Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du kan även se mängden som finns hos webhallen nu.
Dom har även släppt priserna på visa 3070 kort på webhallen.

Edit:
Räknar man ihop alla 3090 varianter på webhallen blir det 16 kort

Asus 3070 strix kostar som en 3080... vem fan köper detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du kan även se mängden som finns hos webhallen nu.
Dom har även släppt priserna på visa 3070 kort på webhallen.

Edit:
Räknar man ihop alla 3090 varianter på webhallen blir det 16 kort

Proshop har satt 1 st tillfälligt. De skriver att aktuellt saldo skall uppdateras imorgon. Var ser ni Inets lagersaldo?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toss3:

Man kan nu se lagerstatus för 3090 på Inet och Proshop. Verkligen inga stora mängder kort.

Asus 3090 TUF:

  • Inet: 8st

  • Proshop: 1st

  • Komplett: Lager (oklar mängd)

Gigabyte GeForce RTX 3090 Gaming OC

  • Inet: 10st

  • Proshop: 1st

Gigabyte GeForce RTX 3090 Eagle OC

  • Komplett: Lager (oklar mängd)

MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio

  • Inet: 3st

  • Komplett: Lager (oklar mängd)

  • Proshop: 1st

MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC

  • Inet: 9st

  • Proshop: 1st

  • Komplett: Lager (oklar mängd)

Jäklar, den som ska ha kort måste verkligen vara redo.

Permalänk
Medlem

Beställt efter många om och men ett Asus 3080 Strix OC från Inet, då jag hade ett presentkort att nyttja.

Hoppas att de flesta har beställt TUF kortet

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på få mitt RTX 3080 STRIX OC ASAP
Kollade på någon video från
Juan Jose Guerrero (Technical Product Marketing Manager at ASUS)
https://www.facebook.com/groups/ASUSPCDIY/permalink/337037826...
Som pratar om att STRIX kortet kommer ut runt 28 sep veckan.

Jag lade min beställning på det kortet från dessa , samt har jag varit i kontakt med kundtjänst dagligen om leveranstiderna förändras och om dem fått någon info om förändring av ASUS om detta.

Leverantör / prel leverans + Kommentar

Elgiganten - 30 September
Kollat denna med Elgiganten och dem meddela om försening på lanseringsdagen 17/9 , Den förseningen var från 23/9 till 30/9.
Vart i kontakt med dem som meddelar att ASUS skall leverera kort till dem 30/9.

Webhallen - 7 Oktober
Ytterst oklart, jag verkar vara med på batch 2 som dem förväntas få in runt 7 Oktober.

Komplett - 7 Oktober
Här förändrades det idag från den 2/10 till den 7/10 idag.
Dem säger att det är påväg men känns oklart.

Kanske lite mycket info, men sålde mitt 2080 i söndags 13/9 så sitter med ett 970 tillfälligt i min build just nu xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem

Ni som har beställt från Elgiganten; Vad har ni för orderstatus?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Reserverad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ni som har beställt från Elgiganten; Vad har ni för orderstatus?

Mvh

Orderstatus:Reserverad

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

nån som beställt Gigabyte 3080 Egal från Elgiganten?
sägs att det ska komma några tills fredag

Permalänk
Medlem

@Aeig: Orderstatus: Reserverad (Msi Trio)

Permalänk
Medlem

Verkar som vissa har en del problem med de överklockade korten, hjälper att klocka ner korten enligt några användare.
https://videocardz.com/newz/geforce-rtx-3080-sees-increasing-...

Igorslab har tydligen uppmätt 100c+ på minnerna på FE..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Jag hoppas på få mitt RTX 3080 STRIX OC ASAP
Kollade på någon video från
Juan Jose Guerrero (Technical Product Marketing Manager at ASUS)
https://www.facebook.com/groups/ASUSPCDIY/permalink/337037826...
Som pratar om att STRIX kortet kommer ut runt 28 sep veckan.

Jag lade min beställning på det kortet från dessa , samt har jag varit i kontakt med kundtjänst dagligen om leveranstiderna förändras och om dem fått någon info om förändring av ASUS om detta.

Leverantör / prel leverans + Kommentar

Elgiganten - 30 September
Kollat denna med Elgiganten och dem meddela om försening på lanseringsdagen 17/9 , Den förseningen var från 23/9 till 30/9.
Vart i kontakt med dem som meddelar att ASUS skall leverera kort till dem 30/9.

Webhallen - 7 Oktober
Ytterst oklart, jag verkar vara med på batch 2 som dem förväntas få in runt 7 Oktober.

Komplett - 7 Oktober
Här förändrades det idag från den 2/10 till den 7/10 idag.
Dem säger att det är påväg men känns oklart.

Kanske lite mycket info, men sålde mitt 2080 i söndags 13/9 så sitter med ett 970 tillfälligt i min build just nu xD

När lade du dina beställningar? Jag lade 19:e, vet inte om det är på tok för sent.

Permalänk

Någon som har beställt MSI Ventus från Webhallen som har fått eller hört något?
Beställde den 17:e kl 15.08 men står att leveransen saknas i lager men 30 är på väg in.

