Permalänk
Medlem

Uppgradering av relik

Jag skulle vilja ha lite input på en kommande uppdatering på min stationära dator.

Jag spelar EJ och kommer inte börjar göra det. Datorn används till Office, lite 3d-modellering/CAD, fotoredigering i Lightroom och allmänna göromål som surfande, YT osv.

Idag sitter jag på en ca 8 år gammal Intel Core 2 6600 @ 2,4 GHz med 6GB ram och en SSD med Win7.

Det rullar på eg på rätt ok men upplever att det börjar ta lite väl lång tid ibland. Så jag har ej någon superbrådska att köpa men samtidigt är ju nya prylar skoj

Jag har satt ihop 2 tänkbara paket som jag skulle vilja a lite konstruktiv kritik på.
Total budget är ca 5000-7000.
Vad kan jag göra bättre ? Något som inte matchar ?

Intel I5 8600
https://komponentkoll.se/bygg/wyyQv/

Eller
Ryzen 5 2400G
https://komponentkoll.se/bygg/FsjHz/

Planen är att återvinna chassit (Antec p180) samt nätagget (650W) som jag bytte för 3-4 år sen.
Slutligen ska den in Win10 på den nya burken.

Permalänk
Vila i frid

Intel-paketet ser mer lockande ut och är snabbare än amd'aren. Single-thread prestanda är det som får en dator att kännas rapp - och där har 8600'an 25% mer umph.

Permalänk
Medlem

Skulle nog ta Intel i detta fallet, men troligtvis gå ner på ett typ B360 moderkort, då du inte kan klocka en CPU utan "K" så känns det lite halvt att köpa ett moderkort för klockning.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

930 kr för en 970 Evo 250GB? Jag hade hellre lagt till 300-400 kr och köpt det dubbla eller köpt https://www.komplett.se/product/1105842/datorutrustning/lagri....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Problemet med en Intel prolle är att faktiskt få tag på den. Finns modellen i lager?

Permalänk
Medlem

Du får nog titta på 9600k, 8400 eller 8500 istället. Prestandan hos 2400G är inte så rolig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ska du inte ha datorn till spel hade jag nog gått på AMD, men 2600(X) istället.

Edit: insåg nu att du ville ha med integrerad grafik, då kanske det får bli intel ändå..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Skulle nog ta Intel i detta fallet, men troligtvis gå ner på ett typ B360 moderkort, då du inte kan klocka en CPU utan "K" så känns det lite halvt att köpa ett moderkort för klockning.

Se där, visste att det fanns en anledning att fråga någon som vet bättre

Skrivet av TKD_1337:

930 kr för en 970 Evo 250GB? Jag hade hellre lagt till 300-400 kr och köpt det dubbla eller köpt https://www.komplett.se/product/1105842/datorutrustning/lagri....

Skickades från m.sweclockers.com

Ändrar på det. Upplever inte att jag behöver ha mer än 250 GB men det skiljer ju inte direkt mkt så kan lika bra ta 500 GB

Skrivet av MrBjud:

Ska du inte ha datorn till spel hade jag nog gått på AMD, men 2600(X) istället.

Edit: insåg nu att du ville ha med integrerad grafik, då kanske det får bli intel ändå..

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte mest att det var smidigt att slippa grafikkort i och med att jag inte ska spela. Men kan jag få ett enkelt och tyst kort för vettiga pengar så kan jag ju helt klart även gå på 2600x. Förslag på något sånt grafikkort för någon som ej spelar ?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/b1059106/yyp

Så skulle jag gjort, du har 8 kärnor, tillräckligt med snabba ramminnen, uppgraderingsbar tex om din hund vill börja lira cs behövs bara ett vassare grafikkort(eller om ditt cadprogram stödjer gpu beräkningar).
Inets datorbyggare är bra men låter mig inte skapa kundvagnar utan chassi och nätagg så sålla bort dem.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Skippa 1030 och lägg den tusenlappen på att köpa en i7-8700 så får du en dator som är snabbare i lightroom och det mesta andra.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skippa 1030 och lägg den tusenlappen på att köpa en i7-8700 så får du en dator som är snabbare i lightroom och det mesta andra.

