Intel: "10 nanometer blir långlivad teknik"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "10 nanometer blir långlivad teknik"

Processorjätten meddelar att serversidan nästa år uppdateras till 10 nanometer, och uttrycker samtidigt stark tro på 7 och 10 nanometer. Hopp direkt till 7 nanometer är dock inte aktuellt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, den blir väl lika långlivad som 14nm, alternativt 22nm...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd

"We want to make the most use of it".

Konstigt !😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk

En stagnation av utvecklingen lär vi se, detta är inget unikt utan det gäller alla områden. Och det som krävs för att få igång det är teknikgenombrott. Bara se bränslemotorn, batteri etc..
Jag tror mycket väl de kan förbättra processorerna utan att krympa mer. Men säg att det stannar vid 3nm och en viss wafferstorlek, hur många årtionden kan de då fortsätta förbättra arkitekturen med några procent i genomsnitt bättre prestanda varje år?
Det finns mycket att göra, nya instruktioner för videokodning, Ai, kryptering går säkert förbättra länge. Men det känns lite nischat för att den stora skaran ska få bättre cpuer.
Och teknik genombrott så ser jag inget på gång som leder till en rejäl cpuförbättring varje år de närmsta 50åren.

Permalänk
Medlem

Känns ju mer och mer som att dom kommer dela upp de olika segmenten i olika processnoder allteftersom de nya noderna blir tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En stagnation av utvecklingen lär vi se, detta är inget unikt utan det gäller alla områden. Och det som krävs för att få igång det är teknikgenombrott. Bara se bränslemotorn, batteri etc..
Jag tror mycket väl de kan förbättra processorerna utan att krympa mer. Men säg att det stannar vid 3nm och en viss wafferstorlek, hur många årtionden kan de då fortsätta förbättra arkitekturen med några procent i genomsnitt bättre prestanda varje år?
Det finns mycket att göra, nya instruktioner för videokodning, Ai, kryptering går säkert förbättra länge. Men det känns lite nischat för att den stora skaran ska få bättre cpuer.
Och teknik genombrott så ser jag inget på gång som leder till en rejäl cpuförbättring varje år de närmsta 50åren.

Närmaste vi har idag är väll Grafen men har ändå vart ganska tyst på den fronten ett bra tag nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En stagnation av utvecklingen lär vi se, detta är inget unikt utan det gäller alla områden. Och det som krävs för att få igång det är teknikgenombrott. Bara se bränslemotorn, batteri etc..
Jag tror mycket väl de kan förbättra processorerna utan att krympa mer. Men säg att det stannar vid 3nm och en viss wafferstorlek, hur många årtionden kan de då fortsätta förbättra arkitekturen med några procent i genomsnitt bättre prestanda varje år?
Det finns mycket att göra, nya instruktioner för videokodning, Ai, kryptering går säkert förbättra länge. Men det känns lite nischat för att den stora skaran ska få bättre cpuer.
Och teknik genombrott så ser jag inget på gång som leder till en rejäl cpuförbättring varje år de närmsta 50åren.

Inte? jag ser flera potentiella områden. Allt från att byta ut kisel, till superbatterier, till kvantdatortekniker, till min favorit: Processorer som använder ljus istället för elektroner för I/O.

Nog kommer det komma tekniker inom 50 år som skjutsar oss långt förbi våra cpu-er idag. Våra barnbarn kommer skratta åt vår stenåldersteknik.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Har AMD lika stor eller större andel CPU på serversidan i världens företag, eller är det vanligast med Intel? Vet inte vad AMD's alternativ till Xeon heter

