Permalänk
Avstängd

Bygga åskskydd?

Jag funderar kring bygge av någon typ av skydd mot blixtnedslag i ledningsnätet här sommartid för att skydda datorn och kringutrustning.

Någon som gjort liknande?

Edit, bör tåla 10-16A förbrukning i allafall.

Behöver inte vara kapslat då det skall sitta inbyggt i en sluten låda i ett rack.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Det finns färdiga åskskydd men tyvärr inte billiga. Då passar de i en vanlig normkapsling dessutom.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Antingen online-UPS eller sätta in färdiga skydd i centralen. Bygga själv är ingen bra idé.

Permalänk
Medlem

Hur är din situation? Bor du på landet och har luftledningar eller i stan och har nedgrävda ledningar? Det ställer lite olika krav på åskskyddet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Hur är din situation? Bor du på landet och har luftledningar eller i stan och har nedgrävda ledningar? Det ställer lite olika krav på åskskyddet.

Tyvärr öppna ledningar genom skogen över ett lågt berg...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tyvärr öppna ledningar genom skogen över ett lågt berg...

Har du någon form av grovskydd just nu?
Den lösning som jag tror fungerar bäst är att ha en grovskydd vid den inkommande matningen, följt av mellan och finskydd för den grupp som datorn sitter på. Utöver det så bör man ha ett åskskydd i uttaget vid datorn.

Men om du vill ha allt i en kapsling så finns det ju kombiskydd typ http://www.garo.se/installation/normkomponenter/overspanningsskydd/oversp-skydd-kombi-3p

Sen tror jag att det är svårt att få ett skydd som man kan lita på till 100 % med de förutsättningar som du har. Du bör nog dra ur datorn vid åskväder i alla fall, om du är hemma när det blir åska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Har du någon form av grovskydd just nu?
Den lösning som jag tror fungerar bäst är att ha en grovskydd vid den inkommande matningen, följt av mellan och finskydd för den grupp som datorn sitter på. Utöver det så bör man ha ett åskskydd i uttaget vid datorn.

Men om du vill ha allt i en kapsling så finns det ju kombiskydd typ http://www.garo.se/installation/normkomponenter/overspanningsskydd/oversp-skydd-kombi-3p

Sen tror jag att det är svårt att få ett skydd som man kan lita på till 100 % med de förutsättningar som du har. Du bör nog dra ur datorn vid åskväder i alla fall, om du är hemma när det blir åska.

Inte vad jag vet det enda som sitter just nu är en gasurladdningsrörs dosa jag satt dit så länge (försöker dra ur när man vet det skall komma, men ibland är man ju inte där...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Inte vad jag vet det enda som sitter just nu är en gasurladdningsrörs dosa jag satt dit så länge (försöker dra ur när man vet det skall komma, men ibland är man ju inte där...)

Det var en sådan jag menade att man ska ha ändå, även om man har ett mer rejält skydd. Ensam är den inte till stor hjälp om det blir ett åsknedslag i inkommande ledning, men den är förstås bra att ha ändå eftersom det inte alltid behöver vara en direktträff för att kunna orsaka skada och då har man ju skydd mot en del i alla fall.

Om du sätter en sådan som jag länkade till på inkommande ledning så skyddar den ju allt annat i huset också.

Permalänk

som sagt troligen dyrt att göra något ordentligt om äns möjligt.

har personig erfarenhet av åsknedslag i gräsmattan utanför huset där jag förr hyrde en lägenhet brorsan satt i bilen utanför dörren till huset blixten slog ner bara meter från den samtidigt som jag var inne i lägenheten 3 våningar upp och drog ur min dator.

hade precis fått ur min dator och skulle in i tv-rummet i andra änden på lägenheten och dra ur min media dator och mötte en ljusbåge ur proppskåpet på vägen genom hallen som grillade varenda säkring i hela proppskåpet.