Jaaa vad bra, Intel är vassare i spel vilket inte är vad ts gör sä betala mer för att få färre kärnor och trådar dvs mindre framtidssäker dator.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

aldrig funderat på en NUC? eftersom du inte spelar och har dig som oss andra där vi behöver utrymmet för feta grafikkort så kan du få en liten dator du tex kan fästa på baksidan av skärmen.

om du vill spara lite plats vill säga när du ändå håller på. rekommenderar alltid en NUC eller liknande till folk som enbart ska hålla på med "kontors jobb" och hittils är dom nöjda, dom slipper den stora lådan som "bara är i vägen". och skulle trots allt suget efter något lite äldre spel falla på så fungerar det med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jaaa vad bra, Intel är vassare i spel vilket inte är vad ts gör sä betala mer för att få färre kärnor och trådar dvs mindre framtidssäker dator.

Lightroom är inte spel och du kan ju läsa ett test så ser du att 8700 är snabbare på det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

aldrig funderat på en NUC? eftersom du inte spelar och har dig som oss andra där vi behöver utrymmet för feta grafikkort så kan du få en liten dator du tex kan fästa på baksidan av skärmen.

om du vill spara lite plats vill säga när du ändå håller på. rekommenderar alltid en NUC eller liknande till folk som enbart ska hålla på med "kontors jobb" och hittils är dom nöjda, dom slipper den stora lådan som "bara är i vägen". och skulle trots allt suget efter något lite äldre spel falla på så fungerar det med.

Nja det känns inte så roligt. Jag har ett stort kontor med stort skrivbordet där burken står under. Så jag har inget önskemål om en liten burk. Vidare så har ju redan både chassi och strömförsörjning redan.

Köper heller ATX och har möjligheten att uppgradera den i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Lightroom är inte spel och du kan ju läsa ett test så ser du att 8700 är snabbare på det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla själv sweclockers test så ser du att det inte "är snabbare på det mesta."
https://m.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-ry...

Där det är primitiva enkeltrådade laster är 8700 snabbare, men direkt det är flertrådat så är Ryzen starkast.
Det ska dock observeras att testet är gjort på en 8700K som har något högre turbo än utan K då blir skillnaden än mindre.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kolla själv sweclockers test så ser du att det inte "är snabbare på det mesta."
https://m.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-ry...

Där det är primitiva enkeltrådade laster är 8700 snabbare, men direkt det är flertrådat så är Ryzen starkast.
Det ska dock observeras att testet är gjort på en 8700K som har något högre turbo än utan K då blir skillnaden än mindre.

Det är inte 2700 som testas heller utan 2700X! För mer är en kärna än det samma turbo på 8700 och 8700k, men 2700 är knappast lika snabb som 2700X.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Så skulle jag gjort,

TUSEN SPÄNN för ett sketet 1030 är bortom vansinnigt dyrt, då är jag ändå Nvidia-fanboy. Vilken lösning som helst som inte inkluderar ett separat grafikkort är bättre för någon som inte ska spela några krävande spel.

Skrivet av Litenskit:

Kolla själv sweclockers test så ser du att det inte "är snabbare på det mesta."

Du får nog bli lite bättre på att läsa diagram. Det är så otroligt marginella vinster de gånger de faktiskt lyckas slå 8700K att man knappast är frånåkt av AMD med en sådan i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är inte 2700 som testas heller utan 2700X! För mer är en kärna än det samma turbo på 8700 och 8700k, men 2700 är knappast lika snabb som 2700X.

Skillnaden är att en 2700 har inte intels artificiella begränsning som gör att man måste betala extra för att kunna justera klockfrekvensen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

TUSEN SPÄNN för ett sketet 1030 är bortom vansinnigt dyrt, då är jag ändå Nvidia-fanboy. Vilken lösning som helst som inte inkluderar ett separat grafikkort är bättre för någon som inte ska spela några krävande spel.
Du får nog bli lite bättre på att läsa diagram. Det är så otroligt marginella vinster de gånger de faktiskt lyckas slå 8700K att man knappast är frånåkt av AMD med en sådan i burken.