Visa signatur

CPU: I5 12600K. GPU:MSI RTX 3080 Ventus OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Jag hoppas på få mitt RTX 3080 STRIX OC ASAP
Kollade på någon video från
Juan Jose Guerrero (Technical Product Marketing Manager at ASUS)
https://www.facebook.com/groups/ASUSPCDIY/permalink/337037826...
Som pratar om att STRIX kortet kommer ut runt 28 sep veckan.

Jag lade min beställning på det kortet från dessa , samt har jag varit i kontakt med kundtjänst dagligen om leveranstiderna förändras och om dem fått någon info om förändring av ASUS om detta.

Leverantör / prel leverans + Kommentar

Elgiganten - 30 September
Kollat denna med Elgiganten och dem meddela om försening på lanseringsdagen 17/9 , Den förseningen var från 23/9 till 30/9.
Vart i kontakt med dem som meddelar att ASUS skall leverera kort till dem 30/9.

Webhallen - 7 Oktober
Ytterst oklart, jag verkar vara med på batch 2 som dem förväntas få in runt 7 Oktober.

Komplett - 7 Oktober
Här förändrades det idag från den 2/10 till den 7/10 idag.
Dem säger att det är påväg men känns oklart.

Kanske lite mycket info, men sålde mitt 2080 i söndags 13/9 så sitter med ett 970 tillfälligt i min build just nu xD

När beställde du, dag och tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostforce:

Någon som har beställt MSI Ventus från Webhallen som har fått eller hört något?
Beställde den 17:e kl 15.08 men står att leveransen saknas i lager men 30 är på väg in.

Beställde 15:06 och det står samma för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Verkar som vissa har en del problem med de överklockade korten, hjälper att klocka ner korten enligt några användare.
https://videocardz.com/newz/geforce-rtx-3080-sees-increasing-...

Igorslab har tydligen uppmätt 100c+ på minnerna på FE..

Nja, huruvida det är mätt 100+ grader eller inte är en skaplig tolkningsfråga, för mig ser det snarare ut som att det som skapar värme på kortet är vrm sektionerna på var sida om gpu'n, det syns tydligt att tempen sjunker stadigt när man passerar dem mot gpu'n & där emellan sitter minnena, det igor gör är att anta att minneschippen är 20 grader varmare inuti än vad som mäts på baksidan kortet, det han inte tänker på är att VRM som sitter precis intill blöder värme in i PCB'n utav bara helvete vilket gör att minnechippen inte alls behöver vara just 20 grader varmare utan den värme man ser på baksidan kan mycket väl komma mestadels från just VRM mosfets/spolar.

Tänkl på att det finns minneschip norr och söder om gpu'n, där syns en mycket lägre temp, bredvid vrm däremot är tempen mycket högre och det tror jag inte att man ska skylla på minnena. Jag tycker detta "test" av Igor inte är särskilt väl utfört om jag ska vara ärlig. Han hade ganska enkelt kunnat trycka upp en temp sensor mot ett minneschip istället för att "mäta temp" med en kamera på baksidan pcb'n.

Sen kan man såklart argumentera för att sätta VRM så nära minneschip innebär en del problem men det är en annan femma, jag tycker ändå inte att Igor visat på någon temp alls egentligen på själva minneschippen utan han gissar bara egentligen.

Edit:

Här ser man lite enklare hur framsidan på kortet ser ut i förhållande till bilden ovanför, bilden är spegelvänd så den borde matcha bra till temp bilden, att man får en hotspot där han mätt 84 grader är inte så konstigt då du har en vrm del precis nordväst om gpu'n mellan två minneschip, att då anta att minneschippet är 20 grader varmare inuti än baksidan på PCB'n är ett rätt underligt antagande i det läget.

Här är en kombinerad bild där man kanske ser lite enklare vart han egentligen mätt och vad

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

Enda 3070 som verkar ha ett vettigt pris:

https://www.komplett.se/product/1168399/datorutrustning/dator...

Men satan vilket fult kort.

Den var... inte snygg nej. Jag har ett Zotac 1070 Mini i mitt Ncase M1-system och den ser förhållandevis bra ut:

3070't ser riktigt udda ut med stora fläktar och en shroud som sticker långt utanför PCB't i överkant. Känns som att kortlängden är bra men "höjden" gör att den fungerar i få små system.

Permalänk
Medlem

@MrB123: Jag har, men gjorde det i måndags så knappast blir det jag.
Känns som det kortet är ett av de minst populära.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

@Don Stroker:
sant men heller det en månad eller 2
sen med det här trycket kanske man kan sälja och köpa ett annat

jag klicka i det bara för att det fanns i lager
och enligt El-Giganten ska det levereras till mig på fredag (bokad leverans sa dom)
men tror på det när jag ser det.

har faktisk inte fått det där försenings mailet/smset som man brukar få när grejer är sena
så lite spännande är det

Permalänk

Flaskhalsen ligger ju på tillverkningen helt och hållet i detta fallet.
Leveranserna sköts via DHL Express, och vi har en leveranstid på 1 dag från te.x USA. Notera detta är flyg dem går via, inga långsamma lastbilar och skepp.
Så klarar produktionen av mängden kort som behöver tillverkas så dröjer det inte länge innan alla fått sina kort, det är liksom inte som så att dem ska tillverkas och sedan skickas iväg för och ligga stilla och behöva vänta i tre tusen terminaler innan dem kommer fram till Sverige.

