Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samlingstråd för oss på jakt efter Ryzen 4000-laptops

Permalänk
Medlem

Det verkar som om minnestekniker blandas ihop här, eller är det jag som misstolkar inläggen eller teknikerna...
4266 MHz på minnet antyder LPDDR4X
3200 MHz på minnet antyder DDR4
De går väl inte att jämföra dessa två teknikers hastigheter rakt av, då de har olika designprinciper? För mig blir det lite som att jämföra äpplen med päron.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Fick hem min Lenovo Slim 7 med 4800u från komplett härom veckan. Har ingen recension eller benchmarks att komma med men jag måste nämna att det är en fantastiskt imponerande liten laptop. Kanske någon sorts generationsbyte vi går genom nu. Produktivitetsappar är inga problem överhuvudtaget men att kunna spela spel i god framreate, upplösning och detaljrikedom med freesync på en ultraportabel lätt liten sak är det som imponerar allra mest på mig.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

@mille74: Sant, men körs inte LPDDR4X på Slim 7 i quad channel, varav DDR4 på resterande laptops i dual channel?
Dual channel - ~51 GB/s
Quad channel - ~68 GB/s

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Fick hem min Lenovo Slim 7 med 4800u från komplett härom veckan. Har ingen recension eller benchmarks att komma med men jag måste nämna att det är en fantastiskt imponerande liten laptop. Kanske någon sorts generationsbyte vi går genom nu. Produktivitetsappar är inga problem överhuvudtaget men att kunna spela spel i god framreate, upplösning och detaljrikedom med freesync på en ultraportabel lätt liten sak är det som imponerar allra mest på mig.

Du menar att den integrerade Radeon grafiken i tex 4700u & 4800u håller för spel också?

Ja, ytterst imponerande i så fall, vilken typ av spel undrar jag nyfiket.

4700u laptops med 16GB ram samt 512GB SSD går det väl att hitta för under 10 lapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du menar att den integrerade Radeon grafiken i tex 4700u & 4800u håller för spel också?

Ja, ytterst imponerande i så fall, vilken typ av spel undrar jag nyfiket.

4700u laptops med 16GB ram samt 512GB SSD går det väl att hitta för under 10 lapp?

https://www.komplett.se/product/1155180/datorer/datorer-barba...

Permalänk
Medlem

@makatech: Jag sparar ju naturligtvis trippel-A spelen till spelriggen, men jag kör t ex just nu shadow tactics och quasi-uppföljaren Desperados 3 i 1080p i god detaljrikedom (shadows på medium, allt annat max/på) och njuter för fullt i hängmattan. Perfekt laptopunderhållning och jag har oftast 60 fps. Om jag även sänker till 1600x900 men enablar sharpness i radeon settings så har jag 60fps konstant utan förlorad detaljreikedom alls (testa gärna detta själv för jag ser i princip ingen skillnad alls på 1080p eller 900p med sharpness på en 14" skärm). Allt på det integrerade Vega 8.

Det är en enorm skillnad mot laptopen som ersattes som hade ett intel 620.

Batteritiden håller för ca 2hr spelande när gpu är maxbelastad. Fläktarna varvar upp till klart hörbart men går inte i fullt blås sålänge inte CPU ocksåa maxbelastas, vilket spel ju sällan gör.

Annars är den tyst, beskedlig,funkar toppen och är väl värd sitt pris skulle jag säga. Enda negativa jag kan komma på som borde fixats är att tagentbelysningen är lite för ljus i dess lägsta läge.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

@mille74: Sant, men körs inte LPDDR4X på Slim 7 i quad channel, varav DDR4 på resterande laptops i dual channel?
Dual channel - ~51 GB/s
Quad channel - ~68 GB/s

Jag har inte sett något om att de lpddr4x utrustade automatiskt kör quad...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leadc4ge:

@makatech: Jag sparar ju naturligtvis trippel-A spelen till spelriggen, men jag kör t ex just nu shadow tactics och quasi-uppföljaren Desperados 3 i 1080p i god detaljrikedom (shadows på medium, allt annat max/på) och njuter för fullt i hängmattan. Perfekt laptopunderhållning och jag har oftast 60 fps. Om jag även sänker till 1600x900 men enablar sharpness i radeon settings så har jag 60fps konstant utan förlorad detaljreikedom alls (testa gärna detta själv för jag ser i princip ingen skillnad alls på 1080p eller 900p med sharpness på en 14" skärm). Allt på det integrerade Vega 8.

Det är en enorm skillnad mot laptopen som ersattes som hade ett intel 620.

