Tips för hemma subwoofer

Permalänk
Skrivet av beyondthemind:

Att antingen bygga eller köpa en ny bas till ditt Logitech-system är att kasta pengarna i sjön. Det skulle inte heller fungera på grund av flera orsaker. Dels måste du ha ett slutsteg och delningsfilter. Man kan inte använda en gammal förstärkare till det. Men du kan faktiskt inte heller koppla in någon annan bas till ditt system, det finns inga utgångar för det.

.

Jag tänkte bara koppla ihop dem med en aux förgrening, och jag är nöjd med surround systemet. Det är mycket möjligt eller högst troligt att jag byter surround, men än så länge, vill jag ha en mycket bättre bas än den 27-wattiga original lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sök på avr och liknade standardnamn så får du träff på annonssiterna och leta nått lokalt, jag kollade på Bocket och hittade flera via avr tex en HK AVR 635 för 1000 kr https://www.blocket.se/jonkoping/Harman_Kardon_AVR_635_835052...
en sån ger 7 kanaler med 90 W

På hemsidan står det att det blir totalt drygt 500 watt, räcker det? Ijuförsig så hade pappas kompis en rör-förstärkare på 8 watt och kunde spela så stan skakade. Men kan sånt finnas med i vanliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Nja.
Det finns mycket riktigt Klass D bassteg som inte ger ut höga frekvenser.
Det finns dock en hel uppsjö av fullregister D steg både inom hemma stereo eller framförallt bilstereo där de flesta steg idag är just klass D.

Class D säger egentligen slarvigt förklarat bara vilket typ av effektivitet du kan räkna med ur ut steget mot den inmatade effekten.
Runt 80-90% till skillnad från AB som ligger runt 50%.

Sedan är det väl kanske så att just klass D inte slagit enormt inom hemstereo grenen ännu eftersom de har lite dåligt rykte om sig att vara platta i ljudet m.m. Huruvida detta är sant vet jag inte då jag just nu bara har klass D i just min sub idag där de verkligen hittat en bra nisch med massor med effekt, till liten plats, billigt pris och utan att alstra mycket värme i de kabinett de byggs in i.

Men följ gärna min prisjakts länk så kommer du se en uppsjö av billiga till svindyra fullregister varianter.

Prisjakt

Tänk på att min budget är ganska liten. En annan kompis till pappa sa att han trodde att jag behövde någon sorts delningsfilter, men att det jag valt såg ut att passa ganska bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte en bilbas till att ha i hemmet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

På hemsidan står det att det blir totalt drygt 500 watt, räcker det? Ijuförsig så hade pappas kompis en rör-förstärkare på 8 watt och kunde spela så stan skakade. Men kan sånt finnas med i vanliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Förhållandet mellan ljudtryck och effekt är logaritmiskt och det gör att du ofta behöver nån bråkdels watt i medeleffekt men enorma mängder effekt för att återge transienterna i musiken och verkningsgraden på högtalaren blir väldigt viktig snarare än effekten på förstärkaren, bilbasar brukar ha väldigt låg verkningsgrad för att kunna återge bas när de monteras i små lådor och den du länkade är typsikt 10-15 dB trögare än ett vanligt Pa element och det innebär att den behöver ca 10-50 ggr mer effekt för att spela lika stark.
Effektbehovet hänger alltså på verkningsgraden, har man lättdrivna högtalare så behövs det låg effekt för att spela starkt.
För att bygga en högtalare med hög verkningsgrad så behöver lådan oftast bli större så en bas som ska spela både djupt och starkt med låg distorsion kräver en stor och tung låda men bygger man med vettigt utvalda delar så behövs det troligen inte så hög förstärkareffekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

.

Jag tänkte bara koppla ihop dem med en aux förgrening, och jag är nöjd med surround systemet. Det är mycket möjligt eller högst troligt att jag byter surround, men än så länge, vill jag ha en mycket bättre bas än den 27-wattiga original lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänkte du koppla med en aux-förgrening? Mellan högtalarna och datorn går inte t.ex.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av beyondthemind:

Hur tänkte du koppla med en aux-förgrening? Mellan högtalarna och datorn går inte t.ex.

Jag menad att aux från logitech systemet och subwoofern blir ihopkopplade till en aux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag menad att aux från logitech systemet och subwoofern blir ihopkopplade till en aux.

Skickades från m.sweclockers.com

Skippa bilbasen, den kommer inte att ge dig det du vill ha.

Kolla istället efter en bas anpassad för hem t.ex dessa.

