade mitt förra året och aldrig någonsin har jag ångrat det eller tänkt så. För min del är det troligen bland det bästa investeringarna jag gjort i form av livsglädje ;D
*Kan tillägga att jag har begränsade medel som student så det tog en hel del andra uppoffringar att ta kortet"

Sånt dar blir man ju bara glad av att lasa, sweet

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Var i samma sits för massa år sedan "ta hojkort för pendling" .... nu ett antal hojjar senare och jag vill inte ens räkna vad det kostat mig att "pendla" (som jag typ aldrig gör på hojjen endå )

Köpte mig en trött Yamma 660 Offroadsom pendlarhoj , sålde efter några veckor och bytte upp mig till en klunsig Custom , som kördes en halv sommar sen en B-King , sen en MV Agusta , sen en Nightstorm som nu är inbytt för en ny Speed Triple RS i vår .

Sjuuuukt kul att köra hoj , ett jävla bra tips är att gå med i SMC och kör lite på deras kurser på gocartbana ... funkar även på scooter

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Det ska vara CB 600 av Honda... en motorcykel per liv. De ger inte livstids garanti, men det är underförstått.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Det ska vara CB 600 av Honda... en motorcykel per liv. De ger inte livstids garanti, men det är underförstått.

Hoppas 600 är bättre än 650, för det va denna modell jag körde på MC-skolan (säkert 5 st). Pinsamt slö, glapp i princip allt som går att röra på + dålig svängradie. På motorstadion gick det bättre att svänga då man hade lite hastighet och lut, i lägre hastigheter var det värre.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:
De från 80 talet går fortfarande. hehe.
Maskinen är för slö för att dö

Visa signatur

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@Dalton Sleeper:
De från 80 talet går fortfarande. hehe.
Maskinen är för slö för att dö

Ah, motorcykelns 240? 😂

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hoppas 600 är bättre än 650, för det va denna modell jag körde på MC-skolan (säkert 5 st). Pinsamt slö, glapp i princip allt som går att röra på + dålig svängradie. På motorstadion gick det bättre att svänga då man hade lite hastighet och lut, i lägre hastigheter var det värre.

Har bara kört gamla Hornet 600'an och den är väl helt okej, hyffsat drag och kändes bra på det mesta (som Honda brukar göra).. Svårt att se att 650'n skulle vara slö med 86 Hk, känns som en ganska perfekt kompromiss för en instegshoj. Frågan är väl snarare om inte körskolehojarna var antingen misshandlade/slut eller strypta. Vet att körskolan där jag körde risk tvåan hade strypta Hornets för kursen iaf för de gick inte i närheten av polarens av samma modell.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

@Langelus @Dalton Sleeper

Honda valde av nån anledning att göra CB650F tamare än CB600F Hornet: mindre effekt (86 vs 102 hk), tyngre (208 kg tjänstevikt vs 173 kg torrvikt, jämför päron med äpplen men bedömt några kg tyngre) och ingen USD-gaffel. Kanske som ett svar på minskade intäkter i mellanklassen, ren spekulation från mig. En liknande fälla är att gå från Kawasaki Ninja 600 till 650, då får man en svag tvåcylindrig hoj.

Tvivlar dock på att nya 650 är slö om man varvar ordentligt (8-11k rpm). En R1:a utvecklar samma effekt vid 7000-7500 rpm.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Kolla på mc med sidovagn eller fyrhjuling..
Fast fyrhjuling drar lika mycket bränsle om inte mer om man inte drevar om så motorn slipper varva.

125cc är slöare än trimmad 30 moppe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Vad man inte ska göra är dock att skaffa sig EU-moppe.

Då jag inte har MC-kort tyckte jag för några år sedan att köpa en Eu-moped scooter var en bra idé då mitt bilkörkort gäller även för Eu-moppe(AM).
Hade en också en 30 moppe 2takt tvåväxlad Tomos jäpp riktig växlande automat som jag tänkte att mitt ex kunde köra som saknar körkort.

Eu-moppen 4takt variatorautomat var slö i starten och orkade dåligt, när den väl kom upp i sina 45km/h.
Dessutom var den svindyr att försäkra trots landsbygd. Faktiskt lika dyrt att trafikförsäkra Eu-moppen som för bilen som jag hade fri körsträcka och helförsäkring med alla tillägg som gick att få.

Konstaterade att en Mc hade varit billigare i försäkring om jag nöjt mig med mellanklasskubikare med lagom ändå fullt tillräcklig motor på.

Har kvar 30moppen den var roligare än trista Eu-moppen och gör ändå 35-40 i original samt är urstark i starten och dessutom får köras på cykelbanor därtill kostar den ingen parkering. Då exet ändå inte körde med den så behöll jag den. nu så har den stått några år så jag får byta bensinslangen som mössen gnagt sönder så går den igen. fast just nu står den hos en kompis på landet. Kostar bara 700kr året att försäkra dessutom.

Eu-moppen har jag inte kvar längre däremot funderar jag starkt på MC-kort och någon begagnad billigare lätthanterlig 250kubikare och uppåt. Kanske något runt 400kubik kan vara billiga med. Har ingen fortåkarambition, hellre något som går billigt men ändå inte tokvarvar i normal körning. Kan iofs tänka mig något lite crossinspirerat som funkar både på vanlig väg och på sämre grusvägar eller skogsvägar.

Givetvis tänker jag då ta kort för tung mc direkt, som vuxen är det inte meningsfullt med annat även om jag bara skulle köpt en billig 125kubikare, för man vet inte vad man vill ha sedan eller om man lånar eller hyr en tyngre hoj någon gång.

Har inte kvar bilen heller, är med i en elbilspool istället och har en elcykel men den fungerar ju inte om man vill åka lite längre sträckor än batteriet klarar då den är rätt tung att trampa runt på utan ström.

Värsta problemet är dock var jag ska förvara en mc där jag bor, ha den på gatan känns inte bra, men annars är jag bra sugen på att ta kortet och skaffa en mc. Är ett perfekt sommarfordon att puttra runt Sydsverige med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Tvivlar dock på att nya 650 är slö om man varvar ordentligt (8-11k rpm). En R1:a utvecklar samma effekt vid 7000-7500 rpm.

Det är inte ofta man varvar så mycket, ligger väll på 6k rpm på motorvägen i 130 och normalt använder jag inte mer än det (på någon växel) då det låter som fan, och man vill ju inte störa alla andra trafikanter och boenden. På 650 fick man nästan anstränga sig för att få iväg den, kanske är gubbfilter på och ger mer effekt på högre som du säger. Det tillsammans med min gubbhand som inte vill vrida mer på gasreglaget :).

Min S750Z ligger endast på 114 hk, ca 100 bhp om jag minns rätt. Den drar rätt hyfsat på låga varv, kan nog klassas som lite twitchy så man får ta det lugnt på de första växlarna, på trean kan man typ köra normalt (enligt mig).

Permalänk
Medlem

Det är inte ofta man varvar så mycket, ligger väll på 6k rpm på motorvägen i 130 och normalt använder jag inte mer än det (på någon växel) då det låter som fan, och man vill ju inte störa alla andra trafikanter och boenden. På 650 fick man nästan anstränga sig för att få iväg den, kanske är gubbfilter på och ger mer effekt på högre som du säger. Det tillsammans med min gubbhand som inte vill vrida mer på gasreglaget :).

Min S750Z ligger endast på 114 hk, ca 100 bhp om jag minns rätt. Den drar rätt hyfsat på låga varv, kan nog klassas som lite twitchy så man får ta det lugnt på de första växlarna, på trean kan man typ köra normalt (enligt mig).

De flesta 600or med radfyror har ganska högt register, det kräver att du illvarvar maskinen för att få ut effekten därav ses de ofta som både nybörjar motorcyklar och för den mer erfarna då du oftast har ganska lugn gång på lägre varvtal och betydligt aggressivare gång på högre varvtal.
Tycker man om mycket bottenvrid hade jag hellre valt något med färre cylindrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Tycker man om mycket bottenvrid hade jag hellre valt något med färre cylindrar.

Eller en Hayabusa / B-king med 150nm lågt ner i registret

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Nä det är väl det där med att det måste varvas lite Körde själv en ER6 i två säsonger innan jag skaffade min GSR750 (som är väldigt snarlik din körmässigt) och de känns ungefär lika snabba med den lilla reservationen att 750'n petar på hårdare efter 8k uppe i fart.

Har som sagt inte provkört CB650 men det finns väl kanske en anledning till att twinnarna i den klassen är dominerande, även om de bara har ~70-80 häst så är det ganska bra tryck i dem pga av vridet i låg/mellan

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Eller en Hayabusa / B-king med 150nm lågt ner i registret

haha ja man kan ju alltid köpa större istället

Permalänk
Medlem

@TotalF:
yup, MC Hisingetraktor

Visa signatur

Continuously updating