"Gamingdator" för WoW, LoL, CS:GO

Permalänk
Medlem

"Gamingdator" för WoW, LoL, CS:GO

Tja,

Jag har en dator jag haft sen typ 2012. Den sjunger på sista versen kan man väl säga. Otroligt långsam att starta (5-10min) 10-15min innan jag ens kan göra något på den. Laggar när jag lirar wow på väldigt låga settings och kan ta upp till 5min att öppna en webbläsare eller annat program. Låter rätt mycket när jag har just WoW igång.

Anyway, jag går i tankar att köpa en ny dator men jag är helt värdelös på sånt här med datorer. Alla olika benämningar med kärnor, SSD etc är hebreiska för mig. Jag förstår ingenting helt enkelt.

Om någon har lust att hjälpa mig vore jag tacksam.

Jag har tänkt spela WoW, LOL, CS:GO, surfa på ex youtube/twitch. Se på filmer/serier.

Vill kunna spela på helt okej inställningar iallafall, bättre än rekommenderade inställningar om möjligt med nedan budget. Vill även ha möjlighet att ha två skärmar. (kanske är standard idag?)

Budget: 5000-10 000. Gärna närmare 5000 än 10 000.
Kan jag bygga själv? Nej - Vill kunna koppla in alla kablar och starta datorn.
Alla tillbehör såsom skärmar/mus/tangentbord har jag redan.

Hoppas jag fått med mig allt nu.

God jul!

Permalänk
Medlem

Köp luft på burk, ett ESD-armband och en SSD-hårddisk. Rengör hela insidan med tryckluften, formatera dina hårddiskar och gör en nyinstallation av windows på din nya SSD, så har du nog normal funktion för 700 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa en hel del om ämnet för en dator i gällande budget om du vill köpa nytt:
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1580304-speldator-runt-8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Köp luft på burk, ett ESD-armband och en SSD-hårddisk. Rengör hela insidan med tryckluften, formatera dina hårddiskar och gör en nyinstallation av windows på din nya SSD, så har du nog normal funktion för 700 kronor.

Ja, för de spelen som TS vill spela, så borde en hyfsad dator från 2012 duga. Nu vet vi inte vad TS har för specs, men. Att datorn beter sig sådär, beror inte på att den är sju år gammal, någonting annat måste vara fel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Att datorn beter sig sådär, beror inte på att den är sju år gammal, någonting annat måste vara fel.

Ja man kan nästan utgå från att den har 7 års lager med damm i fläktar och I alla små vrår, och ett 7 år gammalt operativsystem som aldrig rensats gör vilken burk som helst slö.

Tycker mest det är synd att TS ska byta bort en dator för en massa pengar som mest troligt fungerar ypperligt till det den ska användas till.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Datorn är inte speciellt omhändertagen, nej. Den har varit med om ett par flyttar och har även ramlat ett par gånger.Kanske är steg ett att rengöra den.
Nu när jag har wow igång använder den 2881mb minne. 38% Gpu och ca 10% cpu.
Grafikinställningar på Wow är på 3/10 och har även satt ner några andra prylar för att få det mindre laggigt.
Specs på datorn idag;

Intel Core i7-2600 3,4GHz.
10gb ram
64bitars, Win10
Grafikkort: Geforce GTX 550 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikaz:

Tack för svaren!

Datorn är inte speciellt omhändertagen, nej. Den har varit med om ett par flyttar och har även ramlat ett par gånger.Kanske är steg ett att rengöra den.
Nu när jag har wow igång använder den 2881mb minne. 38% Gpu och ca 10% cpu.
Grafikinställningar på Wow är på 3/10 och har även satt ner några andra prylar för att få det mindre laggigt.
Specs på datorn idag;

Intel Core i7-2600 3,4GHz.
10gb ram
64bitars, Win10
Grafikkort: Geforce GTX 550 TI

For det første så er 5000 kr ikke nok, dersom du virkelig vill kjøpe nytt system (avhenger også av resten som oppløsning på din skjerm).