Batteritiden håller för ca 2hr spelande när gpu är maxbelastad. Fläktarna varvar upp till klart hörbart men går inte i fullt blås sålänge inte CPU ocksåa maxbelastas, vilket spel ju sällan gör.

Annars är den tyst, beskedlig,funkar toppen och är väl värd sitt pris skulle jag säga. Enda negativa jag kan komma på som borde fixats är att tagentbelysningen är lite för ljus i dess lägsta läge.

Kör du settings-appen som följde med? Hittar inte inställningen för sharpness, dyker den bara upp när man är i ett spel?

Tycker annars att freesync var en riktigt smart sak att stoppa i en sån här laptop. Körde lite unigine på ganska höga inställningar så fps:en fladdrade mellan 24-60. Det märktes knappt, det bara flöt.

Finns en exe som en skön snubbe på internet laddat upp här, om man vill testa Amd's egna freesync-demo: https://amp.reddit.com/r/Amd/comments/6apczq/how_to_test_free...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Jag har inte sett något om att de lpddr4x utrustade automatiskt kör quad...

https://images.anandtech.com/doci/15624/2%20AMD%20Ryzen%20Mob...

Eller är jag helt ute och cyklar?

Edit: Ja det var jag! Hittade två reviews som påvisar att minnet faktiskt körs i dual channel:
https://youtu.be/aPrUrr5-4MU (20:19 & 21:18)
https://youtu.be/pBqJeJKn8vM (7:27)

Korrigering
Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kör du settings-appen som följde med? Hittar inte inställningen för sharpness, dyker den bara upp när man är i ett spel?

Tycker annars att freesync var en riktigt smart sak att stoppa i en sån här laptop. Körde lite unigine på ganska höga inställningar så fps:en fladdrade mellan 24-60. Det märktes knappt, det bara flöt.

Finns en exe som en skön snubbe på internet laddat upp här, om man vill testa. Amd's egna freesync-demo: https://amp.reddit.com/r/Amd/comments/6apczq/how_to_test_free...

Ja just det ja. Borde ha nämnt att jag installerade nyaste adrenaline drivisarna för att få fram sharpness reglaget. Jag som alltid kört Nvidia fick googla mig fram lite till hur man egentligen gör eftersom jag ville behålla Radeon settings lite. Har nämligen läst mig till att Radeon settings är en massa bloat. Så om du inte redan vet hur man gör så laddar man ner senaste drivrutinspaketet från tex guru3d, extraherar till valfri plats,går in i enhetshanteraren, väljer uppdatera drivrutin för GPUn, välj "have disk", browsa till där du sparade drivrutinerna och installera på så sätt. Då kan man köra Radeon settings lite fast med nyaste drivrutinerna och på så sätt ska sharpness reglaget dyka upp.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

https://images.anandtech.com/doci/15624/2%20AMD%20Ryzen%20Mob...

Eller är jag helt ute och cyklar?

Edit: Ja det var jag! Hittade två reviews som påvisar att minnet faktiskt körs i dual channel:
https://youtu.be/aPrUrr5-4MU (20:19 & 21:18)
https://youtu.be/pBqJeJKn8vM (7:27)

Måste man inte köra fyra (4) lpddr4x-moduler för att få quad-channel? Eller missar jag igen? Att cpu'n stödjer quad för minnet är ingen garanti för att man kör quad... Det är väl upp till implementeringen om man sedan kör dual eller quad (beroende på antal mimnesmoduler)?

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Måste man inte köra fyra (4) lpddr4x-moduler för att få quad-channel? Eller missar jag igen? Att cpu'n stödjer quad för minnet är ingen garanti för att man kör quad... Det är väl upp till implementeringen om man sedan kör dual eller quad (beroende på antal mimnesmoduler)?

Det stämmer.

Jag tog för givet att Lenovo hade implementerat fyra minnesmoduler, men då hade det blivit en klyfta mellan 8 GB & 16 GB modellerna. Mitt misstag!

Lite trist att dom inte utnyttjar den potentiella prestandan av LPDDR4X fullt ut. Men deras val av minnesteknik har nog mer att göra med energisparande än prestanda.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Det stämmer.

Jag tog för givet att Lenovo hade implementerat fyra minnesmoduler, men då hade det blivit en klyfta mellan 8 GB & 16 GB modellerna. Mitt misstag!

Lite trist att dom inte utnyttjar den potentiella prestandan av LPDDR4X fullt ut. Men deras val av minnesteknik har nog mer att göra med energisparande än prestanda.

