Permalänk

Com Hem WiFi Hub C2 port forwarding

Hej!

Nu är det så att jag försöker starta en minecraft server för att lira lite med polare. Mitt problem uppstår först när jag ska port forwarda mitt nätverk. Som rubriken lyder så använder jag Com Hem WiFi Hub C2 som mitt nätverk. I inställningarna valde jag Access control -->Port forwarding -->add rule. Följande har jag matat in under "add rules manually":

Protocol: TCP - UDP
Internal host: IPv4 addressen
External host: Lämnades tomt
External port: 25565
Internal port: 25565

När jag kollar på canyouseeme.org så får jag upp följande:
Error: I could not see your service on xx.xxx.xxx.xxx on port (25565)
Reason: Connection timed out

Permalänk
Medlem

Kan vara så att Com Hem kör med CGNAT och då kommer det inte att funka att köra en forward. Har du samma externa IP i routerns Interface som du fick upp på canyouseeme.org?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk

@macmann1: Ja det är samma externa ip adress. Jag provade att forwarda hos mina föräldrar där vi har telia och det funkade, så är väl något med Com Hem antar jag.

Permalänk

Kan vara att dom kollar via din egna ip mot den externa och då kommer det inte funka, Är inga problem att portforwarda C2an, däremot kommer du aldrig kunna komma åt din externa ip via det interna nätet då ComHem inte har hairpin nat i c2an. så be en kompis kolla om han ser servern.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asus B650 Tuf Gaming Plus Wifi, 32GB Lexar DDR5 6000Mhz CL28, RTX 4090

Permalänk
Medlem

Har fått samma modem och samma problem med min minecraft server, har det löst sig för dig? Kan externa parter se servern? Jag kan se min MC-server om jag ansluter mot min lokala ip.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Skrivet av Jearom:

Har fått samma modem och samma problem med min minecraft server, har det löst sig för dig? Kan externa parter se servern? Jag kan se min MC-server om jag ansluter mot min lokala ip.

Så länge din portforwarding syns i Wifi hub c2 och du inte konfat forwardingen fel så kommer extern part att kunna se din minecraft server. Varför du inte kan göra detta via den externa ipn är pga DNAT och Hairpin NAT inte stöds av C2an, eller iallafall inte är en funktion som ComHem valt att ha igång på deras Router / Modem kombo.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asus B650 Tuf Gaming Plus Wifi, 32GB Lexar DDR5 6000Mhz CL28, RTX 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimdahlvid:

Så länge din portforwarding syns i Wifi hub c2 och du inte konfat forwardingen fel så kommer extern part att kunna se din minecraft server. Varför du inte kan göra detta via den externa ipn är pga DNAT och Hairpin NAT inte stöds av C2an, eller iallafall inte är en funktion som ComHem valt att ha igång på deras Router / Modem kombo.

Tack för infon.

Det har löst sig för mig, ungarnas kompisar kan ansluta mot vår server men jag kan inte själv ansluta mot den externa IPn, får använda den lokala IPn istället.

Visa signatur

AMD 5600x