Vilken gamingstol uppfyller mina önskemål?

Permalänk

Vilken gamingstol uppfyller mina önskemål?

Jag har länge behövt köpa en ny datorstol, börjar gå hål på klädseln och skummgummit under tittar fram, har en filt över just nu.
Var på Mio och test satt en av deras gaminstolar, tror den hette XP5, själva sitsen var väldigt bekväm, svankkudden (eller va den egentligen kallas) var riktigt bra stöd och mjuk.

Det som störde mig var att det inte gick att räta upp ryggstödet mer (gillar inte att "ligga" ner när jag sitter och min rygg säger ifrån), så funderar på om det finns någon sådan gamingstol, där man kan justera ryggen rätt långt fram och även bakåt, samt justera sitsen (vinkla den uppåt i fram änden så man får stöd för låren), höj och sänkbar. Tror jag fick med allt väsentligt. Existerar det ens någon sådan stol och i så fall vilken prisklass snackar vi?
Går det att provsitta i butik, vill helst provsitta innan jag köper om jag inte är 110% säker att den kommer passa mig.

Permalänk
Medlem

Om du råkar ha vägarna förbi AJ produkter i Halmstad när de har öppet så har de denna som jag gillade.
https://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/kontorsstolar/kontor...
Den är dock inte billig!

Edit. De har ju andra kontorsstolar med okså. För bara för att man spelar behöver det ju inte vara en spelstol just.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Någon gamingstol skulle jag inte rekommendera, utan hellre då en bra kontorsstol.
Bra kontorsstolar tenderar tyvärr att kosta en del, men går ofta att hitta begagnade till vettiga priser.

Permalänk
Medlem

En riktig kontorsstol, din kropp kommer tacka dig i långa loppet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Om du råkar ha vägarna förbi AJ produkter i Halmstad när de har öppet så har de denna som jag gillade.
https://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/kontorsstolar/kontor...
Den är dock inte billig!

Edit. De har ju andra kontorsstolar med okså. För bara för att man spelar behöver det ju inte vara en spelstol just.

Skrivet av Erik_T:

Någon gamingstol skulle jag inte rekommendera, utan hellre då en bra kontorsstol.
Bra kontorsstolar tenderar tyvärr att kosta en del, men går ofta att hitta begagnade till vettiga priser.

Skrivet av RVX:

En riktig kontorsstol, din kropp kommer tacka dig i långa loppet.

Jag har en kontorsstol från Kinnarps men den har inget svankstöd och har hängt med i +10 år (minns inte exakt när jag köpte den).
Anledningen att jag funderar på en gamingstol är pga ergonomin, som jag inte sett på någon kontorsstol.

Bara varit i Halmstad en gång ingen stad jag åker ofta till, tycker inte den stolen var så dyr (är beredd på att betala mer för en stol om den uppfyller mina ergonmi krav eller va man ska kalla det).
Vet jag var inne på att skaffa en backapp stol (de kostar betydligt mer), men funderat på om jag kommer sakna att inte ha något ryggstöd eller armstöd. Vi har en sådan stol på jobbet och den är väldigt bekväm att sitta på

Permalänk
Medlem

Fast om du ska ha ergonomi på riktigt får du ju börja kolla på håg Capisco och liknande. Vill du kunna sitta bekvämt långa stunder så är det en bevakningsstol du vill ha.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Fast om du ska ha ergonomi på riktigt får du ju börja kolla på håg Capisco och liknande. Vill du kunna sitta bekvämt långa stunder så är det en bevakningsstol du vill ha.

Googlade på den men den saknar armstöd vad jag kunde se, ser inte så bekväm ut när jag tittar på bilderna jag hittade. Påminner lite om den jag redan har och den funkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Googlade på den men den saknar armstöd vad jag kunde se, ser inte så bekväm ut när jag tittar på bilderna jag hittade. Påminner lite om den jag redan har och den funkar inte.

Lite det jag ville poängtera, ergonomisk och bekvämt är olika saker.

Spana in bevakningsstolar istället.

Permalänk

Gå in på närmsta Kinnarps istället, provsitt några modeller och hör om det finns någon demo-stol de slumpar bort. Så kom jag över en Capella till halva priset i somras.

Permalänk
Medlem

Har denna stolen
https://www.ikea.com/se/sv/p/langfjaell-kontorsstol-med-armst...

