Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus Z97-A och M2 Samsung PM981 - problem med att se disken

Permalänk
Medlem

Asus Z97-A och M2 Samsung PM981 - problem med att se disken

Hej,

Jag fick en Samsung PM981 (Samsungs part number är MZVLB256HAHQ-000H1) att använda med mitt Asus Z97-A moderkort.
M2-disken är enligt Samsung en PCI-e Gen 3 x4 disk, mitt moderkort klarar bara PCI-e-diskar med M2 tydligen. Så det borde ju fungera?

Jag kan inte se disken, varken i Windows eller i BIOS.
Nån som har något förslag på vad jag kan göra? Har monterat disken två gånger, så jag hoppas att jag fått i den korrekt.
Är det möjligen någon BIOS-inställning som jag inte har koll på?

Har försökt googla runt men hittar inget som jag löst problemet med hittills.
Har även uppdaterat BIOS till senaste från Asus, men det blev ingen skillnad heller.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Från manualen:

Citat:

The M.2 socket 3 is set as disabled. Refer to section 2.6.7 Onboard Devices Configuration and set the item PCI Express Slot and M.2 Bandwidth to [M.2 Mode] to enable this function.

D.v.s. du måste gå in i BIOS och slå på M.2-porten, eftersom den delar bandbredd med de två PCIe x1-portarna (som alltså inte går att använda samtidigt som M.2-porten).

Notera också att M.2-porten bara är x2 PCIe 2.0, d.v.s. du kommer max få ut ~1 GB/s från SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Från manualen:
D.v.s. du måste gå in i BIOS och slå på M.2-porten, eftersom den delar bandbredd med de två PCIe x1-portarna (som alltså inte går att använda samtidigt som M.2-porten).

Notera också att M.2-porten bara är x2 PCIe 2.0, d.v.s. du kommer max få ut ~1 GB/s från SSDn.

Schysst, hur kunde jag missa det? Ska kolla när jag kommer hem, tack 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade ett jefla strul med min OEM-m2 från Samsung på mitt z97. Vet inte exakt vad det var som löste att, men jag va tvungen att installera drivrutinerna först iallafall. Dessa va dessutom väldigt svåra att hitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag hade ett jefla strul med min OEM-m2 från Samsung på mitt z97. Vet inte exakt vad det var som löste att, men jag va tvungen att installera drivrutinerna först iallafall. Dessa va dessutom väldigt svåra att hitta.

Okej, det låter ju lite tråkigt.
Vilka drivrutiner syftar du på då? Speciella till samsung-disken?

Permalänk
Skrivet av tobberman:

Okej, det låter ju lite tråkigt.
Vilka drivrutiner syftar du på då? Speciella till samsung-disken?

U got mail!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen, nu är disken igång 😃

Skickades från m.sweclockers.com