Borde jag skaffa mobilt bredband istället för adsl på landsbyggd?

Permalänk

Borde jag skaffa mobilt bredband istället för adsl på landsbyggd?

Jag står och väger lite på detta beslut, kanske kan ni hjälpa mig?

Jag har Telias "folknät" som de så fint reklamar för just nu.
Adsl på max 10/1 men oftast 8/0,8 för det facila priset av 409:- för internet (höjs kommande faktura) plus ockeravgiften 60:- för ett telefonnummer som jag inte använder och som inte kan väljas bort dvs. 5628:- per år före kommande höjning för ca 8 Mbit …

Fördel: Stabilt som tusan.
Nackdel: Pris kontra hastighet samt att jag inte kan få snabbare där jag bor.

Jag bor utanför tätbebyggt område och det finns i dagsläget inga planer på fiber. Jag gissar att när fibern väl kommer om gissningsvis 2-3 år så är det snudd på obsolet till förmån för 5G.

Därför funderar jag på mobilt bredband.
Jag kommer dock inte vara särskilt mobil med det.

Vi har två datorer, två telefoner, stream till tv och stream till stereo. Vi blåser utan problem 100-200 GB per månad så jag antar att det är något unlimited som gäller?

Så vad tror ni?
Finns det erfarenhet av att köra mobilt bredband hemma utan störningar? Vad kör ni för abonnemang, vad kör ni för router och vad kostar kalaset? Ingen risk att man blir kickad för att man inte är mobil nog med sina datorer?

Om du inte vill outa dig så skicka gärna pm istället.

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Vi blåser utan problem 100-200 GB per månad så jag antar att det är något unlimited som gäller?

Om ni inte använder mer än det, så varför det?
Tele2 har mobilt bredbands abonnemang där man kan välja upp till 400GB/månad (vilket kostar 499:-/månad), och till skillnad mot de så kallade unlimited, så har det ingen som helst begränsning som te.x att man behöver svara på ett SMS efter en viss mängd datamängd har använts upp per dag.

Men jag skulle rekommendera dig att skaffa kontantkort från de stora operatörerna, för att se vilken som ger bäst mottagning där du bor.

Tele2: Comviq
Tre: Hallon
Telia: Halebop
Telenor: har själva kontantkort

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Ja, precis. Varför köpa mer än vad man behöver? Jag hade inte kollat vilka gränser som gäller nu utan hade gamla gränser i huvudet. Bra tips med kontantkort.

Nåt tips om en ok router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Nåt tips om en ok router?

Inte direkt.
Men den (Huawei B525) som de flesta av operatörerna har är en helt ok mobilbredbands router.
Jag gillade den dock inte då den för att:
1: Autostartar så fort den får ström.
2: Kopplar upp sig automatiskt, och det går inte att ändra på detta.
3: Har ingen Wi-Fi knapp, utan man måste logga in på den om man vill stänga av det.
Är det dock inget som stör en, så är den helt ok.

Kör själva just nu med en ZTE MF286.
Den har dock väldigt begränsat webgränssnitt, där man i princip bara kan ändra på vilket frekvens band den ska köra på, samt koppla upp & ner.
Den har dock att man kan köra den i bryggat läge och då fungerar den som ett modem bara, och man kan ansluta valfri (vanlig) router till den.
I bryggat läge ger dock bara en port internet, de andra fungerar men ger inget internet och Wi-Fi ger heller inget internet.

Många routrar stödjer mobilt via USB modem, men jag rekommenderar inte en sådan, då USB modem tenderar att bli överhettade vid tyngre trafik under längre perioder.
Utan det är bättre med en som har stöd för sim-kort (dvs. har inbyggt modem).
Här är några på Prisjakt som har det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig byta trådad internetanslutning med obegränsad mängd mot en via mobilnätet - mobil internet som komplement, ja, men inte som den huvudsakliga kopplingen.

Varför - luftvia (mobilnätet) har begränsad kapacitet och många användare slåss om samma kapacitet och därmed kan ha ryckig överföringshastighet i olika tidsperioder och ute i landsbygden är det inte heller så tätt mellan mobilbastationerna. Att det också finns en maxmängd per månad över huvud taget avskräcker också...

Med andra ord värdesätter du _stabil_ koppling så behåller du din ADSL och på sina håll om man säger upp sin abonnemang så är det inte säkert att man kan få tillbaka den igen om man ångrar för att mobil-alternativet inte fungerar så bra som du vill.

