Windows - din dator behöver repareras

Permalänk
Medlem

Windows - din dator behöver repareras

Tjena
Startade datorn och kom in på den som vanligt. Sedan kommer det upp att ”ett fel upptäcktes” och datorn startade om. Nu kommer jag inte längre in på datorn (jag kommer in i BIOS men inte i Windows) utan möts av denna bilden: https://imgur.com/gallery/0QYJ7UH
Vad ska jag göra?

Permalänk

@Jackow: Hämta detta verktyg och skapa ett bootable USB kolla upp guide om du behöver. boota sedan från USBet välj sedan repair - advanced - troubleshoot - startup repair

om det inte funkar kan du gå tillbaka till "Advanced options" och välja command prompt,
skriv in
c:
chkdsk c: /f

inte inte det heller funkar skriv

sfc /scannow

hör av dig om du behöver mer hjälp

Permalänk
Medlem

@The Lundin: Tack så mycket, ska testa detta. Datorn funkade igen i ett par timmar men sen krashade den och sa återigen att det var nåt fel med windows. Har en USB med en windows installation på så ska försöka med den!

Permalänk

@Jackow: yes kan du göra, om du lyckas komma in i datorn testa en sfc /scannow i cmd

Permalänk
Medlem

Vissa Windows fel har en tendens att bli kvar eller komma tillbaka om man bara reparerar, återställer, formaterar på olika sätt.

För att utesluta såna fel behöver man göra en ren installation där man också tar bort alla partitioner på Windows disken.

Andra diskar kopplar man ur tills USB/DVD har installerat klart. Annars kan USB/DVD lägga/använda något på andra disken som Windows behöver så att den inte startar om något händer andra disken. Dessutom kan andra diskar orsaka fel även om man installerat på rätt sätt.