De spill du lister er MMO, hvilket kan fungere bra dersom du bare er få spillere på samme plass, men dipper ned fort i bilde pr sekund (eng. fps eller frames pr second) ved situasjoner med mange spillere og når effekter fra spiller også skal vises på skjermen.

De råd om rengjøring og fjerning av støv (sv.damm) er grunnleggende, men du må også tenke på at kjølepasta mellom prosessor og kjølere mister sin evne over tid til holde kontakten for å overfore varme mellom prosessor og kjølere delen. Samme gjelder for grafikk kortets video prosessor (eller GPU) og kjøling.

Det kan være vanskelig å montere av kjøleren fra selve prosessor uten trekke ut alt på en gang. Intels prosessorer sitter i en sokkel med masse små pinner, som kan bli skadet dersom en ikke er forsiktig (du skall alltid sikre deg mot ESD der kan oppstå mellom deg og det du tar i - i dette tilfelle prosessor og kjøleren).

Den "enkle" løsningen ville vært å kjøpe et nytt grafikk kort, men det forutsetter at du allerede har en kvalitets nettaggregat (eng. power supply unit eller PSU) for å kunne drive nytt grafikk kort. Det er også skjedd en del forandringer når det gjelder standarder for porter, strøm koblinger internt (6-pin, 8-pin etc koblinger fra PSU til grafikk kort, dersom den trenger ekstra strøm der ikke den kan få via PCI express slotten der grafikk kortet er satt på moderkortet).

Du skal aldri selv åpne et PSU for å fjerne støv ettersom den kan holde på ladning en lang tid etter strømmen er blitt slukket og koblet av fra el-nettet. Det er derfor best å kjøpe et nytt PSU når den er blitt tilstrekkelig gammel.

Mitt råd ville være få ditt system å fungere bedre slik de råd du er blitt gitt overfor og i stedet spare opp mer penger slik du kan bygge et helt nytt system. Mellom klassen av grafikk kort koster i dag rundt 3000 kr og opp, så 5000 kr er ikke nok dersom du skal starte fra grunnen med bedre utstyr.

Du burde kunne finne et billig brukt GTX 970 for noen 1000 kr lapp, der ville være bedre enn ditt GTX 550. Se bare til når du kjøper brukt privat at det er et fungerende kort. Du kan til og med være heldig å få et gratis dersom du setter opp en annonse her på Sweclockers marked.

Et slik kort eller lignende ville gi deg litt bedre rom under tiden du sparer opp til et nytt system.

PS. Ladde ned CPU-Z, det er et app der kan vise detaljer i forhold til moderkort, BIOS/UEFI og andre ting. Dette ville også til hjelp å vite noe om den skjerm du har eller dersom du planlegger å ha en en høyere oppløsning på skjermen i nærmeste fremtid. GTX 550 har sannsynligvis ikke DP eller HDMI for kobling til skjermen uten bruker den eldre DVI standarden. Det er noe du må sjekke selv så du kan koble skjerm til grafikk kort.

https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort
(DP her overfor)

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
(Merk HDMI finnes i dag i flere versjoner med ulike begrensinger i henhold til max oppløsning og max bildeoppdatering (målt i Herz eller Hz)

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Det du säger känns dock väldigt jobbigt för mig, eftersom min kunskap är obefintlig i ämnet. Att byta ut delar och montera det själv är alltså uteslutet. Hade jag haft kunskap så hade jag säkert gjort så.

Förövrigt så hade jsg Windows 7 på datorn innan Windows 10 uppdateringen kom.
Tror inte ens jag har kvar installationsskivan av operativsystemet för att kunna formstera om hela datorn.

Jag uppskattar era svar, men jag tar mycket hellre emot tips på en ny dator än att byta delar etc själv.
Tror förövrigt datorn är äldre än vad jag sa först. Säkert 10år gammal.

Anyway, hittade denna dator; https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...

Och även denna hittade jag: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4

Kan dessa vara något som kommer fungera för ändamålet?

