Permalänk

Telia router vs Telia router?

Vilken av följande routrar från Telia är "bäst" gällande prestanda samt har stöd för NAT loopback?

• Technicolor TG799TSvn v2

• Technicolor TG799TSvac Xtream

Fick hem Telias nyaste router SAGEMCOM FAST5370E (saknar stöd för NAT) när jag bytte från ADSL till fiber för ca 2 veckor sedan och jag gillar inte den routern alls.
Jag har kvar min gamla Technicolor TG799TSvn v2 som jag funderar på att använda istället, men jag har även möjlighet att byta den senaste routern till en Technicolor TG799TSvac Xtream.

Är tacksam för all input.

Permalänk
Medlem

Du kan i princip köpa vilken annan konsumentrouter som helst och få ut mer prestanda och features. Tex från tp-link, linksys, netgear, asus mfl.

Om du vill ha lite pill och inte betala för mycket rekommenderar jag en asus ac-68u. Vill du pilla lite så kan du hoppa upp till en ubiquiti edge router x / unifi security gateway tillsammans med 1-2 unifi ap ac lite accesspunkter.

Finns även bättre Asus aps som kostar mer. Telias routers är riktigt kassa så håll dig undan från dem.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk

Uppskattar ditt svar, men jag skulle vilja ha svar på vilken av routrarna i inlägget jag ska chansa på för bästa prestanda.

Permalänk
Medlem

Min mor har en Technicolor TG799TSvn v2 och jag fick hem en Xtream igår. Har inte fått mitt bredband inkopplat ännu men vid första anblick känns det som att de kör samma mjukvara och hissar att de erbjuder samma funktioner. Har tänkt brygga routern och köra med en egen lösning

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

TG799TSvac är lite bättre än TG799TSvn
TG799TSvac har stöd för 802.11ac vilket TG799TSvn saknar

Ingen aning om de stöder NAT loopback.

Dock är båda två mycket dåliga och inget jag skulle rekommendera.

Permalänk
Medlem

802.11ac stödet finns på TG799TSvac, men räckvidden är obefintlig, du kan hitta en bättre router på blocket/tradera för några hundralappar.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror de presterar oerhört lika, möjligen att det kan skilja om du har en Gbit anslutning men annars kommer de att begränsas av anslutningens hastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.