Dock behöver du som mrqaffe säger filtrera signalen.
Vissa slutsteg har det inbyggt, slutsteget du tänkt dig saknar dock det.

Ett annat alternativ och det billigaste är att köpa en färdig bas för hemmabruk, t.ex denna 12"are.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Anonym_El_Fantast:

Allt förstärkeri sitter i subben på ditt system och ingen lågnivå ut... blir bekymmer att haka på slutsteg där.

Ska inte säga att det inte går men det kommer krävas att du plockar isär den och plockar ut signalen på lågnivsidan (efter volumkontrollen) Möjligt går det ta ur från kontakten som går till volymkontrollen, front right.

En aux splitkabel lär inte funka. (Mjo.. men du har helatiden samma volym på ny subben)
Du kan inte gå på utgångarna till högtalarna på din bas. De är högnivå. Finns subförstärkare som klarar högnivå in men....

Leta på en beggad suroundförstärkare, lär inte kosta många slantar. Men ska du behålla högtalarna så har du lite kabelmeck ändå.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Skippa bilbasen, den kommer inte att ge dig det du vill ha.

Kolla istället efter en bas anpassad för hem t.ex dessa.

Dock behöver du som mrqaffe säger filtrera signalen.
Vissa slutsteg har det inbyggt, slutsteget du tänkt dig saknar dock det.

Ett annat alternativ och det billigaste är att köpa en färdig bas för hemmabruk, t.ex denna 12"are.

/Lifooz

Fantastiskt bra pris ifall man tittar på statistiken, men är det väldigt svårt att använda försteget i subwoofern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Fantastiskt bra pris ifall man tittar på statistiken, men är det väldigt svårt att använda försteget i subwoofern?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du kopplar in det med passande kabel till slutsteget i subwoofern.
Sedan ställer in på en ratt hur mycket bas du vill ha, och hur mycket volym på en annan ratt, i förhållande till dina andra högtalares volym.

Sedan går det av sig självt och du justerar volymen för hela paketet via datorn.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Fantastiskt bra pris ifall man tittar på statistiken, men är det väldigt svårt att använda försteget i subwoofern?

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du justera in basen så är det inte så svårt men det går inte att använda som ett vanligt försteg för det är ju egentligen bara en del av delningsfiltret snarare än ett normalt försteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Nej, du kopplar in det med passande kabel till slutsteget i subwoofern.
Sedan ställer in på en ratt hur mycket bas du vill ha, och hur mycket volym på en annan ratt, i förhållande till dina andra högtalares volym.

Sedan går det av sig självt och du justerar volymen för hela paketet via datorn.

/Lifooz

Nu blir jag förvirrad, kommer jag kunna styra basen via logitech subben? Och annars, om man har volymen på lite lägre från datorn så blir väl inte ljudkvalite’n bättre precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det går ju iofs att splitta auxutgången från källan t.ex. datorn och köra ena delen till Logitech-systemet och den andra till subwoofern, och sen justera volymen mellan dem så att det blir lagom balans. Men därefter måste man justera all volym på datorn för systemen ska höjas och sänkas lika mycket. Det kommer inte funka att använda volymknappen på högtalarna t.ex. eftersom soff-subben kommer spela vidare på samma volym ändå.

Alternativet är att skruva upp Logitech-subben och försöka plocka ut nån lågnivå-signal men spontant är jag inte säker på att det är möjligt att koppla det öht.

Jag tycker också att det här subwoofer-projektet är lite skakigt. Jag förstår hur du tänker TS men risken är alla sparpengarna går åt till något som sen fungerar riktigt dåligt. Jag hade lagt pengarna på ett bättre färdigt surroundsystem helt enkelt där en större subwoofer ingår från början. Säga vad man vill om Logitech men det går att få mycket bas för pengarna i de större systemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Nu blir jag förvirrad, kommer jag kunna styra basen via logitech subben? Och annars, om man har volymen på lite lägre från datorn så blir väl inte ljudkvalite’n bättre precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, glöm Logitech-basen, den vill du ersätta med den nya subben du köper.
Den subber ställer du in efter tycke och smak en gång, (eller fler om du nu känner för det)

Sedan sköter du den och dina andra högtalare via datorn istället.
Dina andra högtalare kan du bara skala kablarna på och koppla på terminalerna på nya subbens slutsteg.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Tror ni att detta är något att lägga pengarna på? https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hogtalare/datorhogt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Tror ni att detta är något att lägga pengarna på? https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hogtalare/datorhogt...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte om du vill gå vidare mot bra ljudsystem, samma återvändsgränd som övriga allt i ett system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Nej, glöm Logitech-basen, den vill du ersätta med den nya subben du köper.
Den subber ställer du in efter tycke och smak en gång, (eller fler om du nu känner för det)

Sedan sköter du den och dina andra högtalare via datorn istället.
Dina andra högtalare kan du bara skala kablarna på och koppla på terminalerna på nya subbens slutsteg.

