Lägenhet fiberskåp, 2 uttag , router placering.

Permalänk

Lägenhet fiberskåp, 2 uttag , router placering.

Hej, ny här och ingen erfarenhet av nätverkstekniska prylar.
Bor i lägenhet med entre nere där fiberskåpet är placerat.
I fiberskåpet finns det 4 kablar kopplade mellan 1-data,2-tv samt 3-data,4-tv.
I hall uppe finns uttag för 3-4, i vardagsrummet 1-2.
Just nu har jag router i hall uttag 3, funkar perfekt!
Men....
1. Är det möjligt att dra kabel ut från router/modem (technicolour från telenor) till uttag 4(tv) och genom den kabel till fiberskåpet ansluta med någon slags produkt uttag 1-2 för att få skyddat bakom router?
2. Är det bättre placera router i eller intill fiberskåpet och koppla in dessa 4 kablar där på något sätt?
3. Vill ha fler uttag för ethernetkablar då vi har väldigt många datorer hemma, läst om switch men verkar inte dela internet. Funderar på mesh dosor på flera ställen med kabelutgångar?
Jag hoppas ni har tålamod med en 41årig noob
Tack för er tid och eventuella lösningar.

Bildlänk
Permalänk
Medlem

Alla datorer som skall kopplas in måste sitta bakom routern, dvs. de skall vara inkopplade i någon av LAN portarna.
Jag antar att du vill behålla routern på den plats du har nu pga. WiFi täckning.

Nu vet jag inte var du vill ha fler uttag men om vi börjar med göra fler uttag i vardags rummet så gör du så här:
Koppla in uttag 4 till ett LAN uttag till routern.
Vid skåpet så kopplar du ihop uttag 4 med uttag 1 med en kort patch kabel
I vardagsrummet så kopplar du in en switch i uttag 1.

Om du också vill ha fler uttag i entren så kan man sätta en switch där också.

Kjell har lite sidor om hur det hela fungerar t.ex. https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/l...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Tack precis det enkla svar jag villa ha du gjorde min dag!!

Skickades från m.sweclockers.com