Jag vet inte hur Lenovo har gjort, de kan mycket väl vara så att de kör fyra moduler.

Men det jag ville belysa är att 4266 lpddr4x inte alltid är snabbare/bättre än 3200 ddr4. Vad jag förstått så dras generellt lpddr4x med högre latency än ddr4, med jag vet inte på vilken nivå detta är när man tar hänsyn till de olika bussarna i olika hastigheter. Detta kan lätt bli en salig djungel att sätta sig in i. Möjligtvis är skillnaden marginell.

Det lpddr4x bidrar med är att vara mer energieffektiva än ddr4.

Allt detta på ett generellt plan oberoende av tillverkare, modell etc.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

@Aphex:
@leadc4ge:

Ni som har fått hem era Slim 7:or, kan man ställa in bios/settings så att de bara laddar batteriet upp till nån viss gräns (t.ex. 80%)?

Jag har kört det på min gamla laptop, vilket fått dess batteri att hålla riktigt bra genom åren.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lincoln:

@Aphex:
@leadc4ge:

Ni som har fått hem era Slim 7:or, kan man ställa in bios/settings så att de bara laddar batteriet upp till nån viss gräns (t.ex. 80%)?

Jag har kört det på min gamla laptop, vilket fått dess batteri att hålla riktigt bra genom åren.

Det finns en sån inställning i lenovo vantage.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

@Aphex:
@leadc4ge:

Ni som har fått hem era Slim 7:or, kan man ställa in bios/settings så att de bara laddar batteriet upp till nån viss gräns (t.ex. 80%)?

Jag har kört det på min gamla laptop, vilket fått dess batteri att hålla riktigt bra genom åren.

Intressant, ger detta en såpass stor skillnad på batteriets livslängd menar du?

Nackdelen är väl möjligen att man inte har ett fullt batteri när man väl behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Fick hem min Lenovo Slim 7 med 4800u från komplett härom veckan. Har ingen recension eller benchmarks att komma med men jag måste nämna att det är en fantastiskt imponerande liten laptop. Kanske någon sorts generationsbyte vi går genom nu. Produktivitetsappar är inga problem överhuvudtaget men att kunna spela spel i god framreate, upplösning och detaljrikedom med freesync på en ultraportabel lätt liten sak är det som imponerar allra mest på mig.

Är det glasskärm på den? Dvs inte anti-glare.
Hur upplevs reflektionerna på den i så fall? Störigt eller inte?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja föreslå en separat tråd för Slim 7 om intresset för just den datorn är så mycket större än alla andra.

----------------
För egen del, trots min aversion mot HP, så tror jag att jag håller HP Envy x360 som favorit över Lenovo Yoga Slim 7. Det som tilltalar mig med HP:n är att den är lite nättare och verkar ha en bättre skärm (ljusstyrka, kanske kontrast). Jag har fått för mig att HP:n har drygt 400 cd/m2 och Lenovon typ 300. Både Lenovos IdeaPad och IdeaPad Flex har ju skärmar med sämre färgåtergivning så vad gäller Lenovons kontrast så är det mest en generell misstänksamhet från min sida. Jag tror inte jag har sett någon detaljerad recension som beskriver skärmen på Slim 7. Att HP:n har touch är ett plus för mig, men jag har svårt att värdera det exakt.

Med Benifys personalrabatt kostar Envy x360 med 4700u precis 10 lax.

Är det bättre(?) tangentbord som lockar med Slim 7? Lägre pris? Lite större skärm? Portarna?

Permalänk
Medlem

@makatech: Jag har inga hårda bevis, men jag *tror* att det förlängt batteriets livslängd avsevärt. Baserar det på två saker; Den är från 2013, men har fortfarande flera timmars batteritid kvar. Min förra jobb-Thinkpad, som laddades till 100%, var nästan slut i batteriet efter 3 år. Jag har kört en del radiostyrt - med elfordon - och har lärt mig att man aldrig ska lagra ett fulladdat batteri.

@Olegh: Jag kollar inte på maskiner med mindre än 14" skärm. Annars verkar Envyn vara trevlig. Speciellt skärmen: 100% sRGB, bra ljusstyrka och touch.

Skulle Envyn finnas med 14" eller större skärm, fortfarande under 1.5kg, skulle den ligga bättre till.

1.5kg är inte en hård gräns, men nu ligger nästa Envy på 2kg, och det är definitivt utanför kartan.

Lade till svar till makatech
Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

goda nyheter. Komplett har slim 7 i larger nu. det är 4700u och 16gb ram

https://www.komplett.se/product/1155180/datorer/datorer-barba...

