Färgkodad stolpe i marken, vad är det?

Permalänk
Medlem

Färgkodad stolpe i marken, vad är det?

Tjenare, vi håller på lite med parkeringsplatser i vår bostadsrättsförening och har en stolpe som står på gården, ingen har nån aning vad det är för något och jag har ingen framgång när jag googlar på det.

har varit målad gul + röd + gul + röd + gul

teknikforum är väl inte bästa stället att fråga men vet inte var annars jag ska, någon som vet vad det kan vara för något? tydligen hade de försökt dra loss den med grävmaskinen men den satt så hårt att maskin började tippa över istället.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Kan det vara en gränsmarkering?

Permalänk

Påminner om ett grundvattenrör

Permalänk
Medlem

Gas/vatten/el? Finns det någon stolpe i närheten som pekar mot den typ "VA 3.0"?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ser ut som något någon har satt upp för att man inte ska köra på den grusvägen där.

Att den är målad i olika färger är väl bara för att man lättare ska kunna uppmärksamma den?

Permalänk
Medlem

Informativa svar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kan man skruva av toppen? Isåf tror jag det är en avluftning för något. Annars är det väl bara att i första hand ringa och begära utsättning. (Gratis) i andra hand är det bara att börja gräva försiktigt och se vad som kommer fram..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att få fram på någon fastighetskarta hos kommunen/lantmäteriet, ifall det är något i marken där?

Men som tidigare sagts... Det kan vara en tomtgräns-stolpe.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Frågor och svar om gränser och gränsmarkeringar
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Okla...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

ursäkta sen uppdatering, locket går att skruva av samt har även ett litet hål i sig, finns nåt skadad gammalt klistermärke som ser ut som en 3a på ena sidan.

tror inte det är något med tomtgräns eftersom det ändå är ca 2 meter till gränsen, här står den ( röd prick)

luktar inget om man lossa locket

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Ni kan ju försöka gräva upp marken runt den en bit ner och se om den är fastgjuten i typ nån betongklump. I så fall är det väl enkelt att få bort den. Eller så ser ni ju om den leder vidare nånstans och kanske vart/ vilket håll. Kan ju ge en ledtråd möjligen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett 5G-torn, håll avstånd. 5G kan ge dig många olika sjukdomar!

/s

Permalänk
Medlem

Kolla på https://www.ledningskollen.se/
Gör ett projekteringsärende där du säger du ska gräva på den aktuella platsen, så får du information om ledningar som finns registrerade. Som vatten, gas, etc

Permalänk
Medlem

Gränsmarkeringar brukar inte vara så höga, de brukar bara vara ett litet rör som bara på sin höjd sticker upp litet grand. Detta ser mera ut som någon grundvattenmätning. Möjligen en avstängning av väg, men de brukar vara temporära och gå att ta bort.