/Lifooz

Är det system one basen det pratas om nu? Den har väl inget slutsteg för andra högtalare dessvärre. Att den har anslutningar för högnivå gör att den går att koppla till en ren stereoförstärkare som inte har "pre out".

Ska man koppla så som jag tror du menar behövs något i stil med denna: https://m.thomann.de/se/the_box_cl_112_sub_mk_ii.htm?o=34&sea...

Observera att det är en enklare pa-bas och spelar nog inte så djupt i frekvens, men den har inbyggda slutsteg för ett par extra högtalare. Observera, det blir i så fall 2.1, inte t.ex. 5.1 eller vad som fanns från början (har glömt...)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Är det system one basen det pratas om nu? Den har väl inget slutsteg för andra högtalare dessvärre. Att den har anslutningar för högnivå gör att den går att koppla till en ren stereoförstärkare som inte har "pre out".

Ska man koppla så som jag tror du menar behövs något i stil med denna: https://m.thomann.de/se/the_box_cl_112_sub_mk_ii.htm?o=34&sea...

Observera att det är en enklare pa-bas och spelar nog inte så djupt i frekvens, men den har inbyggda slutsteg för ett par extra högtalare. Observera, det blir i så fall 2.1, inte t.ex. 5.1 eller vad som fanns från början (har glömt...)

Skickades från m.sweclockers.com

Den tabben visste var den tog.
Noterade inte att det var ingång, nåväl, då kan ju i alla fall den möjligheten strykas.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Nu har jag lite tidsbrist ikväll, men skulle rekommendera följande:
#1 Dumpa logitechen och plocka upp en beg hemmabioförstärkare, du får relativt kompetenta modeller för runt tusenlappen med de flesta moderna stöd och nödvändigheter. Dessa har justerbara aktiva delningsfilter mellan subben och de andra högtalarna och kan dessutom hantera LFE-kanalen på ett vettigt sätt. Utöver det har de möjlighet att justera dina högtalares fördröjningar för en optimal ljudbild vid lyssningspositionen.

#2 Bygg en sub, det finns gott om roliga element och slutsteg att köra på... behöver du hjälp med simulering av låda eller element så finns vi här på Swec. Annars kan du PMa mig så svarar jag i mån om tid.

#3 Skaffa lite roliga högtalare i lagom storlek, antingen färdiga, eller om du har gott om tid, och gillar att bygga saker.. bygg ett par!

#4 Sätt dig tillbaka och njut av det du skapat!

Alternativt vänder du på #2 och #3, det finns högtalare med riktigt kompetent basåtergivning står sig väl utan sub om kraven inte är för stora.

Kommer även i mån av tid, och beroende på min hur min sjukdom ter sig skapa en guide här på swec i grundläggande högtalarkonstruktion vad gäller mätning, simulering, baffelstegskompensation, diffraktion och delningsfilter, kan hända att jag inkluderar subwoofers i detta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Vill åter påpeka att det inte gör att göra som TS tänkt. Man kan inte splitta aux någonstans för då får man ingen volymkontroll till den nya basen. Den gamla Logitech-basen har också alla steg inbyggt i sig som driver de övriga högtalarna, så tar man bort den kommer inget alls att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Permalänk

I så fall, går det att ansluta ett försteg som det går att ändra volymen på basen utan att ändra hela systemets volym?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TSvensson:

Nej, man behöver inte något filter. Ett d klass slutsteg är inte ett fullregister slutsteg. Ett d klass slutsteg är gjort för subwoofers och ger endast ut låga frekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

@TSvensson

Detta stämmer ej då mina receivers har klass D steg och de spelar hela registret.
https://www.hembiobutiken.se/taggar/slutstegstyp/271-klass-d/

Permalänk
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Generellt brukar denna typ av anläggning ge ett ok ljud för t.ex. tv-tittande, bakgrundsmusik osv.
Men man blir ofta fastlåst. Lite som med Logitechsystemet. När du vill uppgradera i framtiden måste du byta allting på en gång vilket är synd.

Med andra ord, jag tycker inte du ska köpa det.