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför Lenovo Yogo Slim 7 enbart finns i två lägre utföranden på deras egna hemsida?

Tänkte beställa en genom studentaffären men enbart CPUer med 4500U, 8GB RAM ligger inne.

Hade hoppats att få tag på 16GB RAM med CPU 4700U/4800U.

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: 4700u och framförallt 4800u är mer eftertraktade och börjar säljas slut överallt i världen. Någon fick sin order uppskjuten från två veckor till mitten av Oktober på en maxad Slim 7 med 4800u.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

@Exydia: Åh herregud! Imponerad, haha. Har väl med supply kedjan att göra med nu också under Covid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Fick hem min Lenovo Slim 7 med 4800u från komplett härom veckan. Har ingen recension eller benchmarks att komma med men jag måste nämna att det är en fantastiskt imponerande liten laptop. Kanske någon sorts generationsbyte vi går genom nu. Produktivitetsappar är inga problem överhuvudtaget men att kunna spela spel i god framreate, upplösning och detaljrikedom med freesync på en ultraportabel lätt liten sak är det som imponerar allra mest på mig.

Hur upplever du batteritiden? Har läst lite olika recensioner där de flesta nämner 10+h vid normal användning, dock har jag läst av ett par användare runtomkring 6h.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

Jag skulle vilja föreslå en separat tråd för Slim 7 om intresset för just den datorn är så mycket större än alla andra.

----------------
För egen del, trots min aversion mot HP, så tror jag att jag håller HP Envy x360 som favorit över Lenovo Yoga Slim 7. Det som tilltalar mig med HP:n är att den är lite nättare och verkar ha en bättre skärm (ljusstyrka, kanske kontrast). Jag har fått för mig att HP:n har drygt 400 cd/m2 och Lenovon typ 300. Både Lenovos IdeaPad och IdeaPad Flex har ju skärmar med sämre färgåtergivning så vad gäller Lenovons kontrast så är det mest en generell misstänksamhet från min sida. Jag tror inte jag har sett någon detaljerad recension som beskriver skärmen på Slim 7. Att HP:n har touch är ett plus för mig, men jag har svårt att värdera det exakt.

Med Benifys personalrabatt kostar Envy x360 med 4700u precis 10 lax.

Är det bättre(?) tangentbord som lockar med Slim 7? Lägre pris? Lite större skärm? Portarna?

Effektivare kylning, stabilare prestanda
Matt skärm
Perfekt urval av portar

Touch hade varit trevligt, men då måste man ha blank skärm.
360 vikbar brukar betyda sämre gångjärn och fladdrigare skärm, om man inte kliver upp en prisklass.

Sen är det ju en storleksskillnad också, jag hade nästan kunnat köpa en större så 13 tum hade definitivt blivit för litet för mig.

Skrivet av vane505:

Hur upplever du batteritiden? Har läst lite olika recensioner där de flesta nämner 10+h vid normal användning, dock har jag läst av ett par användare runtomkring 6h.

Inte mig du frågade, men nu när jag sitter och slösurfar med 93% batteri så säger datorn att jag kan fortsätta så i 10h 46min.

Provade att byta till batterispar-läge och då säger den 11:54 vid 91% laddning.

Efter en stund på batterisparläge, med bara spotify och chrome igång:

Det beror nog väldigt mycket på vad man gör, igår när jag satt och röjde drivrutiner och installerade saker stod det nånstans mellan 6-10h.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ytterst intressanta CPUer det här 4700u och 4800u med dess integrerade AMD Radeon Graphics

Bra (bäst?) pris/prestanda faktor och om det är så som någon skrev här också att vissa kommer med freesync så att det t.o.m. går att spela en del så är det ju imponerande.

King of Budget Laptops - IdeaPad 5 14 (Ryzen 4700U) Review
https://www.youtube.com/watch?v=hI8oc5FxW0A

Permalänk
Medlem

@aphex nya laptop som ange batteritid är inte 100% rätt. har du kalibrerat batteriet först?

Permalänk
Medlem

@lincoln @Aphex

Tack för att ni delar med er av era tankar

Permalänk
Medlem

Någon som vet i vilket segment som Lenovos E15-serie placeras? Någon som har koll på hur dessa varit jämfört med exempelvis HPs Elitebook 85x-modeller i kvalitet?

Ser med förhoppning fram mot att även HPs Elitbookserie med AMD-proppar kommer till Sverige (när de väl släpps)

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB