Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Ny tv men ingen hörlursutgång

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2002

Ny tv men ingen hörlursutgång

Köpte mig en ny 55" Samsung igår eftersom min äldre 42" gick sönder. På den körde jag 2.1 dator högtalare via hörlursutgången på tv och fick ett mycket bättre ljud än original.
Men på denna tv så finns ingen sån utgång och den som fungerade så fint o enkelt. Hur får jag mina högtalare att passa min tv om jag vill använda som? Finns det nån adapter kablar så jag kan ha dom till min nya tv?
Sitter 2 kablar från datorhögtalaren den gröna den hade jag i hörlurutgången och sen finns det en lila kontakt båda är 3.5mm kontakter. Hoppas nån kan hjälpa mig få till rätta kontakterna.

Fear

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2018

Skulle hjälpa ganska mycket om du fast nämnde modellen på TVn eller vad för kontakter det finns i den...

Main PC:
I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, Asrock z390m Pro, Asus Strix 1080ti 11Gb, Seasonic Platinum 750W, Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Guest PC:
I5-3570K, 32Gb Kingston DDR3 2666Mhz, MSI Gaming Z77-gd65, Asus Strix 1060 6Gb, Silverstone Strider 850W, Wallmounted, Display: AOC AG271qx
Laptop: Acer Nitro 5 (i5-8300,1060 6Gb, 16Gb DDR4)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Kolla manualen så du är säker att det inte finns. Den kanske ser lite annorlunda ut (på min är det en fyrkantig kåpa med ett litet hål istället för den vanliga runda porten), sitter på ett annat ställe, eller det kanske finns separata analoga stereokontakter (röd+vit) antingen direkt på TV:n eller via någon multikabel som följde med.

Har den verkligen ingen analog utgång kan du skaffa en DAC/AMP med optisk/koaxial input om du vill använda dina nuvarande högtalare (det här är den billigaste, dock ingen aning hur bra den kommer fungera), men det kanske är bättre att bara titta på någon billigare soundbar gjord för TV-bruk istället?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av CaptainRedbeard:

Skulle hjälpa ganska mycket om du fast nämnde modellen på TVn eller vad för kontakter det finns i den...

Det är denna modell ue55ru7405uxxc

Fear

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Om Du har SCART kontakt kan Du ta ljudet den vägen med hjälp av en adapter. Nackdelen är att volymen inte går att ställa med fjärrkontrollen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Fear:

Det är denna modell ue55ru7405uxxc

Allttså denna: https://www.samsung.com/se/tvs/uhdtv-ru7405/UE55RU7405UXXC/

Den har ingen 3.5 mm analog ljudutgång.

Kanske denna adapter kan vara ett alternativ: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Bra läsning: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bi...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2002

Det finns 2 röda, vit, blå och grön rca anslutningar bakpå tv !!! Är det nåt man kan få till nåt en rca kontakt som kan gå till hörlurskontakt eller?

Fear

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008

Meningen är ju att du ska köpa en fin soundbar att lägga framför TVn Dom är inte dumma

Om du vill få ett definitivt svar hade jag försökt kontakta kundsupport hos Samsung.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Fear:

Det finns 2 röda, vit, blå och grön rca anslutningar bakpå tv !!! Är det nåt man kan få till nåt en rca kontakt som kan gå till hörlurskontakt eller?

Röd är höger, vit är vänster.
Borde finnas en adapter från RCA-Stereo till 3,5mm.

En googling senare:
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/ljudkablar-adapte...

CPU: Core i7-7700k @ 4.7GHz Cooling: Noctua NH-D14 MB: Asus ROG STRIX Z270H Ram: Corsair 16GB DDR4 3000MHz GPU: KFA2 NVIDIA GeForce GTX 1080 EXOC SSD: Samsung 830 Pro 512Gb / Kingston SSD 128Gb / Corsair Force 3 120Gb HDD:Seagate Barracuda 500GB, Seagate Barracuda 2TB Audio: Creative Sound Blaster Z Case: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design 1000W OS: Windows 10 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

Det lär ju va ingångar bak på tv inte ut

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av cider123:

Meningen är ju att du ska köpa en fin soundbar att lägga framför TVn Dom är inte dumma

Om du vill få ett definitivt svar hade jag försökt kontakta kundsupport hos Samsung.

Jag är skeptisk till att det finns, man kan däremot välja mellan dåliga eller ännu sämre.

En hdmi extraktor som kan anslutas till arc eller en dac med toslinkingång är nog det som gäller på den tvn.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

1. Från TV till adapter:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

2. Adapter:

3. Från adapter till högtalare:

Vet dock inte vad den lila kabeln på högtalaren är, subwoofer? Om det faktiskt är en lila kabel där som ska användas, så får man väl kanske hitta någon Y-splitter.

