Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2011

Tjo! Någon som kan bekräfta om SkyBox VR Player fungerar i Oculus Quest som det gjorde i Oculus Go?

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Halldin:

Komfortmods (har inte testat någon av dom):

1) Kinesisk kopia av PSVR-halon: https://www.goquestvr.com/index.php/product/halo-strap/
Inräknat moms och tull så borde den hamna strax under en DAS i pris.

2) Studioform, finns några varianter men den enklaste är ett brett band som hjälper till att lyfta upp headsetet från ansiktet: https://www.studioformcreative.com/product-page/go-quest-delu...
Finns också ett tillbehör som går ut på att lasta vikter på baksidan av headsetet för att på så vis göra den mindre framtung.

Ytterligare en variant är att säkra motvikter på baksidan för att få tyngdpunkten närmare mitten av huvudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av AplAy:

Tjo! Någon som kan bekräfta om SkyBox VR Player fungerar i Oculus Quest som det gjorde i Oculus Go?

Vet inte hur det fungerade med Oculus Go, men appen finns till Quest och har automatisk identifiering av format för filmer som slangats till headsetet etc.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Halldin:

Vet inte hur det fungerade med Oculus Go, men appen finns till Quest och har automatisk identifiering av format för filmer som slangats till headsetet etc.

Nice! Jag brukade använda SkyBox VR Player strömmande funktion för att strömma VR-filmer från datorn på grund av mindre utrymme på Go:en. Då verkar detta oxå kunna gå att göra i Quest?

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av AplAy:

Nice! Jag brukade använda SkyBox VR Player strömmande funktion för att strömma VR-filmer från datorn på grund av mindre utrymme på Go:en. Då verkar detta oxå kunna gå att göra i Quest?

Verkar så ja: https://www.oculus.com/experiences/quest/2063931653705427/?lo...

Citat:

With SKYBOX, enjoy videos from your UPnP/DLNA media server or SMB share in the same Wi-Fi. A easy-to-set-up PC Client is available to support streaming from PC = Save your Storage!
No need to manually set the stereo mode such as 180° or 3D side-by-side; SKYBOX would recognize the correct format for you = Save your Life!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009

Har ni testat att ta med er Questen till arbetsplatsen? Tror nog Oculus skulle sponsra detta med gratis mjukvara för då blir detta en ganska lättsåld produkt

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002

Blev att testa Robo Recall för Quest igår kväll. Upplevelsen utan kabel var faktiskt riktigt bra. Grafiken är förstås inte lika bra som om den drevs av en dator (vilket jag tänkt försöka med, men inte riktigt haft tid ännu) men just att du är fri, kan vända dig om och svinga runt utan den där jävla kabeln gör sig påmind är en härlig känsla.

Jag hoppas verkligen att det någonstans hos Oculus arbetas med en Rift 2 där konkurrerande lösningars förbättringar också tas med. Och en viktig punkt för mig är möjlighet att köra trådlöst. Känns personligen som det är minimikravet för mig i dagsläget.

Skrivet av dblade:

Har ni testat att ta med er Questen till arbetsplatsen? Tror nog Oculus skulle sponsra detta med gratis mjukvara för då blir detta en ganska lättsåld produkt

Precis detta är något jag har planerat på mitt jobb. Då jag pratat om VR i två år så är det nog dags att bättre visa vad jag pratar om med hehe. Lär nog säkert generera ett par köp till, har ett antal kollegor som redan är småsugna. Vill gärna se om vi får Minecraft till Quest innan, samt att det nog behöver köpas lite prylar till. Framförallt ansiktsskydd och sådant.
Jag har tidigare varit inne på att ta med min Rift ihop med en SFF och visa upp VR men det har inte blivit av. Men när man har allt som behövs inbyggt är det betydligt lättare att ta sig tid för det.

