Hur mycket spenderar ni på appar till mobilen?

Permalänk
Medlem

Köper oftast bara appar som jag tycker är riktigt bra, exempelvis nova launcher eller textra. Har dock inte spenderat mer än 200 kr på play store.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

0kr för ingame köp, ergo microtransactions.
200kr för diverse spel med engångkostnad. Finns en del trevliga puzzelspel som kan vara sköna att lira när man inte kan/orkar sitta vid datorn. Avskyr reklam så är ett gratis spel med "premium" så testar jag spelet och gillar jag det så köper jag bort reklamen. Förstår personligen inte hur man orkar sitta och spendera halva tiden av en spelsession med att titta på reklam, det är ju värre än TV sändningar.
Oberäknad summa men rätt hög för funktionsapplikationer. Även här oftast relaterat till att jag inte gillar reklam och är det någonting jag behöver/vill ha för att underlätta mitt liv så är det värt det. När man räknar krona gentemot arbetstid för att tjäna in det så blir det ofta ett enklare beslut.

Om man inte ser saker man vill ha så förstår jag varför man inte köper grejer. Men är det saker som faktiskt man vill ha så förstår jag inte riktigt tankesättet att spendera "10 000"kr för hårdvara och sedan inte vilja spendera en krona för lämplig mjukvara. Att bara köpa hårdvara är visserligen kul, men det är ju funktionaliteten från mjukvaran man vill komma åt som möjliggörs eller förbättras av hårdvaran. Som sagt, det är givet att man hittar saker som man faktiskt vill ha.

Värt att notera är att när jag inte är konsument utan utvecklare så är jag stenhård förespråkare för att hela stacken ner till kernel skall vara FOSS. Kommer från att jag avskyr vendor lock-in och till viss del platform lock-in. Vill inte knyta min utveckling till att vara helt beroende på ett annat företag. Med FOSS så kan man göra en fork ifall repo-ägaren tar det någonstans man inte gillar. Det är däremot inte ett problem när jag agerar konsument då jag inte investerar i närheten lika mycket, sedan föredrar jag ändå FOSS av alla andra fördelarna det erbjuder men inte lika strikt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Räknas det när man glömde slå på wifi och laddade hem Spotify till sin N95:a för typ 25kr/mb back in the day?
Tror jag betalade ~500 pix för Spotify den gången

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xobust:

Jag hade själv inte länkat något betalningsmedl till mitt google konto, delvis för att jag ville göra det svårt för mig själv att spendera pengar (jag är snål). Nu har jag dock köpt ett fåtal saker till android, köppte minecraft till android och en tribe i polytopia för att låsa upp online spel.
Problemet som jag ser det är att app utvecklarna tjänar mer på adds och in app köp så det görs få bra spel utan detta.
Ni får gärna tipsa mig om bra appar & spel utan in app köp.

De köp som har gett mest valuta för pengarna för mig är nog Nova- och Apex Launcher. De är ju typ samma sak så en av dem hade räckt men jag köpte den andra på någon rea för typ en tia, kom inte ihåg vilken som jag köpte först. Köpte också Sketchbook Mobile som var ett rätt trevligt ritprogram, speciellt när jag hade en Galaxy Note med penna.

När det gäller spel så är det ju mer en smaksak förstås. Jag kör mestadels enkla spel på telefonen, typ pussel och så, för mer avancerade spel blir bara frustrerande att styra med touchskärmen. Alltså spel att spela på toan, på bussen eller liknande. Threes! är rätt trevligt exempelvis, Ballz likaså. Threes har en separat premiumversion utan reklam för några tior, vilket det var värt för att slippa se en reklamfilm mellan spelen. Ballz har istället ett köp i appen för samma sak. Cut the rope låste jag också upp och det var ju väl investerade pengar också med tanke på tiden jag lagt på det. Jag har också köpt ett par bundles med Androidspel på Humble Bundle, men det har inte direkt varit några spel jag lagt mycket tid på.

