Permalänk

Fläktkontroller från vägguttaget?

Hej,

Detta känns inte som att det passar in någonstans på denna sida, men eftersom att det handlar om datorfläktar så fungerar det nog inte någon annanstans på webben heller.

Jag är ute efter att koppla in chassifläktar till någon slags kontroller som går via allt annat än datorn. Tanken är att datorn ska in i garderoben så snart den är utstädad och sedan ska jag ha in lite fläktar där inne för att sätta fart på luftcirkulationen. Jag vill inte dra sladdar ut ur chassit för det är fult. Det bästa som sagt vore en extern kontroller. Den ska även gå att styra mekaniskt på något vis, kanske en liten hubb som jag kan skruva på för att öka strömtillförseln till fläktarna. Någon som har förslag?

Kan jag bara köpa en fläktkontroller och sedan konvertera den till 12v och plugga in i väggen, eller hur mycket brukar en sådan behöva? Finns det något sätt att plugga in en ex. Corsair Commander Pro till en Raspberry Pi 3B? I så fall kanske det är bästa lösningen.

Tackar på förhand!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Medlem

@BloodyVikings: Ska du göra just så är en Raspberry Pi ypperlig för ändamålet.
Jag skulle bli förvånad om du inte kan hitta andra på nätet som redan gjort så.

Leta upp något forum för just Raspberry Pi.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hej!

Får något år sedan så hade jag ungefär samma problem. Jag offrade då en en AC-adapter som hade vettig spec. 12 V och någon ampere. Offrade också en fläktkontroller som följde med ett gammalt fractal chassi. Med 12 V in från adaptern så kunde jag använda kontrollens potentiometer för att varvtalsreglera fläktarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska ha datorfläktar så skaffa en nätdel med reglerbar utspänning, en kontroller låter otroligt överarbetat och onödigt iu det här fallet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Här finns ett flertal olika nätadaptrar som stödjer 3-12 V med olika effekt ut: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...

Bara att addera ihop effekten på fläktarna du tänker koppla in så du vet vilken modell du behöver.
Står inte effekten så är det ju spänningen multiplicerat med strömmen så får du den. Men räkna på 1-2 W per standardfläkt.

Med denna lösningen är det ju bäst att välja icke PWM fläktar.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@BloodyVikings: Ska du göra just så är en Raspberry Pi ypperlig för ändamålet.
Jag skulle bli förvånad om du inte kan hitta andra på nätet som redan gjort så.

Leta upp något forum för just Raspberry Pi.

Mjo, jag skapade tråden mest för att medan jag söker mig runt efter alternativ så kanske någon skriver något här som jag själv inte har tänkt på eller skulle komma på på egen hand. Du har dock helt rätt att en Raspberry Pi skulle vara ypperlig för ändamålet. Jag har nämligen en Pi 3B liggandes i lådan i skrivbordet och skräpar sedan jag skaffade en 4:a. Den kanske ska få sig ett nytt syfte ^^

Jag kanske finner mig in på Reddit och ser vad folk tycker där också.

Skrivet av MickeBoy:

Hej!

Får något år sedan så hade jag ungefär samma problem. Jag offrade då en en AC-adapter som hade vettig spec. 12 V och någon ampere. Offrade också en fläktkontroller som följde med ett gammalt fractal chassi. Med 12 V in från adaptern så kunde jag använda kontrollens potentiometer för att varvtalsreglera fläktarna.

Oh, en såndär rackare som sitter kopplat bakpå i samma plåt där man har PCI-korten? En sådan med vit potentiometer? Jag kanske har en liggandes någonstans. Bra idé! Körde du alltså bara en strömadapter rakt in i den? Hade du någon resistor eller liknande?

Skrivet av mrqaffe:

Om du ska ha datorfläktar så skaffa en nätdel med reglerbar utspänning, en kontroller låter otroligt överarbetat och onödigt iu det här fallet.

Mja, kontrollern var mest för att jag ska slippa klippa i sladdarna för fläktarna och löda. Jag vill bara ansluta till en gemensam punkt som i sin tur går rakt till väggen. Den gemensamma punkten (i detta fall exempelvis en fläktadapter) kan jag klippa i och löda till en strömadapter, men jag som sagt vill jag slippa göra det med typ 6st fläktar. Det skulle ta för mycket tid som jag inte har, etc, etc.

Skrivet av loefet:

Här finns ett flertal olika nätadaptrar som stödjer 3-12 V med olika effekt ut: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...

Bara att addera ihop effekten på fläktarna du tänker koppla in så du vet vilken modell du behöver.
Står inte effekten så är det ju spänningen multiplicerat med strömmen så får du den. Men räkna på 1-2 W per standardfläkt.

Med denna lösningen är det ju bäst att välja icke PWM fläktar.

Oh najs, kanske blir något sådant i så fall. Jag får kolla på onsdag när jag ger mig ner till fläktlådan i källaren. Jag kanske kommer tillbaka hit med fler frågar i så fall, så länge jag inte dragit till Reddit istället. Vi får se. Tackar för förslaget!

Tackar alla för era snabba svar. Jag förväntade mig inte något svar alls, men som alltid är folk snabba och mycket hjälpsamma här på sweclockers. Tummen upp till er alla!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BloodyVikings:

Mjo, jag skapade tråden mest för att medan jag söker mig runt efter alternativ så kanske någon skriver något här som jag själv inte har tänkt på eller skulle komma på på egen hand. Du har dock helt rätt att en Raspberry Pi skulle vara ypperlig för ändamålet. Jag har nämligen en Pi 3B liggandes i lådan i skrivbordet och skräpar sedan jag skaffade en 4:a. Den kanske ska få sig ett nytt syfte ^^

Jag kanske finner mig in på Reddit och ser vad folk tycker där också.

Oh, en såndär rackare som sitter kopplat bakpå i samma plåt där man har PCI-korten? En sådan med vit potentiometer? Jag kanske har en liggandes någonstans. Bra idé! Körde du alltså bara en strömadapter rakt in i den? Hade du någon resistor eller liknande?

Mja, kontrollern var mest för att jag ska slippa klippa i sladdarna för fläktarna och löda. Jag vill bara ansluta till en gemensam punkt som i sin tur går rakt till väggen. Den gemensamma punkten (i detta fall exempelvis en fläktadapter) kan jag klippa i och löda till en strömadapter, men jag som sagt vill jag slippa göra det med typ 6st fläktar. Det skulle ta för mycket tid som jag inte har, etc, etc.

Oh najs, kanske blir något sådant i så fall. Jag får kolla på onsdag när jag ger mig ner till fläktlådan i källaren. Jag kanske kommer tillbaka hit med fler frågar i så fall, så länge jag inte dragit till Reddit istället. Vi får se. Tackar för förslaget!

Tackar alla för era snabba svar. Jag förväntade mig inte något svar alls, men som alltid är folk snabba och mycket hjälpsamma här på sweclockers. Tummen upp till er alla!

Men då skaffar du bara en adapter med några fläktkontakter och slaktar så du får kontakterna du vill ha.
Finns många versioner med olika antal kontakter så nån borde passa.

https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men då skaffar du bara en adapter med några fläktkontakter och slaktar så du får kontakterna du vill ha.
Finns många versioner med olika antal kontakter så nån borde passa.
https://inetimg2.se/img/688x386/6912170_0.jpg
https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

Oh se där, vad dum jag är! Jag hade inte tänkt på någon sådan lösning alls. Jag har en sådan med 6 eller 8st kontakter på. Det är nog lättast lösning detta. Köra en strömadapter som man splittar sådär.

Tusen tack!

Visa signatur