Om inte annat hade det inte skadat med en prenumerationstjänst likt Game Pass för Oculus så man lättare kan dema mjukvara.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007

Någon som vet vart/om man kan testa Oculus Quest i Göteborg med omnejd?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002

Såg denna på Reddit precis, ser ut att kunna bli rätt kul.
Får mig smått att fantisera efter en Quake III Arena i VR. Källkoden lär ju vara open source vid det här laget...

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009

Efter att ha använt både Oculus Quest och Rift S så måste jag bara nämna att det är SJUKT vad obekväm Questen är, jämfört med Oculus Rift S. Den trycker ju obehagligt hårt på kindbenen, oavsett hur man ställer in den. Just detta är den största nackdelen med detta headset för vem vill ha på sig något som gör ont? Samtidigt måste jag säga det omvända om Rift S.

Komfortranking:

Rift S > Lenovo MR > HTC Vive Pro > Oculus Rift > Vive med deluxe strap > Vive >> Oculus Quest

Dom har ju lite olika för/nackdelar vilket gör det svårt att exakt placera Rift / Vive men Quest är absolut sämt och Rift S är absolut bäst!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av dblade:

Efter att ha använt både Oculus Quest och Rift S så måste jag bara nämna att det är SJUKT vad den är obekväm, jämfört med Oculus Rift S. Hur tänkte dom? Den trycker ju obehagligt hårt på kindbenen, oavsett hur man ställer in den. Just detta är den största nackdelen med detta headset för vem vill ha på sig något som gör ont?

Håller med, det går att avhjälpa genom att t ex hänga motvikter där bak men det borde inte behövas. Den skulle varit mindre framtung och lättare att ställa in när man växlar användare. Dumsnålt av dom att spara in på en sådan sak.

Jag har beställt en halo strap till min, räknar med att det landar på cirka 700kr efter alla straffavgifter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Halldin:

Håller med, det går att avhjälpa genom att t ex hänga motvikter där bak men det borde inte behövas. Den skulle varit mindre framtung och lättare att ställa in när man växlar användare. Dumsnålt av dom att spara in på en sådan sak.

Jag har beställt en halo strap till min, räknar med att det landar på cirka 700kr efter alla straffavgifter.

Testat det och det blev bättre men samtidigt blev ju hela paketet tyngre så det är inte optimalt. Det bästa hade varit om batteripacket och kanske något var externt, så man kunde placera det bakom huvudet t.ex.

Återkom när du testat med halostrap. Det är förmodligen den bästa lösningen för att få bort trycket mot kinderna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Nvidia's new 436.02 drivers have an Ultra low latency mode in the control panel that is supposed to reduce latency by a third, has anyone tried these?

I enabled the option on my Shadow machine but most games already run without noticeable latency so I couldn't see a big difference.

Edit: This reduces GPU latency which should also improve total streaming latency.

Don't forget folks, you have to enable this in your NVIDIAControl Panel. Scroll down, select Low Latency Mode, set it to Ultra.

My personal experience was very positive. No Man's Sky went from "Meh" to "Not bad!" with streaming. It's a pretty significant boost considering it only cost me a couple of clicks

Från Reddit

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Halldin:

Från Reddit

Oh, intressant! Måste verkligen få tummen ur och låsa upp allt min Quest kan erbjuda snarast.

Westworld-spelet som släpptes igår har ökat behovet, och jag har ingen lust att kalibrera Rift-sensorerna så blir nog smidigast att ansluta Questen istället hehe.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av dblade:

Testat det och det blev bättre men samtidigt blev ju hela paketet tyngre så det är inte optimalt. Det bästa hade varit om batteripacket och kanske något var externt, så man kunde placera det bakom huvudet t.ex.

Återkom när du testat med halostrap. Det är förmodligen den bästa lösningen för att få bort trycket mot kinderna.

Säkert individuellt, men jag har inte märkt av den extra tyngden när den väl är på huvudet. Testade även en imitation av Studioform-bandet genom att trä en bit avklippta leggings runt, detta avlastar framsidan ytterligare (går även att släppa på banden mer) men det börjar se lite extremt ut med batterier och klädplagg på.