Sen har jag köpt lite andra spel med, ofta på rea, typ Monument Valley 1 och 2 men ser man till tiden jag har lagt på dem så har jag ju fått mycket mer för pengarna för de förstnämnda. GTA 3 köpte jag också på rea någon gång, och det kan säkert vara kul med kontroll, men med touchkontroller så funkar det ju sådär. Sen köpte jag GTA Chinatown wars för det var ju utvecklat för touchskärmar från början liksom, men kontrollerna är ett problem även där tyvärr. Det dyraste jag köpt till telefonen är Super Mario Runs upplåsning, men det är ju ett roligt och polerat spel som är genomtänkt och anpassat till kontrollerna. Men det tog ändå emot att betala 119 eller vad det nu kostade för det.

Men kollar jag på listan över mina köp så är det inte många kronor jag har lagt. Nova Launcher Prime: 4 kr. Cut the rope Gold: 1,50 kr. GTA 3: 8,33 kr. Metal Slug 3: 100 JPY. GTA CW: $2,99. Monument Valley 2: 15 kr. World of Goo: 4 kr...

Permalänk
Medlem

23+7kr enligt köp historiken på androidluren. Gta 3 och någon wordfeud-klon, antagligen för att slippa reklam.
Tror jag köpte något Towerdefense spel till Iphonen när det begav sig för att få fler kartor.

Annars är det mest parkeringsappar, swish och olika streamingtjänster med abonnemang.

Permalänk
Inaktiv

Bara köpt appar för företaget egentligen. Dokumenthantering, scanning, serverövervakning - inget för nöjes skull.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig betalat för en app förrns i somras då jag köpte en app relaterat till en OBDII adapter. Annars är allt gratis och reklamfritt på F-Droid!

Så, totalt, under hundralappen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

30-40:- för MrMC (kodi fork)
Några kronor för en bra gitarr stämmare också.

Ungen tjatar om att köpa saker till olika spel på surfplattan men aldrig i livet.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk

Ytterst ytterst lite.
Köpte dock Tropico till min iPhone 6S häromdagen för 150kr, ett köp som jag är mycket nöjd med!

Permalänk

Jag vet faktiskt inte, men kanske 10 000kr totalt över alla år med ingameköp i spel..
Det är ett gäng appar som jag har köpt, men ofta är de billiga. Till smartklockan har jag säkert köpt 10st urtavlor för 20kr/st m.m.

Jag förstår inte varför många är så mycket emot att köpa någon mjukvara till deras telefoner, ofta är mjukvaran väldigt billig. Och är den då otroligt mycket bättre än gratisalternativet och kostar säg 100kr, ja det är inte mycket att bråka om.

Permalänk
Medlem

Nevah! Utom en gång, köpte faktiskt Tiny Room för ett tag sedan. Kul spel.

Eller vänta, räknas EasyPark?!

Permalänk
Medlem

Det sista jag köpte var TomTom Västeuropa i iOS app store till min gamle iPhone 3Gs.
Men den har jag inte kvar sen 2016.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

Min mobiltelefon kan inte ha appar, så noll kronor.

Permalänk
Medlem

Köpte Sky Safari Pro till Android för några hundrarlappar. Det var för många herrans år sedan. Använder den appen än idag och har inte uppgraderat till senare versioner. Utöver det har jag inte haft behov av något som kostar. Har inga prenumerationer eller dylikt.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

>1000:-

Spelar Clash of Clans, Gems of War o Hearthstone.

Clash: Guldpasset varje månad går på 60:- vilket ja köpt Max 10ggr.

Gems of War: Köpte Deathknight armor i början så man får +100% guld, själar o XP. Köpte lite gems så man blev VIP 4 så ja får +150% guld 🙂

Hearthstone: Köper varje rabatterat paket de säljer nästan. Idag vart det ”Felosophy bundle”. 20 paket för 239:-

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Aldrigt lagt in mina kortuppgifter, så 0 kr.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Går i perioder för mig,köpt en del appar som jag tycker har hjälpt mig med diverse saker, lagt lite på ingame content med. Men approx 1500-2000 på kanske 6 års tid så inga jättesummor enligt mig, i år runt 800 av dem. Folket tycker det är galet, jag tycker det är galet när folk lunchar dagligen för 99-129 spänn
¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet faktiskt inte, men kanske 10 000kr med ingameköp i spel..
Det är ett gäng appar som jag har köpt, men ofta är de billiga. Till smartklockan har jag säkert köpt 10st urtavlor för 20kr/st m.m.

