Stationär dator fastnar i Bios vid uppstart
Tjena!
Har letat i tidgare trådar om någon haft samma problem men har hittils ej hittat någon lämplig referens för vad jag ska göra, men här är problemet jag stött på:
Startar upp datorn och kommer till Bios men kan inte göra någonting alls där, datorn reagerar inte på mina knapptryck. Vill också påpeka att detta är en fem år gammal dator, som har varit igång dagligen sen jag byggde den, och jag har inte bytt komponenter eller så efter att jag byggt den. Detta problem uppstod helt random, så att säga. Den har använts för musik produktion och vid många tillfällen har det varit väldigt processorkrävande.
1. Jag startar upp datorn, den börjar starta upp men sen dör den. Några sekunder senare fortsätter den starta upp, tills-
2. Får ”American Megatrends” meddelande att ”Please enter setup to recover BIOS setting. Press F1 to Run SETUP”(finns även en bild nedan)
3. Jag trycker på F1 men det händer absolut ingenting. (datorn känner igen att ett tangentbord är inkopplat, 1 keybord säger den)
4. Har kopplat ut alla usb enheter förutom tangentbordet, och även testat att flytta tangentbordet till en annan usb ingång, har också testat att stänga av nätagregatet och dra ut kontakten en stund. Sedan kopplat in igen men problemet uppstår fortfarande.

Har läst lite online och många menar att sånt här kan uppstå av att moderkortets batteri har dött.
Kan det vara så? Vad tror ni?
Moderkort: Asus Z87-PRO
Graffikkort: - (Använder moderkortets inbyggda grafikkort)
Processor: Intel Core i7-4770K
SSD: Samsung 840 EVO, Samsung 750 EVO
Ram: 2 st DDR- 1333 (16 Gb totalt)
Operativsystem: Windows 8.1
Chassi: Fractal Design Define R4
Tack på förhand!