Mycket skön och ergonomisk för mig. Kan sitta i flera timmar utan att jag får ont i kroppen.
Sambon och jag vill inte ha en "gaming stol" som tar över hela data rummet. Sen tycker jag dem är fruktansvärt fula och alldeles för dyra.

Du har säkert IKEA i närheten, åk dit att testa. Klart värt pengarna!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har denna stolen
https://www.ikea.com/se/sv/p/langfjaell-kontorsstol-med-armst...

Mycket skön och ergonomisk för mig. Kan sitta i flera timmar utan att jag får ont i kroppen.
Sambon och jag vill inte ha en "gaming stol" som tar över hela data rummet. Sen tycker jag dem är fruktansvärt fula och alldeles för dyra.

Du har säkert IKEA i närheten, åk dit att testa. Klart värt pengarna!

Precis köpt en, så har ännu inte hunnit vänja mig vid den. Sitter bra i den, men en sak att tänka på är att den är ganska liten och den ger inte stöd på samma ställen som min stol som jag ersatte som var i denna stil. Det sagt så ville jag inte ha en stol med rygg som går över axlarna, har ingen nytta av nackkuddar/huvudstöd då det ändå inte går att sitta så att de används och undviker dessa stolar även på jobbet.

Det jag håller på att vänja mig vid är främst att sitsen är mycket kortare (mindre djup) än min tidigare stol, så benen/låren får inte stöd på samma sätt. Tio års garanti, ihop med att jag vet att jag inte behöver någon speciell modell från kontorsstolsmärkena fick mig ändå att välja stolen. Har tidigare haft både Ikea-stolar och Jysk-stolar gå sönder. Vet från arbete och tidigare stolar att jag inte behöver stol som går att justera på alla möjliga sätt som stollar från RH, Kinnarps o.s.v. ofta går beroende på vilken modell vi pratar om. Köper man en stol för 5000 kr+ så finns ofta många inställningsmöjligheter och man kan välja alla delar man vill ha eller inte ha.

Har provsuttit några på Jysk ganska nyligen, och den som ser ut som en fotölj skulle jag själv föredra över deras spelstolar.

Provsitt får jag säga till TS! Speciellt om du inte har en bra idé om vad du vill ha.

Permalänk
Medlem

Försök testa någon av varianterna på DX Racer... Finns ett otal tillverkare som gjort plagiat på den.
Jag köpte en för ~10 år sedan, har aldrig haft nån mer bekväm och den piskar lätt våra dyra kontorsstolar på jobbet.

Det är otroligt subjektivt och individuellt vad man gillar och tycker känns bra så att dom en del stollar i tråden påstår att Kinnarp och dyl skulle vara mycket bättre är enbart ett jävla skitsnack

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Precis köpt en, så har ännu inte hunnit vänja mig vid den. Sitter bra i den, men en sak att tänka på är att den är ganska liten och den ger inte stöd på samma ställen som min stol som jag ersatte som var i denna stil. Det sagt så ville jag inte ha en stol med rygg som går över axlarna, har ingen nytta av nackkuddar/huvudstöd då det ändå inte går att sitta så att de används och undviker dessa stolar även på jobbet.

Haft en sådan med, samt deras fotölj modell.
Men efter någon timme så fick jag ont i ryggen, rumpan.
Så vände mig fram och tillbaka.

Detta är nog första stolen så jag inte känner så efter flera timmar. Riktigt skönt, att slippa tänka på smärtan.
Stöd upp mot axlarna , är nog det enda man skulle kunna sakna.
För mig funkar det bra ändå, finns inget skönare att luta sig bakåt så det knakar i ryggen

Haft stolen i 2år nu. Är lika bra som då som nu.
Materialet håller sig väldigt bra. Inget gnissel eller oljud från stolen.
Har den ljusa modellen med hjul. Riktigt snygg !

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av jlofqvist:

Gå in på närmsta Kinnarps istället, provsitt några modeller och hör om det finns någon demo-stol de slumpar bort. Så kom jag över en Capella till halva priset i somras.

Det är en Kinnarps jag har idag, har en av deras stolar, kikade på hemsidan och liknar 8000.
Den är köpt på deras fabriksförsäljning, vet inte om de har den kvar. Köpte skrivbord där oclså kommer jag ihåg.

Jag gillar stolen i stort idag, men saknar ett stöd för svanken och den stolen som jag har hängt med i många år så tyget i sitsen börjar gå sönder. Har nu en filt över för att förlänga överlevnaden för den stolen.