iPhone-mikrofon för att spela in trumelever?

Permalänk
Medlem

iPhone-mikrofon för att spela in trumelever?

Nu i Corona-tider med samtliga konserter inställda så får man hitta andra lösningar. Jag behöver tips på en bra och prisvärd mikrofon som går att koppla direkt till en iphone. Den skall användas för att spela in trumelever som spelar digitaltrummor till musik som kommer ut en förstärkare vid sidan av trumsetet. Finns det någon variant som duger till detta och inte är allt för dyr? Tacksam för svar.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha inspelningen till?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad ska du ha inspelningen till?

Videoinspelningen (varför jag letar just efter en mikrofon som kan kopplas direkt till iPhone) skall bara skickas ut till berörda parter efteråt som en sammanfattning av vad vi arbetat med under vårterminen. Ljudet behöver inte vara fantastiskt utan ”good enough”, dock bättre än det som iPhonens egna mikrofon erbjuder (kommer spela in med en iPhone 6S). Den enda jag hittat som verkar både bra och prisvärd är ” Røde VideoMic Me”.

https://www.rajalaproshop.se/rode-videomikrofon-me

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Finns det en mixer? i sådana fall headphone jack på mixern. Kan inte lova att denna lösning funkar på all utrustning men det bör funka.

Headphone -> AUX -> TRS TO TRRS adapter -> iphone

I värsta fall så kanske man kan byta ut headphone uttaget med RCA..

https://www.komplett.se/product/949975/tv-ljud-bild/kablage/hdmi-kablar/roede-sc4-35mm-trs-till-trrs-adapter

Lade till mer information..
Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska du ha en mikrofon om det är digitaltrummor, det finns väl möjlighet att ansluta dem via linjesignal ?
Men vill du koppla in en dynamisk mikrofon så ...
https://www.gear4music.se/en/Recording-and-Computers/Rode-SC6...
En som klarar kondensatormikrofon
https://www.thomann.de/se/tascam_ixz.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte nog inte att micken från Røde som du länkade låter så kul för musik. Utifrån de klipp jag kollade som hastigast lät den i bästa fall (beroende på telefonmodell) marginellt bättre än inbyggda micken. För tal, däremot tyckte jag nog att den lät lite bättre än inbyggda micken.

Har du kollat in Zoom iQ7? den är visserligen dyrare än den du länkade till och jag tycker att den låter rätt mycket bättre och spelar dessutom in i stereo.
Jag har läst att en del har problem med störningar från datatrafiken från telefonen dock. Jag har inte använt den själv då jag inte har iPhone/Apple, så jag vet inte hur problematiskt det är. Det ska gå att komma runt genom att sätta telefonen i flygplansläge.

Hur är det med att ansluta USB-mickar på iPhone? Om det funkar så finns det ju en del dylika som är prisvärda.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Precis som @mrquaffe säger så tror jag också att du går på problem från fel håll.

Eftersom det är digitala trummor så borde du kunna snappa upp signalen på vägen mellan trummorna och förstärkaren, eller (om det inte går med föregående förslag) ansluta förstärkarens line-out eller dylikt till en line-in eller mic-in å en dator/telefon.

Men det känns hål i huvudet att spela in ljud med en mikrofon från något som skickar ut en digItal signal, bättre att snappa upp den signalen och spela in/kopiera den direkt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Precis som @mrquaffe säger så tror jag också att du går på problem från fel håll.

Eftersom det är digitala trummor så borde du kunna snappa upp signalen på vägen mellan trummorna och förstärkaren, eller (om det inte går med föregående förslag) ansluta förstärkarens line-out eller dylikt till en line-in eller mic-in å en dator/telefon.

Men det känns hål i huvudet att spela in ljud med en mikrofon från något som skickar ut en digItal signal, bättre att snappa upp den signalen och spela in/kopiera den direkt

Hade det bara rört sig om ljud så hade det inte varit några problem. Nu är det så att man på videon både skall kunna höra trummorna samt bakgrundsmusiken (eleverna spelar till olika låtar) som kommer ur samma förstärkare. Sen vill jag ha möjlighet att snabbt kunna flytta förstärkaren in ett rum med ett akustiskt trumset för att spela in där istället och då tycker jag det blir allra smidigast att bara ta med sig telefonen med en liten mick. Hade det bara rört sig om ljud så hade det inte varit några problem. Tack för alla tips förresten.

Visa signatur