Permalänk
Medlem

Fläktlösning PS4

Hej Swec,

Här kommer min lösning på hur man kan kyla ett PS4 som står och blir för varmt i en TV-bänk och därför låter galet mycket.

Mitt problem: PS4an blir varm och fläktarna går upp i varv och det blir väldigt störande.
Min lösning: Två externa fläktar som blåser på konsolen. De är relästyrda via PS4ans USB-port. Alltså jag vill att fläktarna blåser när konsolen är igång annars ej.

Inköpslista:
- 2 st Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12 PWM 120mm White (bara 15 mm tjocka) krävdes tunna fläktar för att få plats i TV-bänken (se bilderna).
- 1 st Luxorparts Relämodul för Arduino. Styrs med 5 V vilket är det USB-porten på PS4an har, perfekt.
- 1 st Biltema Nätadapter 3–12 V, valde med justerbar spänning för att kunna få rätt ljudvolym/kylning.
-Lite lödtenn, krympslang och lim mm (hade hemma).

Kolla in bilderna för mer info. Hoppas ni gillar min moddning! (Gjordes 2016)

/NUKEGREEN

Besök galleriet här

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem

Snyggt, men kan du inte dra 5 volt från direkt PS4’s usb till fläktarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@orrpan: Fläktarna orkade inte starta på 5 volt, det var det första jag provade nämligen. Lite synd, men det blev bra iallafall.

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrpan:

Snyggt, men kan du inte dra 5 volt från direkt PS4’s usb till fläktarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Den energi som går åt att driva de externa fläktarna kommer orsaka mer värme än vad de avleder, första lagen om termodynamik behandlar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

@orrpan: Fläktarna orkade inte starta på 5 volt, det var det första jag provade nämligen. Lite synd, men det blev bra iallafall.

Det finns 5-voltsfläktar, i vad mån du inte är nöjd med bygget som de är

Skrivet av The-Architect:

Den energi som går åt att driva de externa fläktarna kommer orsaka mer värme än vad de avleder, första lagen om termodynamik behandlar detta.

Fast här gäller det ju att flytta värmeenergi från ett från början dåligt ventilerat utrymme, och den uppgiften kommer de garanterat lyckas galant med.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara ärlig så moddar jag för att det är kul kanske inte nödvändigtvis för att det behövs. Att det blev en lösning med relä fick mig att lära mig något nytt, win win liksom

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det finns 5-voltsfläktar, i vad mån du inte är nöjd med bygget som de är

Fast här gäller det ju att flytta värmeenergi från ett från början dåligt ventilerat utrymme, och den uppgiften kommer de garanterat lyckas galant med.

Ja, tittade faktiskt inte på bilderna innan, jag läste beskrivningen som att den stod i ett slutet skåp

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Om jag ska vara ärlig så moddar jag för att det är kul kanske inte nödvändigtvis för att det behövs. Att det blev en lösning med relä fick mig att lära mig något nytt, win win liksom

👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Ja, tittade faktiskt inte på bilderna innan, jag läste beskrivningen som att den stod i ett slutet skåp

Ja väldans tur att jag inte kör konsolen i en stängd frigolitlåda för då hade jag behövt bryta mot termodynamiken!

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Ja väldans tur att jag inte kör konsolen i en stängd frigolitlåda för då hade jag behövt bryta mot termodynamiken!

Tänkte mer i ett skåp i tevebänken med glasdörr, vilket enligt vad jag brukar se hos bekanta och andra är rätt vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Tänkte mer i ett skåp i tevebänken med glasdörr, vilket enligt vad jag brukar se hos bekanta och andra är rätt vanligt.

Sant, visst det är nog betydligt vanligare. Ja du har helt rätt att tillstängda utrymmen knappast tjänar på ökad cirkulation, snarare tvärtom med verkningsgrad <1.

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem

Intressant lösning. Har detta problem med mitt PS4 Pro. Ska kanske testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Intressant lösning. Har detta problem med mitt PS4 Pro. Ska kanske testa

Det tycker jag appsolut! Finns inget göttigare än när man moddat något och det blir till det bättre. Lycka till

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Avstängd

Fräckt, men skulle jag haft en konsol hade jag gjort mig besväret och kört LM-modden, den verkar gynna konsolerna otroligt bra.

Men såklart..garantin och ingreppet är ju en annan femma

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.