Moderkort saknar stöd för dual channel RAM?

Permalänk

Moderkort saknar stöd för dual channel RAM?

Köpte en färdigbyggd dator för något år sedan från Elgiganten till grabben.

Upptäckte idag att minnena kör i 2132mhz fast de har stöd för 2666mhz.
De kör även i singel channel och ej i dual.

Datorn marknadsförs ju med 2666mhz minnen, men är moderkortet då en begränsning?
Jag hittar inget i bios om XMP. Kör senaste firmware också.

Vad gör jag åt detta?

Datorn är https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk

Körs i single channel för att det bara sitter en modul.

RAM - Portar (totalt)
4
RAM - Portar (tillgängliga)
3

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Bozze4evigt:

De kör även i singel channel och ej i dual.

Sitter det två stickor i datorn? Kan vara så att det bara är en sticka.
Står ingenting om det på HPs hemsida och på Elgigantens hemsida står det att 3 av fyra RAM platser är tillgänliga.
Produktspecifikationer för stationär HP Pavilion 790-0808no-speldator

Skrivet av Bozze4evigt:

Upptäckte idag att minnena kör i 2132mhz fast de har stöd för 2666mhz.

Datorn marknadsförs ju med 2666mhz minnen, men är moderkortet då en begränsning?

Datorn marknadsförs med ett "Minnesstöd" på 2666MHz.
Minneshastigheten är 2133MHz om du läser på HPs hemsida.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av SupaBeast:

Körs i single channel för att det bara sitter en modul.

RAM - Portar (totalt)
4
RAM - Portar (tillgängliga)
3

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Sitter det två stickor i datorn? Kan vara så att det bara är en sticka.
Står ingenting om det på HPs hemsida och på Elgigantens hemsida står det att 3 av fyra RAM platser är tillgänliga.
Produktspecifikationer för stationär HP Pavilion 790-0808no-speldator

Sorry, var inte helt tydlig.

Vi köpte 2 datorer samtidigt och det första som gjordes var att köpa till 2x8gb stickor.
Så den ena datorn fick 2x8 gb original minnena, och den andra datorn fick 2x8gb corsair stickor.

Så det sitter dubbla i den, och jag har provat både i blå och svarta slots

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Bozze4evigt:

Vi köpte 2 datorer samtidigt och det första som gjordes var att köpa till 2x8gb stickor.
Så den ena datorn fick 2x8 gb original minnena, och den andra datorn fick 2x8gb corsair stickor.

Vad har Corsair kittet för marknadsförd hastighet? 2666MHz? XMP kanske alltid är påslaget?
Om Corsair kittet har en marknadsförd hastighet av 2666MHz och skall stödjas enligt dokumentation och det och inte funkar så kan kanske en reklamation vara i sin ordning?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Jag hittar inget i bios om XMP. Kör senaste firmware också.

Vad gör jag åt detta?

UEFI/BIOS på märkes datorer är oftast modifierade utgåvor för tillverkaren och man kan sällan ändra på särskilt mycket där

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Sitter det två stickor i datorn? Kan vara så att det bara är en sticka.
Står ingenting om det på HPs hemsida och på Elgigantens hemsida står det att 3 av fyra RAM platser är tillgänliga.
Produktspecifikationer för stationär HP Pavilion 790-0808no-speldator
Datorn marknadsförs med ett "Minnesstöd" på 2666MHz.
Minneshastigheten är 2133MHz om du läser på HPs hemsida.

Vart ser du det? På Elgigantens hemsida står det ju under specifikationer

"Lagring och minne"
RAM (typ) DDR4
Internminne RAM (GB) 8,00
RAM - Hastighet (MHz) 2 666

På HP's hemsida

Minne
8 GB
Mängd: 8 GB
Hastighet: PC4-21300 MB/sek
Typ: DDR4-2666

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vad har Corsair kittet för hastighet?

2666mhz

https://www.komplett.se/product/851538/datorutrustning/datork...

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Skrivet av Belzader:

UEFI/BIOS på märkes datorer är oftast modifierade och man kan sällan ändra på särskilt mycket där

Är rädd för att det kan vara så ja
Finns inget program som kan gå förbi det?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Om minnet körs i single channel trots att du har 2 stickor så har du placerat stickorna fel i förhållande till varandra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Bozze4evigt:

Vart ser du det? På Elgigantens hemsida står det ju under specifikationer

"Lagring och minne"
RAM (typ) DDR4
Internminne RAM (GB) 8,00
RAM - Hastighet (MHz) 2 666

På HP's hemsida

Minne
8 GB
Mängd: 8 GB
Hastighet: PC4-21300 MB/sek
Typ: DDR4-2666

Moderkort
Minnesstöd (MHz) DDR4 2666

Lagring och minne
RAM (typ) DDR4
Internminne RAM (GB) 8,00
RAM - Hastighet (MHz) 2 666
RAM - Portar (totalt) 4
RAM - Portar (tillgängliga) 3

Läst fel på HPs hemsida, sorry.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Om minnet körs i single channel trots att du har 2 stickor så har du placerat stickorna fel i förhållande till varandra.

