LÖST: WUDFhost.exe - Windows Driver Foundation extrem CPU-användning
Hej!
Jag har under några månaders tid haft problem med en windows-process (eller flera).
När jag startar datorn så traskar omedelbart processen WUDFhost.exe upp i Aktivitetshanterarens CPU-lista, och lägger sig på mellan
40-60%.
Ibland kan jag avsluta processen direkt, ibland måste jag göra detta ca 6 ggr innan den slutligen försvinner från listan. Ingen gång har jag upplevt att den avslutade processen påverkat datorn negativt.
När denna process är igång finns det inte en duell jag vinner i FPS-spel, vilket är tämligen frustrerande.
En skum sak är att av 5 användare på datorn är det bara jag (som admin) och ett av barnen som får problem med processen, de andra 3 användarna har processen i listan, men den ligger på någon enstaka % och stör inte.
Jag har emellanåt haft samma problem med audiodg.exe, men den löste jag efter lite googlande.
Jag har givetvis försökt hitta WUDFhost-lösningen på internet, och detta verkar vara ett vanligt problem, men inte hittat någon bra lösning som är enkel nog för att en amatör som jag skall kunna använda den. Filen verkar finnas på rätt plats och vara av rätt typ (enligt Microsoft).
Jag har ingen sprillans dator, men upplever trots detta att min processor är det som begränsar mig. Jag kan t.ex. inte ha Discord och vissa spel igång samtidigt, trots att kamrater med sämre prestanda inte upplever samma problem.
Specs:
Datormodell: Acer Predator G3-710
Operativsystem: Windows 10 Home 64-bit och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-6400 CPU @2.70GHz, 2701MHz, Socket 1151 LGA
Processorkylare: Oklart
Moderkort: ACER Predator G3-710 (U3E1)
Minne: Oklart, 8Gb
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 970
Hårddisk: 238GB LITEON CV1-8B256 (SATA (SSD))samt 447GB INTEL SSDSC2BB480G4 (SATA (SSD))
Nätaggregat:Oklart
Övrigt:
- BIOS-version och -datum: American Megatrends Inc. R01-A1, 2015-10-07
- HL-DT-ST DVDRAM GHC0N DVD-brännare
- AVG Antivirus
Vänder mig nu till forumet för att förhoppningsvis hitta en lösning innan datorn går under släggan och genom fönstret...
Med vänlig hälsning
Melkor