Halo strapen har inte blivit väl mottagen av majoriteten av dom som har fått den nyligen på Reddit. Dålig kvalitet framförallt. Lite irriterande då ett mindre antal tidiga användare som verkade pålitliga prisade den. Jag tror min plan får bli att låta den gå i retur när den fastnar i tullen och sen se om det finns något sätt att få PayPal att ge pengarna åter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

Den verkar väldigt cool, men priset avskräcker mig lite

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Är enorm sugen på att skaffa ett Oculus Quest som första VR. Men finns en sak som jag stör mig på när jag sett gameplay videos på youtube.
När spelaren rör på sig kollar runt osv så ser det "runt" ut vid kanterna av linsen?
Bilden böjer sig lixom. Förvrängs. Här är några exempel på vad jag menar:

https://www.youtube.com/watch?v=_fNPDlBFGFc
https://www.youtube.com/watch?v=HCQ1f29rmpU
https://www.youtube.com/watch?v=B7qrgrrHry0

http://lyxoptics.com/uploads/2018/09/201623322171.jpg
https://www.cinema5d.com/wp-content/uploads/2019/08/fe42de18d...

https://cdn-7.nikon-cdn.com/Images/Learn-Explore/Photography-...

Är detta något man märker när man spelar eller ser på filmer? Aldrig provat VR.
När man ser på filmer måste man röra på huvudet hela tiden för att kunna se hela skärmen där filmen spelas upp på? Undrar eftersom det ser ut som inte allt visas i linserna. Typ att man måste kolla runt för att få en "hel" utsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

@elecw0: Det är inte runt vid kanterna i headsetet, mjukvaran korrigerar för linsernas effekt.
Att se vanliga filmer/3D-filmer på en virtuell duk kräver inte att man tittar runt, det är bara om du aktivt valt att kolla på klipp som är filmade i 360-grader men då är det ju gjort med meningen att man ska kunna göra det, som om man vore där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av elecw0:

Är enorm sugen på att skaffa ett Oculus Quest som första VR. Men finns en sak som jag stör mig på när jag sett gameplay videos på youtube.
När spelaren rör på sig kollar runt osv så ser det "runt" ut vid kanterna av linsen?
Bilden böjer sig lixom. Förvrängs. Här är några exempel på vad jag menar:

https://www.youtube.com/watch?v=_fNPDlBFGFc
https://www.youtube.com/watch?v=HCQ1f29rmpU
https://www.youtube.com/watch?v=B7qrgrrHry0

http://lyxoptics.com/uploads/2018/09/201623322171.jpg
https://www.cinema5d.com/wp-content/uploads/2019/08/fe42de18d...

https://cdn-7.nikon-cdn.com/Images/Learn-Explore/Photography-...

Är detta något man märker när man spelar eller ser på filmer? Aldrig provat VR.
När man ser på filmer måste man röra på huvudet hela tiden för att kunna se hela skärmen där filmen spelas upp på? Undrar eftersom det ser ut som inte allt visas i linserna. Typ att man måste kolla runt för att få en "hel" utsikt.

Inget som jag tänkt på över huvud taget. Film kan du se utan att behöva röra på huvudet.

Jag har en Oculus Quest till salu i marknanden om du är sugen? Underbar spelkonsol, men jag har inte tid så den står bara och samlar damm.

Fet, begagnad, Cromebook. Äger på VÄLDIGT enkel surf. Youtube fungerar sisådär...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Tack för svar.
Fixed foveated rendering Hur ser ni på det? är det något man märker av? Ser det fult ut?
Hittade ett klipp där nån visar hur det ser ut men klippet är av ganska dålig kvalité.
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/btqz6u/fixed_foveate...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

@elecw0: Inget jag tänker på alls. Men det låter som att du borde prova först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2006

Vilka spel kan man spela multiplayer på, med nån som har ett oculus rift?
Grabben har ju ett rift… funderar lite på lightversionen quest… att ha i v-rummet ibland...
Och är det krångligt att streama vad som syns i VR headsetet till Chromecast, eller platta, så andra får se vad som händer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2006

Nahe… ingen som testat, eller vet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Swennis:

Vilka spel kan man spela multiplayer på, med nån som har ett oculus rift?
Grabben har ju ett rift… funderar lite på lightversionen quest… att ha i v-rummet ibland...
Och är det krångligt att streama vad som syns i VR headsetet till Chromecast, eller platta, så andra får se vad som händer?