Jag förstår inte varför många är så mycket emot att köpa någon mjukvara till deras telefoner, ofta är mjukvaran väldigt billig. Och är den då otroligt mycket bättre än gratisalternativet och kostar säg 100kr, ja det är inte mycket att bråka om.

Fast 10 000 kr årligen är en rejäl summa kan jag tycka.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Fast 10 000 kr årligen är en rejäl summa kan jag tycka.

Jag ändrade mitt inlägg då jag syftade på all tid. I år jag har nog lagt 1000kr.
Utvecklingen av appar till mobile går ju inte skitsnabb, så man köper vissa appar när de är nya sedan så har man dessa appar i väldigt många år. Inom persondatorer brukar man ofta få betala för en ny version, detta är ovanligt på mobilappar.

Permalänk
Medlem

Totalt har jag personligen lagt 7kr totalt på en mobilapp genom åren. Detta då till en babymonitor-app.
Frugan har dock lagt lite mer pengar. Då till barnspel på dotterns surfplatta.

Visa signatur

AMD 5600X | Gigabyte Aorus Pro (v2) | Asus 970 Strix | G-skill Trident Z 2x8GB @ 3600Mhz | Corsair RM750x | Corsair MP510 480GB | O11 Dynamic (PCMR) | AOC G2460PG | Intel NUC i5 (5th Gen) | Intel NUC i3 (8th Gen) |

Permalänk
Lego Master

Kan tänka mig att betala för bra appar, eller en premiumversion för att slippa reklam, om det är något JAG HAR NYTTA AV.

Aldrig betalat för IAP gällande spel, eller annat värdekasst skit.

EDIT:
Ni som blankt vägrar betala för appar, varför? Inte alla har möjlighet att sätta upp en abonnemangstjänst för att låta appen vara gratis, och man vill ju definitivt inte alltid ha reklam i apparna. Hur ska utvecklare få in pengar om de inte kan ta betalt för sina produkter?
Vägrar ni också betala för vanliga program till datorn? Och hur är det då tänkt att den marknaden ska fungera?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Köper väldigt sällan appar. Det blir kanske att jag spenderar runt 10 kr per år.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Under de drygt två år som jag haft smartphone har jag köpt totalt en app. Denna kostade någonstans under 50kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Kan tänka mig att betala för bra appar, eller en premiumversion för att slippa reklam, om det är något JAG HAR NYTTA AV.

Aldrig betalat för IAP gällande spel, eller annat värdekasst skit.

EDIT:
Ni som blankt vägrar betala för appar, varför? Inte alla har möjlighet att sätta upp en abonnemangstjänst för att låta appen vara gratis, och man vill ju definitivt inte alltid ha reklam i apparna. Hur ska utvecklare få in pengar om de inte kan ta betalt för sina produkter?
Vägrar ni också betala för vanliga program till datorn? Och hur är det då tänkt att den marknaden ska fungera?

En intressant fråga är hur mycket folk egentligen lägger på program till sina datorer för jag tror inte det är så mycket heller, om man bortser från spel och själva Windows förstås. Personligen betalar jag för Office 365 men det är ju främst för OneDrive, hade det inte ingått så hade jag skippat MS Office hemma (eller använt Office från jobbet vilket vad jag förstår ska ingå i O365-licensen för företag). I övrigt tror jag inte att jag har köpt någon mjukvara till datorn, utanför spel, på ganska många år.

Utvecklingsverktyg är väl det område där jag skulle kunna spendera pengar främst, men de kostar ju generellt inget om man inte behöver en massa företagsfeatures liksom. Och jobbar man med utveckling så får man ju oftast allt man behöver via jobbet. Förutom VS-prenumerationen (med Windows, servrar och allt som har med utveckling att göra typ) så har jag fått mitt jobb att betala för Resharper och Beyond Compare, allt det använder jag hemma också vilket är tillåtet enligt licensavtalen. Sen hade det förstås varit trevligt med typ Photoshop, men deras licensmodell innebär att det blir alldeles för dyrt. Billigare varianter finns förstås, men om man inte får "proffsverktygen" från Adobe så känns det som man lika gärna kan köra på något gratisalternativ.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

En intressant fråga är hur mycket folk egentligen lägger på program till sina datorer för jag tror inte det är så mycket heller, om man bortser från spel och själva Windows förstås. Personligen betalar jag för Office 365 men det är ju främst för OneDrive, hade det inte ingått så hade jag skippat MS Office hemma (eller använt Office från jobbet vilket vad jag förstår ska ingå i O365-licensen för företag). I övrigt tror jag inte att jag har köpt någon mjukvara till datorn, utanför spel, på ganska många år.