Jag har provat slot1+slot 2 (båda svarta)
Sen provade jag slot 3+slot 4 (båda blåa)

Tycker du jag ska testa slot 1 + 3 , dvs en av varje färg. Låter inte rätt enligt mig men

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk

Fick kollat den andra datorn nu, med originalminnena från Samsung.
Där kör den i 1333mhz, dock bara i single.

Vad kan det då bero på att Corsair-minnena inte lyckas komma upp i den hastigheten?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Jag har provat slot1+slot 2 (båda svarta)
Sen provade jag slot 3+slot 4 (båda blåa)

Tycker du jag ska testa slot 1 + 3 , dvs en av varje färg. Låter inte rätt enligt mig men

Står det något på moderkortet vilka som är kanal A & B?
Det är nämnligen inte alltid att samma färg betyder att bägge tillhör samma kanal, även om det är det logiska.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Jag har provat slot1+slot 2 (båda svarta)
Sen provade jag slot 3+slot 4 (båda blåa)

Tycker du jag ska testa slot 1 + 3 , dvs en av varje färg. Låter inte rätt enligt mig men

JA om du får single channel så ska du prova på ett annat sätt. Kan ju vara så att samma färg betyder samma kanal vilket är det du inte vill ha.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Där kör den i 1333mhz, dock bara i single.

Vart ser Du detta värde?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Står det något på moderkortet vilka som är kanal A & B?
Det är nämnligen inte alltid att samma färg betyder att bägge tillhör samma kanal, även om det är det logiska.

Skrivet av fantomsmurfen:

JA om du får single channel så ska du prova på ett annat sätt. Kan ju vara så att samma färg betyder samma kanal vilket är det du inte vill ha.

Har provat nu men då fick jag bara igång 8gb, dvs en sticka.

Är väl moderkortet som begränsar på något sätt. Går det att komma runt det med någon tredjeparts programvara eller liknande? :/
Att få igång XMP och se om det kan göra skillnad. På datorn med originalminnena stämmer ju frekvensen men de körs ändå inte i dual.

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Skrivet av Veni:

Vart ser Du detta värde?

cpu-z

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att båda stickorna faktiskt sitter som de ska om du bara fick 8GB.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Dubbelkolla att båda stickorna faktiskt sitter som de ska om du bara fick 8GB.

Kollade allt det. Båda fungerade innan flytten. Och när jag flyttade den ena stickan till en ny slot, och lät den andra sitta kvar, så var det bara den som jag flyttade som hittades i cpu-z

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Fick kollat den andra datorn nu, med originalminnena från Samsung.
Där kör den i 1333mhz, dock bara i single.

Vad kan det då bero på att Corsair-minnena inte lyckas komma upp i den hastigheten?

Skrivet av Bozze4evigt:

I stort alla sådana program visar "halva" hastigheten vilket är helt korrekt då DDR = Double Data Rate.
Så de körs i 2666Mhz.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Kollade allt det. Båda fungerade innan flytten. Och när jag flyttade den ena stickan till en ny slot, och lät den andra sitta kvar, så var det bara den som jag flyttade som hittades i cpu-z

Märkligt. Prova med de andra två slotsen då.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Som @Belzader skriver, såvida Du inte har mer information eller bild att dela med dig av.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

JA om du får single channel så ska du prova på ett annat sätt. Kan ju vara så att samma färg betyder samma kanal vilket är det du inte vill ha.

Vanligt att minnena ska sitta i slot 2+4

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Belzader:

I stort alla sådana program visar "halva" hastigheten vilket är helt korrekt då DDR = Double Data Rate.
Så de körs i 2666Mhz.

Här kommer två bilder på grabbens dator
1
2

Och så här ser det ut på min.

3
4

Identiska setups, förutom att jag har Corsair Vengeance DDR4 2666 minnen och han har original Samsung 2666

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Identiska setups, förutom att jag har Corsair Vengeance DDR4 2666 minnen och han har original Samsung 2666

Blir det samma skillnad om du bytar minnena mellan datorerna?
Det kan nämnligen vara att datorerna inte gillar Corsair minnena, då det inte är ovanligt att märkes datorer kan vara väldigt kinkiga med tillverkare av RAM.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Blir det samma skillnad om du bytar minnena mellan datorerna?
Det kan nämnligen vara att datorerna inte gillar Corsair minnena, då det inte är ovanligt att märkes datorer kan vara väldigt kinkiga med tillverkare av RAM.

Tack för tipset, ska prova detta idag när jag kommer hem.

Men är det inte konstigt att minnena inte körs i dual, på den datorn som har originalminnen?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Men är det inte konstigt att minnena inte körs i dual, på den datorn som har originalminnen?

Jo, jag tycker också det är konstigt, men efter att ha arbetat med datorservice under en tid och haft en hel del att göra med märkes datorer, så har jag slutat bli förvånad över saker på dessa.

Ett tips att testa dock är att populera alla fyra slottarna på en dator och se om den vill köra dem i Dual channel då.

Du kan också kontrollera bland inställningarna i UEFI/BIOS om det finns något som heter Unganged/Ganged vilket på en del UEFI/BIOS är inställningen för Single/Dual channel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Tack för tipset, ska prova detta idag när jag kommer hem.

Men är det inte konstigt att minnena inte körs i dual, på den datorn som har originalminnen?

Om du läser posten om DDR så ser du att de gör det.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650