Om du vill köra spel "native" på Questen fungerar nog RecRoom och VR Chat bra med cross platform multiplayer. Kanske Orbus VR också?
Om du lägger ner lite tid på att sätta upp strömmning av VR från PC kan du köra det mesta du har på Steam, men du kommer att ha input lagg så vissa applikationer fungerar sämre än andra.

Att strömma det du ser i headset till platta eller TV fungerar i de flesta applikationer.

Länkar:
Tyriel Wood's - Oculus Quest - Cast on TV
Oculus Quest Basics - Tutorial series (spellista) | Part 5: How to Cast

Workstation 3900X|ASRock X570 Taichi|Radeon VII|32GB|2 x 1TB NVMe|O11 Dynamic
Vardagsrum 2700X@stock|ASUS ROG STRIX X470-I GAMING|5700XT Anniversary|16GB|512GB NVMe, 4TB Slow + 1TB Fast FuzeDrive|Node304 VR Oculus Quest|Samsung Odyssey+|ASUS Mixed Reality Headset

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

En fork av ALVR med FFR (Fixed Foveated Rendering), ska ge ytterligare en prestandaskjuts: https://github.com/JackD83/ALVR/releases/tag/ev5

Edit: Ska dock sägas att jag får sopig latens oavsett vad, gissar att nätverket är för kass. Kör trådlöst och 5GHz .ac.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Mer komfortprylar:

Foam Pad till baksidan: https://vrcover.com/product/oculus-quest-head-strap-foam-pad/
Kort recension: https://www.youtube.com/watch?v=UGJxUELouPk#t=2m25s

Silikonöverdrag mot svett till framsidan verkar populärt, finns flera olika: https://www.amazon.co.uk/s?k=oculus+quest+silicone&ref=nb_sb_...
Ovanstående triggar eventuellt proximity sensorn men det går antingen att köra med manuell sleep/wake eller klippa ett hål där den täcker sensorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007

Fan vad tråkigt, köpte en Quest igår och allt är ju frid och fröjd men jag var ju helt inställd på att spelen/apparna som finns till GO skulle finnas till Questen också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av tuffodum:

Fan vad tråkigt, köpte en Quest igår och allt är ju frid och fröjd men jag var ju helt inställd på att spelen/apparna som finns till GO skulle finnas till Questen också?

Det är aviserat att komma senare i år, se: https://mobile.twitter.com/ID_AA_Carmack/status/1153816848086...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Halldin:

Tack för svar, men du måste ju hålla med om att det är lite "konstigt" att GO har mer spel än vad Questen har som ska vara spelmaskinen utav dom två?
T ex Jurassic World: Blue verkar ju vara helt otroligt häftigt.

Förhoppningsvis kanske dom presenterar det i veckan på Oculus Connect 6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av tuffodum:

Tack för svar, men du måste ju hålla med om att det är lite "konstigt" att GO har mer spel än vad Questen har som ska vara spelmaskinen utav dom två?
T ex Jurassic World: Blue verkar ju vara helt otroligt häftigt.

Förhoppningsvis kanske dom presenterar det i veckan på Oculus Connect 6

Den officiella förklaringen är att Quest ska ha fått en väldigt reglerad affär för att man ska kunna lita på att det som köps håller en viss kvalité. Både spelen i sig men också prestandan. Jämför med t ex SteamVR som är förpestat med hundratals techdemos.
Ganska stora titlar har därför blivit nekade för att släppas till Quest.