Skall du prova - ha båda aktivt samtidigt och prova all trafik via mobilnäten och se om det passar med din användning under några månader (inte kortare prövotid) och se till och prova de perioder då väldigt många troligen kör Internet samtidigt (sportaktiviteter som streamas, julafton etc. och belägger mobilnäten fullt) och se om du drabbas av det... kan du leva med hackande streamig/internet så visst...

Permalänk

@xxargs: Tack för svar!
Jag har som sagt 8-10 Mbit i dag och som jag skrev så har vi 2 burkar, 2 telefoner, stream till tv och hifi plus spel.
När frugan kör Spotify och jag kör radio + Youtube (720p) eller spel så buffrar det rätt ofta. Kör vi Netflix dyker kvallan flera gånger per film.

Är det så att 4G med sina teoretiska ca 100Mbit/s kan dyka ner så pass att Netflix går i lägsta kvalla som jag upplever med Telias adsl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Är det så att 4G med sina teoretiska ca 100Mbit/s kan dyka ner så pass att Netflix går i lägsta kvalla som jag upplever med Telias adsl?

Beror helt på vilket frekvens band du kan köra på, och det beror på avstånd till närmsta mast.
Kan du bara köra på de lägre frekvenserna (900-700Mhz), så räkna med hastighet på runt 10-20Mbit/s.

Sen kan jag säga att jag har kört med mobilt i ungefär 5 år, och visst hastigheten har pendlat upp & ner, och ibland dykt ner till runt 5Mbit/s.
Men generellt över tid så har det fungerat utan större problem.
Nu bor jag visserligen varken på landsbygd eller i stad, utan det är ett mellanting.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur många som streamar samtidigt mot samma basstation - det är trots allt som om flera delar på en 100 Mbit nätverkssladd - är du ensam om det så kanske det inte märks - men blir trångt om det skall försörja hel LAN med många som skall streama samtidigt...

Där för måste du prova alternativen (och utan att använda ADSL alls - dvs med sladden urkopplad ur modemet ) under en period och gärna i tidsperioder som kring stora sportevenemang eller högtider där troligen många streamar samtidigt.

har du kollat hur många GB/månaden hushållet förbrukar ?? att hålla på att streama från netflix, hbo mfl. köra Youtube etc. käkar ganska mycket datamängd - speciellt om det hela tiden är på och skvalar

vet kamrater som bodde i sommarstuga utan telelina inkopplad och de körde torsk hela tiden mot pott och helt plötligt var det DVD/BR-filmer som gällde...

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Beror helt på vilket frekvens band du kan köra på, och det beror på avstånd till närmsta mast.
Kan du bara köra på de lägre frekvenserna (900-700Mhz), så räkna med hastighet på runt 10-20Mbit/s.

Sen kan jag säga att jag har kört med mobilt i ungefär 5 år, och visst hastigheten har pendlat upp & ner, och ibland dykt ner till runt 5Mbit/s.
Men generellt över tid så har det fungerat utan större problem.
Nu bor jag visserligen varken på landsbygd eller i stad, utan det är ett mellanting.

Skrivet av xxargs:

Beror helt på hur många som streamar samtidigt mot samma basstation - det är trots allt som om flera delar på en 100 Mbit nätverkssladd - är du ensam om det så kanske det inte märks - men blir trångt om det skall försörja hel LAN med många som skall streama samtidigt...

Där för måste du prova alternativen (och utan att använda ADSL alls - dvs med sladden urkopplad ur modemet ) under en period och gärna i tidsperioder som kring stora sportevenemang eller högtider där troligen många streamar samtidigt.

har du kollat hur många GB/månaden hushållet förbrukar ?? att hålla på att streama från netflix, hbo mfl. köra Youtube etc. käkar ganska mycket datamängd - speciellt om det hela tiden är på och skvalar

vet kamrater som bodde i sommarstuga utan telelina inkopplad och de körde torsk hela tiden mot pott och helt plötligt var det DVD/BR-filmer som gällde...

Jag får tacka för er delaktighet så långt! Uppskattas!

Ganska lustig timing... jag var på Telia i ett annat ärende och fick då veta att kopparn är utgående i mitt område så jag gick därifrån med koordinatlåst obegränsad 4G för samma peng som jag betalar för adsl i dag.
Får väl återkomma med en rapport framöver om hastigheter.