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Intel har spenderat 7+ år i utvecklingen av 10nm och miljader av dollar. tror inte att dem skrotar den inom dem närmaste 5 åren.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Närmaste vi har idag är väll Grafen men har ändå vart ganska tyst på den fronten ett bra tag nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Grafen är skitstort och det har väldigt länge sagt att det kommer förändra väldigt mycket. Inom processorer så lär det säkert bli framtiden, men problemet med stagnation jag nämnde kvarstår.
Samtidigt har all teknik haft denna utveckling, på klientsidan så är de egentligen inte så allvarligt då prestandan idag är såpass hög, värre är det på serversidan där fler och större datacenter lär byggas som äter energi.
Missförstå mig ej, folk vill allt ha snabare cpu på klientsidan som folk ville ha crt tv större än 45" som inte vägde över 300kg. Men det gick att leva med denna begränsning. På serverside så är det en katastrof om vi inte får mycket mer datakraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har AMD lika stor eller större andel CPU på serversidan i världens företag, eller är det vanligast med Intel? Vet inte vad AMD's alternativ till Xeon heter

Inte ens i närheten, om jag tolkar denna sidan rätt ligger AMD's market share på server sidan mellan 3,5 - 5% just nu.
https://www.extremetech.com/computing/299191-amds-server-mark...

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Inte? jag ser flera potentiella områden. Allt från att byta ut kisel, till superbatterier, till kvantdatortekniker, till min favorit: Processorer som använder ljus istället för elektroner för I/O.

Nog kommer det komma tekniker inom 50 år som skjutsar oss långt förbi våra cpu-er idag. Våra barnbarn kommer skratta åt vår stenåldersteknik.

Ljus färdas snabbt, men man behöver en transceiver och remitter som tar en viss tid på sig.Så för väldigt korta avstånd är jag tveksam till om ljus är så mycket bättre, men du skrev io vilket är lite längre avstånd.

Kvantdatorer är ett genombrott som är på gång, men vad jag förstår så är de mer till för att lösa olika problem och inte direkt går att använda till det många gör vid sin dator hemma.

Nå tiden får utvisa vem som har rätt, just nu verkar utvecklingen gå framåt ett tag.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dockland:

Har AMD lika stor eller större andel CPU på serversidan i världens företag, eller är det vanligast med Intel? Vet inte vad AMD's alternativ till Xeon heter

Nästan ingenting, men börjar dra igång igen (dom försökte med andra serier innan gick inte så bra), största problemet är OEM och avtal som Intel har med Dell, Lenovo, HP etc Supermicro är tex en gigant också.

Det stora hela jag tror mycket AMD missar segment är Laptops som dom måste få igång där kan man även få folk in på desktop segment.
Tyvärr äger typ Intel 99% Laptop sidan.

Ta bort licens på TB inför det på AMD också och iGPU så jävlar tror jag dom kan börja sälja, hoppas dom också kan få fram volym då vissa företag köper ju av Intel liksom 40 000 laptops i ett svep när dom byter park / byter OS W7/W10 worldwide på stora bolag tex.

Där måste AMD kunna lev till stora kunder och OEM annars blir svårt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

till min favorit: Processorer som använder ljus istället för elektroner för I/O.

Varför?
Ljus är knappt snabbare än elektroner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Inte ens i närheten, om jag tolkar denna sidan rätt ligger AMD's market share på server sidan mellan 3,5 - 5% just nu.
https://www.extremetech.com/computing/299191-amds-server-mark...

Okej, så det är sämre processorer alltså?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Varför?
Ljus är knappt snabbare än elektroner.

10-50 gånger snabbare har man estimerat att man skulle kunna göra vissa processorberäkningar med hjälp av tekniken. Personligen skulle jag säga att det är ganska mycket.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Okej, så det är sämre processorer alltså?

Det vågar jag inte svara på, det är ju inte bara prestandan företagen tar hänsyn till gällande servers utan även vilken typ av avtal dom kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Okej, så det är sämre processorer alltså?

Är det inte lättare om du använder google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har AMD lika stor eller större andel CPU på serversidan i världens företag, eller är det vanligast med Intel? Vet inte vad AMD's alternativ till Xeon heter

Verkar som att alla som svarar dig ignorerar din sista fråga så jag svarar på det istället. Epyc heter deras motsvarighet till Xeon.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av tvelander:

Nästan ingenting, men börjar dra igång igen (dom försökte med andra serier innan gick inte så bra), största problemet är OEM och avtal som Intel har med Dell, Lenovo, HP etc Supermicro är tex en gigant också.