Utvecklingsverktyg är väl det område där jag skulle kunna spendera pengar främst, men de kostar ju generellt inget om man inte behöver en massa företagsfeatures liksom. Och jobbar man med utveckling så får man ju oftast allt man behöver via jobbet. Förutom VS-prenumerationen (med Windows, servrar och allt som har med utveckling att göra typ) så har jag fått mitt jobb att betala för Resharper och Beyond Compare, allt det använder jag hemma också vilket är tillåtet enligt licensavtalen. Sen hade det förstås varit trevligt med typ Photoshop, men deras licensmodell innebär att det blir alldeles för dyrt. Billigare varianter finns förstås, men om man inte får "proffsverktygen" från Adobe så känns det som man lika gärna kan köra på något gratisalternativ.

Men då är där ju åtminstone NÅN som betalar för programmen; ditt jobb. Och mycket ingår ju som du säger i Windows, men det kostar rätt mycket för en retail-licens.
Intressant att det på Windows inte finns nån riktig App Store (om vi bortser från MS "App Store" som är lite...well, och dessutom rätt ny relativt sett) för nyttoprogram. För spel har det ju funnits i åratal.

Anyhoo, det är fortfarande intressant att folk på allvar förväntar sig att få riktigt bra appar och program gratis. Utan motprestation. Hur är det tänkt att fungera i längden? Jag är på riktigt nyfiken.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En intressant fråga är hur mycket folk egentligen lägger på program till sina datorer för jag tror inte det är så mycket heller, om man bortser från spel och själva Windows förstås. ...

Jag kan tänka mig att en del betalar för VPN och andra säkerhetslösningar.
För min del är det bara Norton Internet Security som ligger och kostar.
Jag köpte för ett antal år sedan Steel Beasts Pro PE, som i strikt mening inte heller är ett spel och kostade 125 USD.
Hur ska man räkna prenumerationer på digitala tidningar, tevekanaler (Netflix, HBO, etc) och andra onlinetjänster? Jag tycker att även dessa bör räknas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

....
Anyhoo, det är fortfarande intressant att folk på allvar förväntar sig att få riktigt bra appar och program gratis. Utan motprestation. Hur är det tänkt att fungera i längden? Jag är på riktigt nyfiken.

Motprestationen kan ju vara att du konsumerar reklam i appen, bidrar med ditt användningsmönster eller köpte en dyr telefon där appen var förinstallerad.

Men på PC sidan finns det ju väldigr gott om opensource som görs av entusiaster utan att appen kostar något... Troligen är det både lite kul för utvecklaren att bidra till något större, sen ser det nog bra ut på CVt med.

Det finns sådant på mobilsidan med, även pm det sker i något mindre utsträckning.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av henkiii:

Motprestationen kan ju vara att du konsumerar reklam i appen, bidrar med ditt användningsmönster eller köpte en dyr telefon där appen var förinstallerad.

Men på PC sidan finns det ju väldigr gott om opensource som görs av entusiaster utan att appen kostar något... Troligen är det både lite kul för utvecklaren att bidra till något större, sen ser det nog bra ut på CVt med.

Det finns sådant på mobilsidan med, även pm det sker i något mindre utsträckning.

Skyr reklamappar som pesten. Om det är en app jag verkligen behöver så betalar jag hellre för nån premiumversion utan reklam.
Alltså all heder till folk som släpper användbara appar gratis, men nånstans behöver man ju ändå få nånting för sitt arbete, eller?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Spenderade säkert 1500 Spänn på Pokémon go 2017-2018. Sen dess har jag svurit att aldrig mer betala pengar för mobilspel som kör enligt f2p-modellen, då man i regel bara får tillfälliga belöningar som man ångrar när man slutar med spelet. Men är inte emot att lägga lite pengar på en bra app även om jag inte gjort det senaste 2 åren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Men då är där ju åtminstone NÅN som betalar för programmen; ditt jobb. Och mycket ingår ju som du säger i Windows, men det kostar rätt mycket för en retail-licens.

