Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Smart hem med grunden i en Larmlösning

Permalänk
Medlem

Smart hem med grunden i en Larmlösning

Har idag ett larm som jag äger själv. Kan dock inte förändra detta då larmbolaget som satte upp det har gått i konkurs (Partena Säkerhet). Har därför ingen möjlighet att t.ex. Larma av/på via mobilen eller se kamerabilder. Har däremot fortfarande larmet kopplat till ett larmbolag. Lövestad Säkerhet. Nu till frågan. Undersöker behovet av att ha ett annat larm som jag även vill kunna koppla s.ka. smarta prylar till. har för närvarande inga sådana. Detta är vad jag vill åstadkomma/behöver:

Larm med centralenhet plus rfidtaggar för att larma av/på huset. Till detta larm vill jag ha minst 2 kameror kopplade (med nightvision och rörelsesensor) + 2 magnetkontakter till dörrarna + en röksensor. Detta kan utökas senare.

Jag vill kunna kolla i kamerorna remote från min mobil/dator om larmen skulle gå. Larmet behöver dock inte vara kopplat till ett larmbolag.

Om strömmen går skulle jag även vilja ha gpssändare i centralenheten (har förstått det som om 2g kommer att avskaffas runt 2025) alternativt en batteri i kamera/centralenhet för att kunna se vad som händer om larmet går när strömmen gått. Enligt mitt bredbandsbolag så har centralnoden för fibern en inbyggd ups som håller uppkopplingen 1-2 timmar om strömmen går så om jag har en ups kopplat till min router och fiberswitch borde denna teoretiskt hålla uppkopplingen till nätverket under denna tid.

Angående smarta hem skulle jag vilja ha en rörelsesensor som är kopplad till en strömbrytare som aktiveras när det är rörelse. Strömbrytaren ska tända en eller flera lampor så att barnen får ljus när de vaknar på natten och går upp. Som det är nu har vi tänt hela natten på vissa ställen. Skulle även vilja ha 2 "vanliga" strömbrytare som jag kan styra via mobilen/datorn som är kopplade till vanliga lampor som ska tändas/släckas vid valda tillfällen.

Det jag har tittat på är:

Någon typ av lösning med Home Assistant
Ajax
Nookbox
Webehome
Säkert Hem Larm + separat styrning för brytare och sensor med annan standard

Förstår att det är svårt att hitta en central lösning för detta.Förstår även problemet med strömförsörjning och att en tjuv kan störa ut larm/trådlösa signaler om du vill det. Vill bara höra vad ni hade valt och varför? Eftersom jag redan har och betalt för fiberuppkopplingen så funderar jag på en lösning via det "vanliga" nätverket med en eventuell ups ikopplad om strömmen går. Tankar och fundering på vad ni hade valt? Tycker just nu att det är tråkigt med olika komminikationsstandarder och att du inte kan ha en enhet som styr allt. Sedan blir det dyrt hur du en än ser på det.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk

+1 då jag söker en liknande hemlarm med koppling till larmcentral och smarta-hem lösning som är kompatibel med IFTTT och/eller har en öppen API som Home Assistant kan använda.

Relaterat till detta såg jag denna artikel https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.637625/test-hemlarm

Mitt själ är dock månadsavgiften då vi kör Verisure hemma idag och är väldigt nöjd med produkter, tyvärr är månadsavgiften nu uppe i 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamester17:

+1 då jag söker en liknande hemlarm med koppling till larmcentral och smarta-hem lösning som är kompatibel med IFTTT och/eller har en öppen API som Home Assistant kan använda.

Relaterat till detta såg jag denna artikel https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.637625/test-hemlarm

Mitt själ är dock månadsavgiften då vi kör Verisure hemma idag och är väldigt nöjd med produkter, tyvärr är månadsavgiften nu uppe i 500kr.

Ett tips är att ringa Verisure för att säga upp avtalet. När jag gjorde så blev jag kopplad till en annan avdelning där hon jag pratade med kunde sänka månadsavgiften med 150 kr, mot att jag tecknade avtal för ett år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är oxå ute efter ett hemlarm. Jag vill inte ha Verisure då det är en onödigt dyr månadskostnad som jag inte är speciellt sugen på att ta. Det ska inte vara någon månadskostnad alls för att det ska passa mig i smaken. Smanos har ett nytt larm som heter X600. Det kanske passar?

Jag har redan Arlo 2 pro kameror, de får jag köra separat eftersom de vad jag vet inte fungerar med några larm på marknaden. De har tyvärr samarbete med Verisure men mer än så vet jag inte.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.