Det stora hela jag tror mycket AMD missar segment är Laptops som dom måste få igång där kan man även få folk in på desktop segment.
Tyvärr äger typ Intel 99% Laptop sidan.

Ta bort licens på TB inför det på AMD också och iGPU så jävlar tror jag dom kan börja sälja, hoppas dom också kan få fram volym då vissa företag köper ju av Intel liksom 40 000 laptops i ett svep när dom byter park / byter OS W7/W10 worldwide på stora bolag tex.

Där måste AMD kunna lev till stora kunder och OEM annars blir svårt.

Spot on

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jones377:

Är det inte lättare om du använder google?

Än vad? Det kan ju vi alla göra istället för att diskutera här?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det vågar jag inte svara på, det är ju inte bara prestandan företagen tar hänsyn till gällande servers utan även vilken typ av avtal dom kan få.

Jag har läst lite och tolkat det som AMD gör processorer för lek och spel, medan Intel har lite mer spännvidd. Det räcker för mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nästan ingenting, men börjar dra igång igen (dom försökte med andra serier innan gick inte så bra), största problemet är OEM och avtal som Intel har med Dell, Lenovo, HP etc Supermicro är tex en gigant också.

Det stora hela jag tror mycket AMD missar segment är Laptops som dom måste få igång där kan man även få folk in på desktop segment.
Tyvärr äger typ Intel 99% Laptop sidan.

Ta bort licens på TB inför det på AMD också och iGPU så jävlar tror jag dom kan börja sälja, hoppas dom också kan få fram volym då vissa företag köper ju av Intel liksom 40 000 laptops i ett svep när dom byter park / byter OS W7/W10 worldwide på stora bolag tex.

Där måste AMD kunna lev till stora kunder och OEM annars blir svårt.

Fortgår Intels tillverkningsproblem finns det nog en god chans för att AMD kniper en anmärkningsvärd del av bärbarmarknaden tills dess att Intel kommer igång med sin produktion av 10nm. Som du säger äger Intel praktiskt taget hela laptopmarknaden men det är ju tal om att Dell kanske är på väg till att påbörja ett samarbete med AMD. HP vet jag säljer redan nya laptops med Ryzen men tror inte de är särskilt konkurrenskraftiga i ren prestanda då de inte är baserat på nyaste Ryzen men dock med en starkare grafikdel än alternativen som Intel levererar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Okej, så det är sämre processorer alltså?

Det beror på arbetsuppgiften.
En server är en dator dedikerad för en specifik uppgift vilket gör att olika hårdvara är olika bra för att lösa olika uppgifter.
AMD har hårdvara som imponerar i många uppgifter men det är inte tillräckligt.
Större företag har ofta supportavtal med Intel och byggt en hel infrastruktur kring Intel hårdvara samt ofta optimerat mjukvara.
Mjukvara tar tid och den mjukvara de själva inte har kontroll över tar det tid för innan den optimeras för nya plattformar som Epyc vilket gör att många inte kan byta tidigt utan måste vänta minst 5år för att mjukvaran ska hinna ikapp.
Den interna kompetensen kan även den vara hårt knuten kring Intel hårdvara samt att det även handlar om förtroende och då lönar det sig att fortsätta med Intel hårdvara.
Servermarknaden är inte som andra marknader utan är väldigt tungrodd och det med all rätt då kostnaderna och den skada en felande server kan åstadkomma är betydligt högre än kostnaden för en server.
Ofta uppfattar många servrar med server hårdvara som väldigt kostsamma men i de flesta verksamheter är inköpet av en server den lägsta kostnaden.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ja trodde de ville ta allt vad 10nm heter, sätta på ett fartyg o sänka det i marianer graven 😛
Deras chefer måste vara dötrötta på alla problem med 10 nu vid detta laget.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Grafen är skitstort och det har väldigt länge sagt att det kommer förändra väldigt mycket. Inom processorer så lär det säkert bli framtiden, men problemet med stagnation jag nämnde kvarstår.
Samtidigt har all teknik haft denna utveckling, på klientsidan så är de egentligen inte så allvarligt då prestandan idag är såpass hög, värre är det på serversidan där fler och större datacenter lär byggas som äter energi.
Missförstå mig ej, folk vill allt ha snabare cpu på klientsidan som folk ville ha crt tv större än 45" som inte vägde över 300kg. Men det gick att leva med denna begränsning. På serverside så är det en katastrof om vi inte får mycket mer datakraft.

