Fast i POST efter reset av CMOS (Asus Z97-a)

Permalänk

Fast i POST efter reset av CMOS (Asus Z97-a)

Som rubriken säger så startar inte datorn mer, utan fastnar i POSTen (utan bild)

Tanken var att jag skulle överklocka min gamla trotjänare, men efter jag ändrat multipeln och vcore en aning så kunde jag inte se någon effekt bland mina benchmarks. Jag fann någon uppgift att vissa moderkort inte gillar när man ändrar för mycket, utan ibland kräver att man resetar CMOS - så glad i hågen flyttade jag jumpern och lät den stå ett tag utan ström, för att sedan starta upp på nytt och testa igen. Då uppkom problemet.

När jag nu slår på ström så varvar alla fläktar upp, och datorn ger igenom POSTen. I ordning lyser CPU_LED röd i ca 0,5 s innan den släcks, DRAM_LED röd i ca 5 s innan den släcks, som sedan följas av röd VGA_LED. Den i sin tur släcks samtidigt som alla fläktar varvar ner för att sedan starta om hela processen.

Ska tillägga att jag hade liknande bekymmer för nästan exakt ett år sedan. Minns inte hur jag initialt löste det hela, men tror att jag på något sätt flashade om BIOS med usb - men hittar ingen info om det i dagsläget. Vid den tiden hade jag även andra problem när jag väl kom in i BIOS (och lyckades uppdatera till senaste versionen 3503) - att datorn startade om exakt 30 minuter efter uppstart. Något som löstes med nytt batteri. Däremot har jag inte kunnat nyttja energisparfunktioner som hibernate eller sleep sedan dess - då det krävdes hard reset för att komma ur dessa tillstånd

Så någonting har inte varit 100% senaste året. Men frågorna jag nu vill lösa med hjälp av er är;

1. Om det inte är hårdvarufel; har ni några förslag på hur jag skulle kunna lösa problemet? Eg hur/om jag skulle kunna flasha bios med USB.
2. Om det är hårdvarufel; Vad tror ni ligger bakom? Datorn börjar bli gammal, och nytt skulle inte skada. Dock sugen att isf återanvända chassi, PSU med mera.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 64 bit
Processor: Intel Core i5 4670K
Processorkylare: Noctua NH-D14
Moderkort: ASUS Z97-a
Minne: Vengeance Pro - 16GB (2 x 8GB) DDR3 DRAM 1866MHz
Grafikkort: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING OC
Hårddisk: Systemdisk: Samsung 840 EVO SSD 250GB | Lagring: Kingston A2000 M.2 500GB
Nätaggregat: Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum, Modulär
Chassi och övrig kylning: Fractal Design Define R4 med 4x140 mm fläktar

Permalänk
Medlem

Har du provat ett batteribyte?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Har du provat ett batteribyte?

Tack för tipset, men ja det har jag. Kom aldrig på vad det kunde vara, så la till slut ner. För egen del inte värt att lägga ner tid och energi på en såpass gammal dator.

Och ironiskt du frågar just idag. Fick nämligen tag på en Ryzen 5 5600X idag!

Permalänk
Medlem

@HippieDippie

Lite kvickt bara :

Vi får anta att du flyttat tillbaka CMOS_reset-jumpern... till normalläge alltså?

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

@HippieDippie

Lite kvickt bara :

Vi får anta att du flyttat tillbaka CMOS_reset-jumpern... till normalläge alltså?

Stämmer bra.

Men som sagt har moderkortet inte varit superstabilt senaste året, så misstänker jag brickat det på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HippieDippie:

Tack för tipset, men ja det har jag. Kom aldrig på vad det kunde vara, så la till slut ner. För egen del inte värt att lägga ner tid och energi på en såpass gammal dator.

Och ironiskt du frågar just idag. Fick nämligen tag på en Ryzen 5 5600X idag!

Avis!

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"