Att kortet inte är ett bra val det är jag medveten om men är fortfarande billigare än intels dito med artificiella begränsningar och färre kärnor.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kolla själv sweclockers test så ser du att det inte "är snabbare på det mesta."
https://m.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-ry...

Där det är primitiva enkeltrådade laster är 8700 snabbare, men direkt det är flertrådat så är Ryzen starkast.
Det ska dock observeras att testet är gjort på en 8700K som har något högre turbo än utan K då blir skillnaden än mindre.

https://m.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-ry...

Ja, 2700x är slöare än 8700k i lightroom eller vad var det du ville ha sagt?

Ryzen cpu'erna är ganska struliga att överklocka stabilt och det dom går i turbo frekvens redan brukar vara i princip max vad de klarar av.

Personligen skulle jag köpt en Ryzen 5 2600 för enklare redigering, kostar runt 1800kr och presterar nästan som sin storebror Ryzen 7 2700 och den medföljande kylaren är riktigt bra för att vara en stockkylare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12258016

Personligen gillar jag inte att snåla in på komponenter speciellt inte nätagg om du tänker köra samma burk i 5+ år så är det bättre att kosta på datorn så den håller. min egna dator har rullat på sådär 6 år nu utan blåskärmar och annat trams det lönar sig att köpa kvalitetskomponenter

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://m.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-ry...

Ja, 2700x är slöare än 8700k i lightroom eller vad var det du ville ha sagt?

Ryzen cpu'erna är ganska struliga att överklocka stabilt och det dom går i turbo frekvens redan brukar vara i princip max vad de klarar av.

Personligen skulle jag köpt en Ryzen 5 2600 för enklare redigering, kostar runt 1800kr och presterar nästan som sin storebror Ryzen 7 2700 och den medföljande kylaren är riktigt bra för att vara en stockkylare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12258016https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12258016

Personligen gillar jag inte att snåla in på komponenter speciellt inte nätagg om du tänker köra samma burk i 5+ år så är det bättre att kosta på datorn så den håller. min egna dator har rullat på sådär 6 år nu utan blåskärmar och annat trams det lönar sig att köpa kvalitetskomponenter

Vad alla hakade upp sig på lightroom, varför är det så viktigt? Ts använder inte datorn bara till lightroom....

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Skillnaden är att en 2700 har inte intels artificiella begränsning som gör att man måste betala extra för att kunna justera klockfrekvensen.

Se nedan.

Skrivet av Litenskit:

Att kortet inte är ett bra val det är jag medveten om men är fortfarande billigare än intels dito med artificiella begränsningar och färre kärnor.

Fast det är inte frågan om några ”artificiella begränsningar” utan om binning d.v.s. det kisel som klarar högre klockfrekvenser säljs som dyrare modeller med högre klockfrekvenser. Du betalar bara för att få en högre binning, vilket är exakt samma på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Se nedan.
Fast det är inte frågan om några ”artificiella begränsningar” utan om binning d.v.s. det kisel som klarar högre klockfrekvenser säljs som dyrare modeller med högre klockfrekvenser. Du betalar bara för att få en högre binning, vilket är exakt samma på AMD.

Skillnaden mellan k och icke k modell hos intel är i praktiken att multipliern är upplåst på k modellen. Så du ser inte att det är en artificiell begränsning hos icke k?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Skillnaden mellan k och icke k modell hos intel är i praktiken att multipliern är upplåst på k modellen. Så du ser inte att det är en artificiell begränsning hos icke k?

Det kanske helt enkelt är du som inte förstår innebörden av binning?

8700 och 8700K har alltså inte identiskt innehåll. Väldigt förenklat så kan man säga att 8700 har ett kisel med lägre kvalité, vilket innebär att den praktiskt tagit inte kan klockas högre än den är ställd från fabrik (inom kisellotteriets gränser). Detta kompenseras kunden för med ett lägre pris dessutom.