Nja, mitt jobb betalar för mina arbetsverktyg, att tillverkaren av dessa verktyg tillåter mig att använda dem hemma också innebär ju inte att jag betalar för något eller att de tjänar mer pengar på mig direkt. Sen hade jag inte köpt dessa verktyg om jag hade behövt betala för dem, Resharper är inte så relevant längre då allt mer av dess funktionalitet finns inbyggt i VS och Beyond Compare finns det ju mängder av gratisalternativ till. Och för mina hobbyprojekt så hade jag klarat mig utmärkt med en gratisvariant av VS.

Kvar finns då Windows, vilket jag inte heller betalat för då jag fick rätt många licenser från mitt universitet när jag pluggade. Som de i sin tur knappt betalade något för till MS. Men jag tror ändå att Windows är den mjukvara till en dator som flest privatpersoner betalar för, även om betalningsviljan inte är så stor (exempelvis med tanke på alla trådar här om vart man får tag i det för typ inga pengar och så), och merparten av användarna snarare köper en dator och får Windows "på köpet".

Citat:

Intressant att det på Windows inte finns nån riktig App Store (om vi bortser från MS "App Store" som är lite...well, och dessutom rätt ny relativt sett) för nyttoprogram. För spel har det ju funnits i åratal.

Jag vet inte om det är så intressant. Windows är äldre än app-butiker och har hanterat mjukvarudistribution på andra sätt under lång tid. Windowsbutiken hade kunnat bli något men varför skulle en leverantör sälja sina grejer där och få 30% mindre intäkter istället för att bara sälja det på nätet. Kunderna är vana vid att själva hitta (och i viss mån betala för) den mjukvara de behöver.

Citat:

Anyhoo, det är fortfarande intressant att folk på allvar förväntar sig att få riktigt bra appar och program gratis. Utan motprestation. Hur är det tänkt att fungera i längden? Jag är på riktigt nyfiken.

Jo det är förstås komplicerat, men det har ju funkat rätt bra hittills. På telefoner så kan man få in pengar på andra sätt, reklam främst, men på datorer så handlar det väl mestadels om att få några få att betala den stora merparten av utvecklingskostnaden, främst företag, medan andra ger bort produkten och tar betalt för support, till företag främst också förstås.

Man får ju lyfta blicken lite och fundera på vad det är som kostar också. Mjukvara är förstås komplext och krävande på ett sätt, men distribution är ju nästan gratis och man har inga tillverkningskostnader som en fysisk produkt har. Det är ganska många inblandade för att exempelvis få en telefon i konsumentens händer, alltifrån gruvarbetare och arbetare i diverse fabriker till transportörer och butikspersonal i andra änden. Mjukvara har inga (well, inte många i alla fall) underleverantörer och har ytterst få mellanhänder mellan "tillverkaren" och konsumenten, inga råvaror som ska grävas fram och ytterst sällan någon butikspersonal som ska utbildas och hållas glad liksom. Dessutom har ju utvecklingen gått rasande fort när det gäller standardiserade komponenter och liknande. Har man en bra idé och är något kompetent som utvecklare så kan man bygga en mjukvara på egen hand som är snygg, enkel, fungerar och har potential att sälja rejält. (Nu bortser jag från marknadsföring här, för det är en helt annan best förstås)

Sen lär det inte räcka så långt med en utvecklare om man ska försöka konkurrera ut MS Office eller Adobe CS, men för en ny typ av produkt så krävs det inte så mycket arbete.

Skrivet av Olle P:

Jag kan tänka mig att en del betalar för VPN och andra säkerhetslösningar.
För min del är det bara Norton Internet Security som ligger och kostar.
Jag köpte för ett antal år sedan Steel Beasts Pro PE, som i strikt mening inte heller är ett spel och kostade 125 USD.
Hur ska man räkna prenumerationer på digitala tidningar, tevekanaler (Netflix, HBO, etc) och andra onlinetjänster? Jag tycker att även dessa bör räknas in.

Tja, jag tycker prenumerationer på annat inte borde räknas i alla fall, men prenumerationer på mjukvara och uppdateringar kanske skulle räknas. Så Office 365 men inte Netflix, Spotify eller Readly.