Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

W10: problem med boot/extremt långsamt

Permalänk
Medlem

W10: problem med boot/extremt långsamt

Hej!
Har börjat få problem med att boota min stationära dator. Det som har hänt sen datorn fungerade felfritt är: Jag har plockat ur och tillbaka en usbgrej för en logitech mus samt dammsugit runt omkring datorn (ej i datorn).

Nu idag, 1-2 dagar sen senaste boot så får jag först problem med bild över displayport: Bilden switchar mellan svart och skärm avstängd, med ca 0.5-1 sekunds intervall. fine tänker jag, provar att koppla in en dual link dvi kabel som ligger bredvid och redan inkopplad i skärmen.

Då när jag bootar så får jag bild, i form av bios inställning, windows laddnings skärm under flera minuter, samt sen svart och man ser muspekare ca 2-3min efter boot, antagligen är nästa steg att skrivbordet kommer fram men det har inte hänt 5min senare...

Detta boot problem har hänt förut, och löst med att jag trycker på reset knappen så går det snabbare nästa gång. Nu vägrar det lösa problemet.

Mina delar består av ett Asus moderkort (Z77 eller p8p67 från asus), Asus 680 DC2, två samsund SSDer i raid, 16gb ddr3 corsair ram, intel i5 (2400 om jag minns rätt), nätagg: corsair tx750v2 tror jag.

Har ni några tips? Provat att stänga av fast boot men det är allt. Bios verkar ju oavsett inte vara problemet.

Permalänk
Medlem

Bara för det så löste sig boot problemet med restart under försök 5.. Men då över dvi, problemet kvarstår över displayport. Har ni några tips där?