God fortsättning

/wikaz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikaz:

Tack för svaret. Det du säger känns dock väldigt jobbigt för mig, eftersom min kunskap är obefintlig i ämnet. Att byta ut delar och montera det själv är alltså uteslutet. Hade jag haft kunskap så hade jag säkert gjort så.

Förövrigt så hade jsg Windows 7 på datorn innan Windows 10 uppdateringen kom.
Tror inte ens jag har kvar installationsskivan av operativsystemet för att kunna formstera om hela datorn.

Jag uppskattar era svar, men jag tar mycket hellre emot tips på en ny dator än att byta delar etc själv.
Tror förövrigt datorn är äldre än vad jag sa först. Säkert 10år gammal.

Anyway, hittade denna dator; https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...

Och även denna hittade jag: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4

Kan dessa vara något som kommer fungera för ändamålet?

God fortsättning

/wikaz

De specs du först länkade borde fungera helt okej för wow. Men som tidigare person sagt, få bort allt damm i datorn (det hjälper framförallt temperaturen) och köp en ssd (nvme om ditt moderkort stödjer det, annars SATA). Sen installerar du windows på SSD:n och har den som boot drive och installera wow på SSDn.

Sen kan du fundera på om delar behöver bytas ut, men för det användningsområdet du specificerat ska det inte vara nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

De specs du först länkade borde fungera helt okej för wow. Men som tidigare person sagt, få bort allt damm i datorn (det hjälper framförallt temperaturen) och köp en ssd (nvme om ditt moderkort stödjer det, annars SATA). Sen installerar du windows på SSD:n och har den som boot drive och installera wow på SSDn.

Sen kan du fundera på om delar behöver bytas ut, men för det användningsområdet du specificerat ska det inte vara nödvändigt.

Jag förstår knappt vad du skriver här, så okunnig är jag.

Jag förutsätter att jag i sådana fall måste köpa ett nytt operativsystem och även då en SSD som du säger + grejer för att rengöra datorn.
Misstänker att det kommer kosta typ 2-2500kr. Och dessutom skulle jag inte och pilla i datorn vilket jag inte vill/kan.
Då köper jag hellre en ny dator som håller i några år.

/ wikaz

Permalänk
Medlem

@wikaz: Nu vet jag inte riktigt vart du bor men det finns säkert någon på SweC som kan hjälpa dig byta HDD till SSD och lära dig lite om du så önskar över en kopp kaffe. Folk brukar vara väldigt hjälpsamma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikaz:

Jag förstår knappt vad du skriver här, så okunnig är jag.

Jag förutsätter att jag i sådana fall måste köpa ett nytt operativsystem och även då en SSD som du säger + grejer för att rengöra datorn.
Misstänker att det kommer kosta typ 2-2500kr. Och dessutom skulle jag inte och pilla i datorn vilket jag inte vill/kan.
Då köper jag hellre en ny dator som håller i några år.

/ wikaz

Det första rådet du har fått är att rengöra din dator från damm. Det samlar sig i datorn på grund av fläktarna och gör att datorn blir varmare, vilket är negativt för prestanda. Kanske inte avgörande, men det är liksom något man borde göra då och då. Tryckluft på burk kostar mindre än en 50-lapp, och det är väl egentligen inte ens nödvändigt.

Det andra är att köpa en SSD. En SSD är en hårddisk som lagrar data i elektroniska minnesmoduler istället för på en magnetisk platta. Fördelen är att SSDn är enorm mycket snabbare på att leta reda på filer, och det är det som kommer göra den i särklass, absolut utan tvekan största skillnad mellan hur du upplever din dator just nu och efteråt, åtminstone sett till peng per prestanda. En SSD kan du få för allt från 500kr och uppåt beroende på storlek och modell. Det är inte särskilt viktigt vilken eller hur stor, men minst 250gb för att få plats med windows och några spel på.

Det sista är att formatera din dator, detta eftersom installationen har funnits under lång tid, och det är möjligt att du datorn lagrat filer osv. som gör systemet långsammare. Detta är gratis, och så länge du har en laglig version av windows idag kostar det inte heller något. Blir också nåt du måste (borde) göra när du köper din ssd, eftersom du vill ha windows på den och inte på en HDD.

