Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vengeance DDR4 överklockning , gjort rätt?

Permalänk

Vengeance DDR4 överklockning , gjort rätt?

Hej,

Har sedan tidigare 16gb Ram Vengeance i min dator som har körts med 2666mhz och nu idag har jag gått över till 3000mhz genom överklockning i BIOS. Jag har ändrat timing från 15-15-15-36 till 15-17-17-35 samt ändrat ram voltage från 1.280 till 1.290. Jag har inte använt XMP utan manuellt gått in och ändrat. Datorn i7 6700k har sedan tidigare kört på 4.5Ghz.

Har kört mem diagnos från Windows och inga fel har hittats. Ser det bra ut? Är volten ok ?

Något som jag märkt sedan ändringen är att när jag startar om datorn så står det först att ingen signal har hittats till skärmen men sedan hittas skärmen och datorn startar normalt. Det var inte fallet när jag körde med 2666mhz.

Hoppas ni kan göra mig lite klokare.

Tack!

Permalänk
Medlem

@Flexiblus: Är minnena klassade som 3000MHz minne och i så fall varför kör du inte en XMP profil?

Permalänk
Medlem

Du kan kräma på med uppemot 1.4v utan problem! Annars ser det bra ut. Verkar vara fina minnen!

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@Flexiblus: Är minnena klassade som 3000MHz minne och i så fall varför kör du inte en XMP profil?

Hej,

Minnena är klassade som 2333MHz har kört ett tag med 2666mhz frekvens utan några som helst problem.
Väljer jag XMP profil så påverkas nog även den manuella OC som jag har på CPUn.. Har testat och med XMP profil så kör de 3000MHz automatiskt.

Har läst lite om det och de flesta säger att det kan påverka negativt om man redan kör OC.

Permalänk
Skrivet av erssn:

Du kan kräma på med uppemot 1.4v utan problem! Annars ser det bra ut. Verkar vara fina minnen!

Ok bra att veta! Tack!

Permalänk

Kollade precis jag har Vengeance 3000Mhz men kan ändå inte boota när jag sätter på 3000mhz eller 2933. Endast 2666Mhz som fungerar korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Kollade precis jag har Vengeance 3000Mhz men kan ändå inte boota när jag sätter på 3000mhz eller 2933. Endast 2666Mhz som fungerar korrekt.

Prova ställ in det med en XMP profil så får du alla inställningar som dom skall vara.
Funkar det med XMP och det stör din cpu OC så kan du labba med inställningarna manuellt till s du hittar rätt.
Funkar det inte så kan det vara problem med ett eller båda stickorna.

Jag har kört XMP och cpu OC utan problem på en äldre rigg.

edit: Om dina OC inställningar för cpu ändras när du sätter en XMP profil, så gör cpu OC efter du ställt in XMP profil.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Prova ställ in det med en XMP profil så får du alla inställningar som dom skall vara.
Funkar det med XMP och det stör din cpu OC så kan du labba med inställningarna manuellt till s du hittar rätt.
Funkar det inte så kan det vara problem med ett eller båda stickorna.

Jag har kört XMP och cpu OC utan problem på en äldre rigg.

edit: Om dina OC inställningar för cpu ändras när du sätter en XMP profil, så gör cpu OC efter du ställt in XMP profil.

Tyvärr funkar det inte , sätter jag frekvens 2700Mhz så funkar det men allt över det strular till. Har läst att fler har liknande problem , några har löst det genom att flasha till senaste BIOS andra kämpar vidare. 2700Mhz är väl helt ok men det är störigt när man inte kan utnyttja minnena till 100%

Permalänk

Ok vågade och uppgraderade BIOS idag och nu kör jag minnena med 3000Mhz frekvensen. BIOSen behövde uppdateras och det var anledningen till att jag inte kunde köra högre än 2700Mhz.