är tveksam om det som privatperson finns något som kan förhindra detta helt för rimliga pengar öht på annat sätt än att dra ur kontakterna.

t.om. industrier jag jobbat på har stängt av produktionen pga åska för att skydda utrustningen och när företag med många miljoner i vinst väljer att stänga av och förlora pengar på missad produktionstid (ca 25.000:-/drifttimme per maskin) framför att skaffa ett idiotsäkert åskskydd ja då är frågan om det äns existerar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Jag håller med om att det inte finns något idiotsäkert skydd. Men att installera ett kombiskydd som kostar några tusenlappar kan ändå vara värt det om man bor på ett så utsatt ställe som Mizzarrogh, lite beroende på hur ofta man har åskväder och hur mycket man har som kan bli förstört.

Sen kan man få rabatt på sin försäkring om man installerar åskskydd, så det kan vara värt att höra med försäkringsbolaget om hur mycket de skulle kunna tänka sig att sänka premien och ta med det i beräkningen när man överväger vad det kostar.

Permalänk
Medlem

Grovskydd får bara installeras av auktoriserad elektriker, du skulle kunna bygga ett eget finskydd i form av ett eget grenuttag, men vad skulle poängen vara? Överspänningsskydd (typ 3) kostar några hundralappar. 500-1000 kr för en rackmonterbar PDU med överspänningsskydd kanske.

Finns inget som garanterar skydd, men åskledare och typ 1 grovskydd är ett projekt för elektrikern och det är ju inget mer än att beställa hem komponenter/färdigt paket och installera. Finns inget bygge att hitta i det.

Permalänk
Medlem

Åskskydd finns inte, såvida inte man drar ut alla sladdar till elprylarna. Däremot så finns det transientskydd/överspänningsskydd. Vid datorerna kör jag med grenuttag från APC med inbyggt överspänningsskydd. I elcentralen så har jag ett överspänningsskydd QTS39 jag köpte för 9 år sedan hos ELFA som ligger på alla 3 faser.

Kan inte säga om jag har haft nytta utav något av dessa skydd då jag bor inne i stan.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inget som garanterar skydd, men åskledare och typ 1 grovskydd är ett projekt för elektrikern och det är ju inget mer än att beställa hem komponenter/färdigt paket och installera. Finns inget bygge att hitta i det.

Det krävs allmän auktorisation för att få göra en sådan installation, men man kan ju ändå ta reda på vad man vill ha innan man kontaktar en elfirma.

Skrivet av Veni:

Åskskydd finns inte, såvida inte man drar ut alla sladdar till elprylarna. Däremot så finns det transientskydd/överspänningsskydd. Vid datorerna kör jag med grenuttag från APC med inbyggt överspänningsskydd. I elcentralen så har jag ett överspänningsskydd QTS39 jag köpte för 9 år sedan hos ELFA som ligger på alla 3 faser.

Kan inte säga om jag har haft nytta utav något av dessa skydd då jag bor inne i stan.

QTS39 verkar, om jag läser rätt, kunna hantera en maximal stötström på 10 kA. Överspänningsskyddet från Garo är konstruerat för stötströmmar upp till 100 kA. Med tanke på att det är friledning så tycker jag att man bör försöka hålla sig över 70 kA, vilket är den genomsnittliga strömmen i en blixt.

förtydligade ström -> stötström
Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det krävs allmän auktorisation för att få göra en sådan installation, men man kan ju ändå ta reda på vad man vill ha innan man kontaktar en elfirma.

Precis som jag skrev i inlägget, stycket du citerade belyste däremot att det inte rör sig om något bygge, det är CE-godkända komponenter som gör allt i en och samma kapsling och det stora värdet är såklart att försäkringen täcker sånt som ändå skadas. TS är känd för att ha hemmameckad el redan så bli inte förvånad om han dyker in och säger att han kopplat in överspänningsskydd i centralen själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Precis som jag skrev i inlägget, stycket du citerade belyste däremot att det inte rör sig om något bygge, det är CE-godkända komponenter som gör allt i en och samma kapsling och det stora värdet är såklart att försäkringen täcker sånt som ändå skadas. TS är känd för att ha hemmameckad el redan så bli inte förvånad om han dyker in och säger att han kopplat in överspänningsskydd i centralen själv.

