Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

En uppdatering.
Testade precis att installera kernel 5.8 i Ubuntu 20.04.1, som kommit denna månad som hwe-kernel.
Behöver inte längre ha denna flagga AMD_DEBUG="nonggc" i /etc/environment

Fryser inte när jag panorerar kartan i google maps med AMD RX 5600XT.

För att få nyare kernel än 5.4 i Ubuntu LTS kan man installera följande paket, linux-generic-hwe-20.04, (sudo apt install linux-generic-hwe-20.04)

Tack för uppdateringen!
Jag har inga problem med varken min stationära (Vega) eller bärbara (Intel igpu) - vet inte riktigt vad som löste det (har inte kvar fixen som jag postade ovan), om det var ny version av Firefox eller något annat.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Känner väl iof inte att jag kan tillföra jätte mycket. Har kört linux med både amd och nvidia kort. Personligen föredrar jag amd då dess öppna drivrutiner är riktigt bra. Jag inbillar mig att det leder till stabilare drivrutiner som underhålls bättre. En annan fördel är den minimerade risken för att support slopas för gamla grafikkort.

Med de sagt så har jag sällan haft problem med nvidias stängda drivrutiner som presterar väldigt bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Har Nvidia fått till stöd för Wayland nu för tiden?
Var tvungen att använda nouveau när jag testade förra året, och det var ingen höjdare.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt insatt men jag tror svaret är "sisådär". För personer som kör GNOME eller Plasma som skrivbordsmiljö så bör det fungera, men X11 applikationer (som behöver köras via XWayland) verkar fortfarande prestera dåligt.

Jag testade starta igång en Wayland-session i Plasma nyss (med nvidias drivrutin) och det fungerar efter jag satte en kernel parameter vilket beskrivs på deras wiki här. Firefox fungerar inte alls för mig utan visar bara en svart ruta, även med MOZ_ENABLE_WAYLAND=1 satt. Det bör fungera, så det är mycket möjligt att det bara är ett lokalt problem. Vissa färger i exempelvis startmenyn är annorlunda än i en X-session och jag kan heller inte logga ut via menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Har Nvidia fått till stöd för Wayland nu för tiden?
Var tvungen att använda nouveau när jag testade förra året, och det var ingen höjdare.

https://www.omgubuntu.co.uk/2021/01/ubuntu-21-04-will-use-way...

"Thankfully Ubuntu will default to Xorg on Nvidia based systems for 21.04. The hope is that Wayland Nvidia support will be in a better shape by 2022 and the next Ubuntu long-term support release."

Permalänk
Medlem

Jag undviker nVidia på grund av deras stänga drivers för Linux. Plus att jag har haft en del problem med nVidia i Linux - dock verkar dom flesta reko nöjda med nVidia även i Linux ska sägas för ordningen skull.
Ser också det som ett sett att "ta ställning" att köra AMD i Linux för att lägga till en etta i statistiken.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Nvidia fungerar för Linux om man redan har det eller behöver CUDA. Men ska man köpa kort för Linux bruk så är det inget jag kan rekommendera, Intel och AMD är långt före då. Något så enkelt som brist av VA-API ställer ju till det enormt. De öppna drivrutinerna, Nouveau, är ett tappert arbete men dödsdömt från framgång iom Nvidias bristande stöd. Deras stängda drivrutiner presterar bra, men har massor kompatibilitetsproblem iom att de är svåra att integrera med och felsöka. Ställer till det för allt från desktop miljöer till Wine/Proton.

Kör själv ett RX 5700 med amdgpu (OSS drivrutinerna) och det fungerar ypperligt för allt från desktop, OpenCL till spelande. Tipps för er som ska köra OpenCL så kan man installera OpenCL delen av deras pro drivrutin separat men fortfarande köra deras bättre öppna drivrutin för allt annat. OSS OpenCL versionen är dessvärre grovt utdaterad, 1.1 om jag minns rätt. Men den från pro är 2.0.

Har också en laptop med ett GTX 1050Ti, så jag är inte referenslös i mina anekdot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.