Du kan även göra så här:
1. RCA från TV:n, konverterat till 3,5mm

2. Splittning av 3,5mm (om det nu behövs), kopplat till högtalarna:

---------------------

Skulle hjälpa en del om du kunde skriva exakt vad det är för modell på högtalarna.

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av trollhattan:

Det lär ju va ingångar bak på tv inte ut

Skickades från m.sweclockers.com

Brukaa vara märkta med "IN" eller "OUT"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018

Du kan även skicka ljudet trådlöst till en blåtands-dongel som du kopplar in dina högtalare till

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av NoWin:

Brukaa vara märkta med "IN" eller "OUT"

Hur ofta har du sett OUT på en TV?

Edit: OK, detta inlägg går alltså fortfarande att ändra i. Ovan är ett feltänkt av monumentala proportioner som jag tänkte radera men MrQaffe har ju svara så jag tar i stället tillbaka här och nu mitt uttalande. Jag tänkte video och glömde vad tråden handlade om.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hur ofta har du sett OUT på en TV?

Beror mycket på prisklass och ålder, äldre tv = alltid analog utgång, dyrare ny tv = ofta analog utgång.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av mrqaffe:

Beror mycket på prisklass och ålder, äldre tv = alltid analog utgång, dyrare ny tv = ofta analog utgång.

Jo jag inser nu att jag tänkte helt galet. Borde ha stannat i sängen idag.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av DanTheManSwe:

Röd är höger, vit är vänster.
Borde finnas en adapter från RCA-Stereo till 3,5mm.

En googling senare:
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/ljudkablar-adapte...

Har testat dom där idag och dom funkade inte

Fear

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009

@Fear: Du har inte Toslink på högtalarna? Annars hade jag nog köpt ett set med det eller något annat som är kompatibelt med TVn.

Hade nog undvikit billig adapter från Kjell som du blivit tipsad om, om man vill ha hyfsat ljud. Dock ej provat själv så vet inte säkert, men misstänker att det lätt blir lite platt.

I think I'll have myself a beer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2002

Om jag nu måste köpa en soundbar skall man köpa 2.1 med sub eller är det helt godkänt bra bättre ljud med enbart enkel soundbar utan sub?

Fear

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2003

Jag köpte en sån här riktigt bra ljud för det priset.

LG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

En soundbar kommer sannolikt att ge bättre ljud än några gamla datorhögtalare, framför allt för att de är anpassade för film och TV och därför behandlar centerkanalen korrekt. Du får också optisk ingång, och optisk utgång har varit standard på TV-apparater ganska länge nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

Oj, köra stereoljud via hörlurskontakt till högtalare. Det har jag inte hört/gjort sedan 1990 talet.

1. Köp en soundbar om du har platsbrist
2. Köp en suroundförstärkare. Du behöver inte ens köpa nya/fler högtalare om du är nöjd med dom högtalare du har.

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Fear:

Har testat dom där idag och dom funkade inte

Förmodligen måste du ställa in att TVn ska använda Component för audio, men jag har ingen aning.

CPU: Core i7-7700k @ 4.7GHz Cooling: Noctua NH-D14 MB: Asus ROG STRIX Z270H Ram: Corsair 16GB DDR4 3000MHz GPU: KFA2 NVIDIA GeForce GTX 1080 EXOC SSD: Samsung 830 Pro 512Gb / Kingston SSD 128Gb / Corsair Force 3 120Gb HDD:Seagate Barracuda 500GB, Seagate Barracuda 2TB Audio: Creative Sound Blaster Z Case: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design 1000W OS: Windows 10 x64

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av DanTheManSwe:

Förmodligen måste du ställa in att TVn ska använda Component för audio, men jag har ingen aning.

Komponent är en videostandard och har inget med ljud att göra, däremot brukar man ha ljudingångar för att ansluta ljud till tvn från samma signalkälla som skickar komponentvideon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av mrqaffe:

Komponent är en videostandard och har inget med ljud att göra, däremot brukar man ha ljudingångar för att ansluta ljud till tvn från samma signalkälla som skickar komponentvideon.

Det stämmer, det kanske inte ens är utgångar, utan ingångar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2002

Ville bara tala om att jag har ordnat med allt nu det blev att köpa en soundbar med baslåda denna JVC https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/soundbar/THD337H/...
och jag är sjukt nöjd för dom pengarna. Jag kan styra ljudet via min ord fjärr också perfekt det.

Fear