Att Intel väljer att låsa överklockningsfunktionen (vilket kan kringgås) till ett CPU-segment som ändå inte riktas mot överklockare är fullt förståeligt. Sen är det ganska lätt att föreställa sig att om de sålde upplåsta CPU’er som överklockade ~100 MHz så skulle det bli ett ramaskri och massa tappat förtroende för deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det kanske helt enkelt är du som inte förstår innebörden av binning?

8700 och 8700K har alltså inte identiskt innehåll. Väldigt förenklat så kan man säga att 8700 har ett kisel med lägre kvalité, vilket innebär att den praktiskt tagit inte kan klockas högre än den är ställd från fabrik (inom kisellotteriets gränser). Detta kompenseras kunden för med ett lägre pris dessutom.

Att Intel väljer att låsa överklockningsfunktionen (vilket kan kringgås) till ett CPU-segment som ändå inte riktas mot överklockare är fullt förståeligt. Sen är det ganska lätt att föreställa sig att om de sålde upplåsta CPU’er som överklockade ~100 MHz så skulle det bli ett ramaskri och massa tappat förtroende för deras produkter.

Fast cpuer som klockar dåligt finns det ju drivor av. Jag tror inte det är någon större skillnad mellan 8700 och 8700k rent fysiskt. Att intel har gjort en k serie är ENBART för att tjäna mer pengar på samma processorer där de inte låst ner dem. Nä de skulle köra ALLA processorer olåsta, för överklockning är ändå inte något de garanterar.

Du och jag kommer inte komma överens i denna fråga nu eller framåt men nu har vi kapat ts tråd tillräckligt.
Jag rekommenderar en processor från en tillverkare som driver utvecklingen framåt du och många andra rekommenderar en processor från en tillverkare som länge sagt "det finns inget behov av mer än 4 kärnor" samt har som försäljningsstrategi att påpeka brister hos sin främsta konkurrent istället för att sälja utifrån sina egna styrkor.

FYI jag har Intel i praktiskt taget alla mina datamaskiner.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Fast cpuer som klockar dåligt finns det ju drivor av. Jag tror inte det är någon större skillnad mellan 8700 och 8700k rent fysiskt. Att intel har gjort en k serie är ENBART för att tjäna mer pengar på samma processorer där de inte låst ner dem. Nä de skulle köra ALLA processorer olåsta, för överklockning är ändå inte något de garanterar.

Det antagandet utgår från att Intel har 100% yield, vilket är tekniskt omöjligt att uppnå, åtminstone med dagens teknik. Det är inte en fråga om att jag tycker att det är så heller, den okända faktorn är möjligen vid vilken gräns en CPU duger för att blir en K-modell, men det är antagligen tester med rejält uppskruvad Vcore som avgör det. Definitionen ”klockar dåligt” innehåller så många parametrar att det inte är meningsfullt att diskutera utan att gå in på dem separat, men som jag skrev innan ligger CPUerna inom ett visst segment i ett spektrum där somliga såklart inte klockar lika högt som andra exemplar.

Skrivet av Litenskit:

Du och jag kommer inte komma överens i denna fråga nu eller framåt men nu har vi kapat ts tråd tillräckligt.

Det är dock här missförståndet och påföljande felaktiga slutsatser ligger, varför det var lämpligt att dryfta här.

Skrivet av Litenskit:

Jag rekommenderar en processor från en tillverkare som driver utvecklingen framåt du och många andra rekommenderar en processor från en tillverkare som länge sagt "det finns inget behov av mer än 4 kärnor"

Det är en populär åsikt ja, men när man tittar på hur det gått för multicore på desktopsidan så är det kanske så att det finns en anledning till att mainstream inte behöver femtioelva kärnor. Intel har dessutom sålt konsumentinriktade CPUer med fler än fyra kärnor åtminstone sedan 2012, vilka i hög grad varit helt meningslösa för vanliga användare.

Skrivet av Litenskit:

samt har som försäljningsstrategi att påpeka brister hos sin främsta konkurrent istället för att sälja utifrån sina egna styrkor.

Du får nog kika på lite historisk AMD-reklam och återkomma i frågan.

Skrivet av Litenskit:

FYI jag har Intel i praktiskt taget alla mina datamaskiner.

Det har ju ingenting med någonting att göra som vi diskuterar här?