Nä, sikta på ett system baserat på separata komponenter.
I första hand en receiver och en baslåda. Till en början borde det gå att använda dom små logitechhögtalarna till en vanlig receiver, bara man förstår att man inte utnyttbar potentialen fullt ut då.

Jag minns inte riktigt, men skulle du bara ha detta till datorn? Eller var det till film och sånt också?

Annars kanske du ska leta efter ett par aktiva högtalare med utgång för subwoofer.
Mindfe komponenter att skaffa, men kanske dyrare i sig och dessutom 2.1 istället för 5.1.

Ska kolla runt lite och se om jag kan drömma ihop något åt dig.

Vad har du för absolut sälja-mammas-smycken-och-skotta-snö-och-klippa-gräset-max-budget?

Ha d!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Nej, inga allt i ett system är nått att ha om man är ute efter ljudkvalitet.

Skrivet av Anonym_El_Fantast:

I så fall, går det att ansluta ett försteg som det går att ändra volymen på basen utan att ändra hela systemets volym?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du syftar på systemet ovan så nej men om du syftar på riktiga delar, ja men varför skulle man vilja koppla så då det är totalt onödigt för att uppnå funktionen och dessutom kräver att man köper ett försteg till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Anonym_El_Fantast: Vart bor du förresten? Vet man det kan man ge konkreta tips från t.ex. blocket, hifitorget osv..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Generellt brukar denna typ av anläggning ge ett ok ljud för t.ex. tv-tittande, bakgrundsmusik osv.
Men man blir ofta fastlåst. Lite som med Logitechsystemet. När du vill uppgradera i framtiden måste du byta allting på en gång vilket är synd.

Med andra ord, jag tycker inte du ska köpa det.

Nä, sikta på ett system baserat på separata komponenter.
I första hand en receiver och en baslåda. Till en början borde det gå att använda dom små logitechhögtalarna till en vanlig receiver, bara man förstår att man inte utnyttbar potentialen fullt ut då.

Jag minns inte riktigt, men skulle du bara ha detta till datorn? Eller var det till film och sånt också?

Annars kanske du ska leta efter ett par aktiva högtalare med utgång för subwoofer.
Mindfe komponenter att skaffa, men kanske dyrare i sig och dessutom 2.1 istället för 5.1.

Ska kolla runt lite och se om jag kan drömma ihop något åt dig.

Vad har du för absolut sälja-mammas-smycken-och-skotta-snö-och-klippa-gräset-max-budget?

Ha d!

Jag har nästan åttatusen i sparkontot, men tänker inte tömma det, jag kan max tänka mig runt 3500 eller lite till. Jag vill gärna ha ett 5.1 system dock. Men jag undrar, om man köper en 5.1 reciever, då finns det en subwooferkanal som inte ger kraft. Det är väl menat att subben ska ha egen förstärkare. Jag tänker att man får mer valuta för pengarna på ett hemmabio set.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Anonym_El_Fantast: Man kan väl sammanfatta det med att man får allt man behöver i ett hemmabioset. Men, det är kraftiga kompromisser på alla punkter i de flesta fall, även om det så klart finns liknande lösningar på högre nivåer också.

Vad gäller receivers så är det ofta maskiner som är välutrustade, man får helt enkelt mycket för pengarna där. Men man ska ju komma ihåg att 5.1 högtalare givetvis blir dyrare än 2.0 (eller 2.1) högtalare om man fortfarande vill hålla samma kvalitet.
Därför kan det vara bra att veta vad man är ute efter.

En bra idé är att köra på receiver, baslåda och två vettiga fronthögtalare t.ex. Center och surround kan man komplettera med längre fram om man känner behov för det.

Jag rekommenderar fortfarande att vi hittar en vettig begagnad receiver, kanske till och med i paket med en subwoofer och övriga högtalare. Det finns gott om sådant på blocket till små summor.

I övrigt har du rätt, subwoofern är tänkt att ha sin egen förstärkare. I färdiga paket brukar det däremot ofta vara så att subwoofern drivs av en egen kanal i receivern.

Grejen är den att låga frekvenser ger långa sinusvågor, vilket innebär att förstärkaren måste lämna ifrån sig mycket ström under lång tid jämfört med högre frekvenser. Då tömms reserverna som förstärkaren har, vilket kan påverka övriga förstärkarkanaler.
Således är det bättre att subwoofern får ha sin egen förstärkare.

Men som sagt, var bor du? Går nog att hitta något fungerande för dessa pengar!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Jag vill gärna ha förbättrat ljud i huvud taget, men basen är viktigast då jag hälften av tiden spelar musik där bas spelar stor roll.

Skickades från m.sweclockers.com