Nu är det dock en certifierad elektriker som har dragit alla fasta installationer här.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Precis som jag skrev i inlägget, stycket du citerade belyste däremot att det inte rör sig om något bygge, det är CE-godkända komponenter som gör allt i en och samma kapsling och det stora värdet är såklart att försäkringen täcker sånt som ändå skadas. TS är känd för att ha hemmameckad el redan så bli inte förvånad om han dyker in och säger att han kopplat in överspänningsskydd i centralen själv.

Jag håller helt och hållet med dig. I det här fallet är det inte heller bara frågan om att det är olagligt att göra det utan auktorisation utan det är också särskilt farligt eftersom det är stora strömmar som passerar ett sådant skydd om man kopplar in det på inkommande matning, vilket gör att brandrisken är stor om det monteras felaktigt. Sen lär nog inte försäkringsbolaget ge alltför bra rabatt för en hemmasnickrad elinstallation heller

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig snackat om någon jädra fast installation jag skall göra själv!

Jag frågade om ett skydd jag skall montera vid en grendosa i ett rack om ni bemödade er att läsa vad jag skrev.

(Till de som skrev vettiga svar så är det givetvis intressant att läsa om fasta installationer också som elektrikern kan köra)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Nu är det dock en certifierad elektriker som har dragit alla fasta installationer här.

Vad bra, men tvättmaskinen är också en fast installation. För att få vettigt skydd behövs nog ett grovskydd, så vill du ha skydd är det nog dags att ta in auktoriserad elektriker igen. Traditionellt sett har man separat grovskydd, mellanskydd och finskydd (apparatskydd). Idag finns det kombinerade skydd i olika varianter också, grov och mellanskydd kan dock bara sitta i själva anläggningen.

Skrivet av Iskra:

Jag håller helt och hållet med dig. I det här fallet är det inte heller bara frågan om att det är olagligt att göra det utan auktorisation utan det är också särskilt farligt eftersom det är stora strömmar som passerar ett sådant skydd om man kopplar in det på inkommande matning, vilket gör att brandrisken är stor om det monteras felaktigt. Sen lär nog inte försäkringsbolaget ge alltför bra rabatt för en hemmasnickrad elinstallation heller

Nej är det inte gjort enligt reglerna och de kan bevisa det så gäller ju egentligen inte det viktigaste skyddet – försäkringen. Auktoriserade elektriker kan göra fel också, men då får försäkringsbolaget driva sitt skadeståndsanspråk själva.

Vill man ha rabatt så måste man nog visa att installationen utförts och måste ha någon form av dialog med försäkringsbolaget. Nog för att man inte installerar det för en mindre rabatt.

Grovskydd eller kombiskydd kan också kosta en hel del, så förstår inte hur folk tänker som installerar det själv och inte är auktoriserad elektriker.

Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har aldrig snackat om någon jädra fast installation jag skall göra själv!

Jag frågade om ett skydd jag skall montera vid en grendosa i ett rack om ni bemödade er att läsa vad jag skrev.

(Till de som skrev vettiga svar så är det givetvis intressant att läsa om fasta installationer också som elektrikern kan köra)

Skrivet av Petterk:

Grovskydd får bara installeras av auktoriserad elektriker, du skulle kunna bygga ett eget finskydd i form av ett eget grenuttag, men vad skulle poängen vara? Överspänningsskydd (typ 3) kostar några hundralappar. 500-1000 kr för en rackmonterbar PDU med överspänningsskydd kanske.

Finns inget som garanterar skydd, men åskledare och typ 1 grovskydd är ett projekt för elektrikern och det är ju inget mer än att beställa hem komponenter/färdigt paket och installera. Finns inget bygge att hitta i det.

Exempel – https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Brennenstuhl-Premi...

Permalänk
Avstängd

Lutar åt att elektrikern får montera ett sådant GARO skydd i elskåpet, sedan blir det ett färdigt finskydd vid grendosan.

Tackar för alla seriösa svar.

----------------------------
(Elektrikern kommer att koppla in tvättmaskins anslutningen, just nu lånar jag en tvättmaskin hos en släkting.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number