Här väntas liksom inget det är full rulle hela vägen från avsändaren fram till mottagaren.

Permalänk
Medlem

@MrB123: Coolt Skriv gärna när du får det

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Nu står det på inet samt elgiganten januari 2021.. beställde dock tidigt från Elgiganten och det står fortfarande reserverad.

Permalänk
Medlem

Tydligen hade Nvidia.com fått stock nu mitt under natten. Kul då man sitter o kollar sajten varje dag så har dom börjat uppdatera den samtidigt med butiken i USA. Råkade vakna för att mata min dotter och såg då att de gick att köpa.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tydligen hade Nvidia.com fått stock nu mitt under natten. Kul då man sitter o kollar sajten varje dag så har dom börjat uppdatera den samtidigt med butiken i USA. Råkade vakna för att mata min dotter och såg då att de gick att köpa.

Jag undrar jag om svenska butiken någonsin visade något. Nu kollade jag inte varje minut visserligen men märkte att saker hände vid midnatt men ingen köpknapp dök upp hur jag än försökte. Nu verkar inte ens "ej i lager" texten dyka upp på https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/buy , kanske en indikation att det aldrig kommer komma några nya 3080 FE någonsin igen. Jag har inte velat subba på denna teori för den har låtit absurd, men verkar ju som att de inte bryr sig.

De skulle mejla igen hade de sagt på reddit. Tyska mejl gick ut inatt har jag fått se. Kanske var Sverige inte så viktigt.

EDIT: såg i browserhistoriken nu att jag inte kollade sidan under en hel halvtimme. Kul..

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tydligen hade Nvidia.com fått stock nu mitt under natten. Kul då man sitter o kollar sajten varje dag så har dom börjat uppdatera den samtidigt med butiken i USA. Råkade vakna för att mata min dotter och såg då att de gick att köpa.

Fick du beställt något?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostforce:

Någon som har beställt MSI Ventus från Webhallen som har fått eller hört något?
Beställde den 17:e kl 15.08 men står att leveransen saknas i lager men 30 är på väg in.

Skrivet av Rajjen:

Beställde 15:06 och det står samma för mig

Beställde 15:05. Samma här

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fick du beställt något?

Nej var helt för sent ute. Verkar ju helt absurt att EU fick stock samtidigt som USA.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Min order på Elgiganten , Asus Strix står med som reserverad, beställde inte på lanseringen utan dagen efter så borde ju va långt ned i deras kö , nån som just lagt beställning som kan informera vad som står i eran order?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag undrar jag om svenska butiken någonsin visade något. Nu kollade jag inte varje minut visserligen men märkte att saker hände vid midnatt men ingen köpknapp dök upp hur jag än försökte. Nu verkar inte ens "ej i lager" texten dyka upp på https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/buy , kanske en indikation att det aldrig kommer komma några nya 3080 FE någonsin igen. Jag har inte velat subba på denna teori för den har låtit absurd, men verkar ju som att de inte bryr sig.

De skulle mejla igen hade de sagt på reddit. Tyska mejl gick ut inatt har jag fått se. Kanske var Sverige inte så viktigt.

EDIT: såg i browserhistoriken nu att jag inte kollade sidan under en hel halvtimme. Kul..

På Nvidias forum är det folk som rapporterar att de aldrig kom förbi captcha och korten var borta på under en minut.

Jag har då aldrig varit med om en så usel release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Jag hoppas på få mitt RTX 3080 STRIX OC ASAP
Kollade på någon video från
Juan Jose Guerrero (Technical Product Marketing Manager at ASUS)
https://www.facebook.com/groups/ASUSPCDIY/permalink/337037826...
Som pratar om att STRIX kortet kommer ut runt 28 sep veckan.

Jag lade min beställning på det kortet från dessa , samt har jag varit i kontakt med kundtjänst dagligen om leveranstiderna förändras och om dem fått någon info om förändring av ASUS om detta.

Leverantör / prel leverans + Kommentar

Elgiganten - 30 September
Kollat denna med Elgiganten och dem meddela om försening på lanseringsdagen 17/9 , Den förseningen var från 23/9 till 30/9.
Vart i kontakt med dem som meddelar att ASUS skall leverera kort till dem 30/9.

Webhallen - 7 Oktober
Ytterst oklart, jag verkar vara med på batch 2 som dem förväntas få in runt 7 Oktober.

Komplett - 7 Oktober
Här förändrades det idag från den 2/10 till den 7/10 idag.
Dem säger att det är påväg men känns oklart.

Kanske lite mycket info, men sålde mitt 2080 i söndags 13/9 så sitter med ett 970 tillfälligt i min build just nu xD

Sen får man tänka på att det finns folk som avbryter sin beställning osv så kan finnas kort över.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.