Varför är det katastrof?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det beror på arbetsuppgiften.
En server är en dator dedikerad för en specifik uppgift vilket gör att olika hårdvara är olika bra för att lösa olika uppgifter.
AMD har hårdvara som imponerar i många uppgifter men det är inte tillräckligt.
Större företag har ofta supportavtal med Intel och byggt en hel infrastruktur kring Intel hårdvara samt ofta optimerat mjukvara.
Mjukvara tar tid och den mjukvara de själva inte har kontroll över tar det tid för innan den optimeras för nya plattformar som Epyc vilket gör att många inte kan byta tidigt utan måste vänta minst 5år för att mjukvaran ska hinna ikapp.
Den interna kompetensen kan även den vara hårt knuten kring Intel hårdvara samt att det även handlar om förtroende och då lönar det sig att fortsätta med Intel hårdvara.
Servermarknaden är inte som andra marknader utan är väldigt tungrodd och det med all rätt då kostnaderna och den skada en felande server kan åstadkomma är betydligt högre än kostnaden för en server.
Ofta uppfattar många servrar med server hårdvara som väldigt kostsamma men i de flesta verksamheter är inköpet av en server den lägsta kostnaden.

Spännande. Ja vi går mer mot allt i molnet och köper som tjänst. Då får vi inte ens veta vad för hårdvara grejerna ligger på.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Varför?
Ljus är knappt snabbare än elektroner.

Ljus är alltid snabbare än allt annat, kan i vissa fall vara mycket snabbare än elektroner och i vissa best case fall vara 1% snabbare.

Det som är mer intressant är bandbredden, du kan i teorin ha olika våglängder samt unik polarisering utav dem för varje "kanal", det skulle innebära en obegränsad mängd bandbredd av data i själva överföringen utan överhettning eller andra bekymmer jämfört med elektroner.
DOCK det som skulle vara kruxet och stora utmaningen är själva sändardelen och mottagardelen, den skulle begränsa själva överföringen då den skulle drivas elektriskt (skapa värme).
Hittar någon på en effektiv och snabb sändare & mottagare som kan göras liten så är denna vinnaren.
....Eller en transistor baserad på ljus som källa

Iofs så är grafen, eller kolnanotuber riktigt bra på att överföra elektroner, nära 0 resistans när elektronerna åker i dessa nano-rör-tunnlar, troligtvis en enklare och billigare lösning kanske än ljussändare/mottagare.

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Ja trodde de ville ta allt vad 10nm heter, sätta på ett fartyg o sänka det i marianer graven 😛
Deras chefer måste vara dötrötta på alla problem med 10 nu vid detta laget.

Varför är det katastrof?

För att det stagnerar hela den tekniska utvecklingen inom nästan allt, visst går det bygga större men då blir det dyrare och mer energikrävande.
Trenden går emot att folk kör allt mindre arbete på deras lokala maskiner.

Permalänk
Inaktiv

Detta är bra när de förfinar sina tekniker istället för att byta hela tiden och buggar uppstår

Permalänk
Medlem

Långlivad! från intel nä, a juste haswell+++++++++++++++++ kommer ju snart.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro