Vad ska man tänka på när man köper en ny cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

Som det står i titeln så tänker jag köpa en ny cpu men vet inte vad man ska tänka på riktigt. Hade tänkt köpa en "Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB" och har just nu en "i5 7600 k" tror jag i alla fall.
Varför jag vill ha en ny cpu är för jag vill kunna spela vissa spel som tar runt 88-99% av min cpu men också så vill jag kunna streama eller spela in det.

Är det något jag borde tänka på eller borde man köpa en annan modell?

en sak du kan tänka på är att du kommer få en jävla massa sårbarheter med tiden och sen kommer det då komma patchar som till slut tvingar ner prestandan avsevärt..
Köp AMD imo

Edit:
Innan shitstormen anländer
Jag är medveten om att detta är väldigt provocerande och är kanske inte helt 100% seriös med min kommentar.. Men det ligger ju lite sanning i det ändå det kan man ju inte förneka baserat på den senaste tidens kaos..
Oavsett så är det min personliga åsikt att sikta på AMD istället, men det kommer givetvis finnas en hel del som tycker annat.. De kan ha rätt så ta detta med en nypa salt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

De moderkortet du rekommenderade till mig är för ryzen 7 serien och jag tänkte köpa ryzen 5 serien.

Nej, det är bara Dustin som skriver konstigt. Lita aldrig blint på vad butikerna skriver, utan kolla med tillverkaren direkt istället. Se denna lista på vilka processorer moderkortet har stöd för.

Skrivet av Physalia:

Men kommer det att funka ändå eller? Och jag vill helst ha ett moderkort med bluetooth och med en internätt kontakt så att jag kan använda en internätt kabel.

Ett alternativ om du vill ha bluetooth är att bara köpa valfri bluetooth-adapter, det blir billigare och mer flexibelt. Om du absolut vill ha det integrerat på moderkortet så är moderkortet du själv länkade till inget dåligt val.

Och alla moderkort har minst en port för vanlig nätverkskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

@Mordekai: Jag har kollat runt lite grann och har hittat en cpu amd och ett moderkort ifrån MSI. Tänkte fråga vad du/ni tror om det ifall det kommer att gå?

Min nuvarande dator: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4426515

Det nya delar jag tänker köpa:

Cpu:n jag tänker köpa: https://www.inet.se/produkt/5301793/amd-ryzen-5-3600-3-6-ghz-...

Moderkortet: https://www.inet.se/produkt/1901392/msi-x570-mpg-gaming-edge-...

Jag vågar inte svara på det, jag har ingen aning om övriga delar följer standard eller är special. Det ka vara annan moderkortsinfästning, andra kontakter för ström osv. Är det standard så borde det fungera, mycket oklart med minnen dock, skulle hellre köpa ett sk uppgraderingspaket med moderkort/cpu/minnen i ett i så fall.

Typ
https://www.webhallen.com/se/product/306115-ASUS-ROG-Strix-X5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

@fantomsmurfen: De moderkortet du rekommenderade till mig är för ryzen 7 serien och jag tänkte köpa ryzen 5 serien. Men kommer det att funka ändå eller? Och jag vill helst ha ett moderkort med bluetooth och med en internätt kontakt så att jag kan använda en internätt kabel.

Det fungerar. Finns uttag för nätverkskabel och integererat "nätverkskort". Behöver du ha Bluetooth finns https://www.inet.se/kategori/567/bluetooth.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Eller så köper du bara en begagnad 7700K. Räcker fortfarande bra till i dag.

Inte för spel och streaming samtidigt, man får räkna med en hel del stutter även om average fps ligger någorlunda bra.

Permalänk
Medlem

Wow tack allihopa för hjälpen. Tror att jag hat fått koll på det mesta nu men en till fråga har jag just nu. Tror ni att en AMD Ryzen 3600 3.6Ghz 36MB räcker för att streama och spela de spelen som min cpu just nu har lite svårt att klara av?

Permalänk
Medlem

@Physalia: Som sagt, försäkra dig om att ditt chassi och psu inte följer några konstiga standarder i och med att det är en prebuilt.

Permalänk
Medlem

@Simon^L: Hur kollar jag upp det? Ska jag bara öppna upp datorn och kolla eller? För jag vet inte direkt vad jag ska kolla efter i så fall =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

@Simon^L: Hur kollar jag upp det? Ska jag bara öppna upp datorn och kolla eller? För jag vet inte direkt vad jag ska kolla efter i så fall =/

Öppna lådan och ta lite bilder och lägg upp här så kan vi hjälpa dig lättast

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nima2001:
Och som någon som köpte ett Ryzen system nyligen, undvik Ryzen som att det är coronaviruset.
Extremt ostabil plattform och dröser med mjukvarubuggar i allt från AGESA koden till AMDs chipset drivers som orsakar problem höger och vänster. Hårdvaran må vara bra men det är en mardröm för användare som inte har väldigt specifika setups som av ren slump inte stöter på dem.

För någon som vill spara ett par hundra kronor i utbyte mot att pilla i veckor för att få det att rulla utan krascher, eller vill dra en lott om att det fungerar ur lådan eller inte. Köp Ryzen.
För någon som har tröttnat på felande mjukvara, trasiga drivrutiner, udda kompatibilitetsproblem och olösbara fel som ligger i AMDs händer? Köp Intel.

Vanligtvis är regeln att det tar tre iterationer innan en produkt är välslipad. AMD behöver ett par generationer Zen till innan det slutar vara Bleeding Edge. Och jävlar vad den blöder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

Wow tack allihopa för hjälpen. Tror att jag hat fått koll på det mesta nu men en till fråga har jag just nu. Tror ni att en AMD Ryzen 3600 3.6Ghz 36MB räcker för att streama och spela de spelen som min cpu just nu har lite svårt att klara av?

Det beror ju helt på vilka krav du har på saker och ting, men ja. Ryzen 3600 kommer springa varv runt din 7600 när det kommer till streaming. Du går från 4 trådar till 12 trådar, så det är ett väldigt stort hopp. Har du tänkt att streama på lite hobbynivå så skulle jag säga att det räcker gott och väl. Har du planer på att bli professionell streamer kanske du ska satsa på en 3700X istället.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Nima2001:
Och som någon som köpte ett Ryzen system nyligen, undvik Ryzen som att det är coronaviruset.
Extremt ostabil plattform och dröser med mjukvarubuggar i allt från AGESA koden till AMDs chipset drivers som orsakar problem höger och vänster. Hårdvaran må vara bra men det är en mardröm för användare som inte har väldigt specifika setups som av ren slump inte stöter på dem.

För någon som vill spara ett par hundra kronor i utbyte mot att pilla i veckor för att få det att rulla utan krascher, eller vill dra en lott om att det fungerar ur lådan eller inte. Köp Ryzen.
För någon som har tröttnat på felande mjukvara, trasiga drivrutiner, udda kompatibilitetsproblem och olösbara fel som ligger i AMDs händer? Köp Intel.

Vanligtvis är regeln att det tar tre iterationer innan en produkt är välslipad. AMD behöver ett par generationer Zen till innan det slutar vara Bleeding Edge. Och jävlar vad den blöder.

Tror du borde skapa en egen tråd om du har sådana problem. Har hört väldigt lite dåligt om AMD processorer förutom halvkass minneskompatibilitet med tidigare generationerna. Vad är det för specifika fel du stött på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Jag hade bara tänkt att stream lite grann som en hobby och tack för svaret

Permalänk
Medlem

@medbor:
Drivrutinskrascher när grafikkort från båda lag ändrar sina idle-frekvenser vid låga laster, drivrutinskrascher när Windows automatiska nvidia drivers installeras före AMDs chipset drivers. Drivrutinskrascher om man har Windows 10 installerat i CSM/Legacy mode (default inställningar för Ryzen plattformen). Datakorruption om man inte installerar AMDs chipset drivers, inkluderar korrupt data under Windows installationen i sig. Dåliga exemplar av Ryzen processorer med specifika delar defekta, som minneskontrollern i sig och inget annat. Många moderkort med hotfix BIOS/UEFI för kompatibilitetsproblem med Ryzen och blandade komponenter.

Finns en hel hög att välja bland, många drivrutinsfel med AMD grafikkort är Ryzen specifika med som inte uppstår på Intel system med samma grafikkort. Datorintressade pillar tills det fungerar, finns många knep att ta till.

Har reproducerat grafikkorts idle-krascherna med ett 5700XT, 2060 Super, 2070 Super och 2080 Super på tre separata Ryzen system, det ligger i AGESA koden mest sannolikt, inget av felen kan reproduceras på två separata Intel system med samma hårdvara utöver moderkort/CPU.

Bara att välja och vraka bland alla trådar på forum där folk har diverse problem med nya Ryzen byggen med.

Permalänk
Medlem

Moderkortet ser ut att vara ett MSI Z270 SLI PLUS, d.v.s. ett helt vanligt ATX-moderkort som man kan köpa i butik och inget specialgjort för en specifik datormodell som det annars ofta sitter i märkesdatorer. Allting är med andra ord standardkomponenter, så det ska inte vara några problem att byta ut delar i den.

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta den cpu-kylaren, men moderkortet är ett helt vanligt atx, så byta ska inte vara nåt problem. Hur mycket effekt är det på nätagget?

Skickades från m.sweclockers.com