Men visst, vill du spendera 7000 för ett problem som kostar 700 att lösa så kör hårt. Det här forumet är gjort för folk som lägger alldeles för mycket pengar på saker dom inte behöver. Men det är också ett forum för datorentusiaster, så att öppna och pilla lite får du nog leva med! 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Det första rådet du har fått är att rengöra din dator från damm. Det samlar sig i datorn på grund av fläktarna och gör att datorn blir varmare, vilket är negativt för prestanda. Kanske inte avgörande, men det är liksom något man borde göra då och då. Tryckluft på burk kostar mindre än en 50-lapp, och det är väl egentligen inte ens nödvändigt.

Det andra är att köpa en SSD. En SSD är en hårddisk som lagrar data i elektroniska minnesmoduler istället för på en magnetisk platta. Fördelen är att SSDn är enorm mycket snabbare på att leta reda på filer, och det är det som kommer göra den i särklass, absolut utan tvekan största skillnad mellan hur du upplever din dator just nu och efteråt, åtminstone sett till peng per prestanda. En SSD kan du få för allt från 500kr och uppåt beroende på storlek och modell. Det är inte särskilt viktigt vilken eller hur stor, men minst 250gb för att få plats med windows och några spel på.

Det sista är att formatera din dator, detta eftersom installationen har funnits under lång tid, och det är möjligt att du datorn lagrat filer osv. som gör systemet långsammare. Detta är gratis, och så länge du har en laglig version av windows idag kostar det inte heller något. Blir också nåt du måste (borde) göra när du köper din ssd, eftersom du vill ha windows på den och inte på en HDD.

Men visst, vill du spendera 7000 för ett problem som kostar 700 att lösa så kör hårt. Det här forumet är gjort för folk som lägger alldeles för mycket pengar på saker dom inte behöver. Men det är också ett forum för datorentusiaster, så att öppna och pilla lite får du nog leva med! 😉

Tack för förtydligandet.
Jag har en laglig version av Windows. Det jag oroar mig över är att jag tvivlar på att jag har installationsdisken kvar och då måste jag köpa nytt. Det hsr jag hittat för 1300kr någonstans.

Det var dock windows 7 eller 8 när jag köpte datorn och seda kom någon uppdatering som gjorde att det blev windows 10.
Om jag mot förmodan hittar installationsdisken, fungerar det att installera en äldre version av windows och så uppdaterar den det till 10?

Egentligen handlar väl det om att jag är lat och gansks ointresserad när det kommer till teknik överlag och därför är jag beredd på att köpa nytt än att pilla själv.
Jag tvivlar inte på att du har rätt i det du säger, jag tvivlar på att jag är kapabel till att göra detta själv.

Jag bor f.ö i stockholm, Norrort som någon frågade om tidigare.

/wikaz

Permalänk
Medlem

Har kikat på dessa två.

Alternatov 1: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5127206

Alternativ 2: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5176363

Vad jag kan se är det skillnad på processor och grafikkort, men vad är bäst flr ändamålet i trådstart säger ni?

/wikaz

Permalänk
Medlem

@wikaz: Verkar vara exakt samma dator fast den ena har äldre komponenter, gissningsvis är det förra modellen och gamla modellen. Har dålig koll på segmentet, men med tanke på prestandavinsterna som skett de senaste åren så skulle jag tippa på att dom presterar närmast identiskt, men fortfarande fördel till den nya, dvs. 1660/9400f modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@wikaz: Verkar vara exakt samma dator fast den ena har äldre komponenter, gissningsvis är det förra modellen och gamla modellen. Har dålig koll på segmentet, men med tanke på prestandavinsterna som skett de senaste åren så skulle jag tippa på att dom presterar närmast identiskt, men fortfarande fördel till den nya, dvs. 1660/9400f modellen.

Okej, tack! Försökte googla lite på jämförelser mellan professorerna och grafikkorten och de såg ganska lika ut.

Kommer detta fungera för ändamälet i trådstart tror du?

/ wikaz