Oxford University: "Spelande förbättrar mental hälsa"

Permalänk
Cylon

Oxford University: "Spelande förbättrar mental hälsa"

Fyra timmar Animal Crossing eller Plants vs. Zombies om dagen gör gott, enligt världens första studie som samlat in faktisk speltid.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Känns som om detta är starkt beroende på spel-val. Animal Crossing vs typ LoL, CSGo, CoD, är nog rätt stor skillnad!

Permalänk
Medlem

...och en vecka senare: "Datorspel orsakar terrorism, veganism, jordbävningar och spontana blödningar ur tårna!".... man ser dessa rapporter avlöser varandra hela tiden beroende på vem du frågar :). Dock så har nog ingen kunnat vetenskapligt kunna bevisa att varken jazz, hårdrock, datorspel osv varit orsaken till nåt dåligt som inte haft en underliggande sjukdom under (ex redan mentalt rubbade personers om kör över någon för att de gjort det i GTA etc).

Bara spela på, det är bra för koordination och för psyket :).

Permalänk
Medlem

Ja, inte är man förvånad när det testas med så glada spel.

Tyvärr så finns det spel som jag tror/vet helt utan studie eller test att gör illa.

Permalänk
Medlem

Som kanske skribenten tänk sig så måste jag stämma in med att lite "lagom" med ett spel som Minecraft, där jag har en privat server där bara vänner spelar tillsammans, ger en härlig, positiv känsla som är väldigt annorlunda mot vad som fås i tävlingsinriktade spel.

Det är ett sätt att umgås utan att vara fysiskt nära varandra, då det ofta kan skilja hundratals, om inte tusentals kilometer emellan oss. Och det råkar ju dessutom passa alldeles ypperligt i en pandemi. Köpte för övrigt Minecraft 2011, vilken enorm valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellumination:

Känns som om detta är starkt beroende på spel-val. Animal Crossing vs typ LoL, CSGo, CoD, är nog rätt stor skillnad!

Tror det är mer kopplat till själva flykten från vardagsproblemen, att man gör något som man tycker om, mer än vad det är för sorts spel, eller sysselsättning för den delen. Gör man inget roligt här i livet så blir heller inte livet särskilt roligt. Men som med alla studier så ska man inte se en enda studie som ett bevis och tro att spel är botemedlet till sin dåliga mentala hälsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tror det är mer kopplat till själva flykten från vardagsproblemen, att man gör något som man tycker om, mer än vad det är för sorts spel, eller sysselsättning för den delen. Gör man inget roligt här i livet så blir heller inte livet särskilt roligt. Men som med alla studier så ska man inte se en enda studie som ett bevis och tro att spel är botemedlet till sin dåliga mentala hälsa.

Precis så här känner jag också runt detta ämne, bra skrivet.

Permalänk
Medlem

Som inom allt så finns det heter något Lagom.
Lagom motion, kaloriintag, sockerintag, vila, tv-tittande, spelade, socialt umgänge är bra för det mesta. Men om något går till extremfallet så att ens vardag får konsekvenser så är det ej bra.
I spelande fallet. Fixar man jobbet/skolan med beröm, man har bra motionsvanor och bra socialt umgänge etc. Ja då är det inte så farligt om man lägger 4h på spel varje dag. Men är det raka motsatsen, detta till den grad att man tvingas sluta jobbet, skolan, göra slut med ens partner etc. Ja då kanske 4h per dag i spel är en dålig prioritering. (kan såklart vara en tröst)

Permalänk
Medlem

Är väl som med allt annat. Variation är bra.
Motion är bra men elitidrottare är ganska trasiga.
Kan vara skönt att koppla bort med lite datorspel ibland men tio timmar om dagen är såklart inte bra.
Och så vidare...

Permalänk
Skribent
Skrivet av mrpijey:

...och en vecka senare: "Datorspel orsakar terrorism, veganism, jordbävningar och spontana blödningar ur tårna!".... man ser dessa rapporter avlöser varandra hela tiden beroende på vem du frågar :). Dock så har nog ingen kunnat vetenskapligt kunna bevisa att varken jazz, hårdrock, datorspel osv varit orsaken till nåt dåligt som inte haft en underliggande sjukdom under (ex redan mentalt rubbade personers om kör över någon för att de gjort det i GTA etc).

Bara spela på, det är bra för koordination och för psyket :).

Problemet, som du säger, är att ingen har forskat i det seriöst. Förhoppningsvis lyfter Oxford University ribban en smula, och begår seriös forskning kring alla sorters spel.

Permalänk
Medlem

Behöver vi verkligen en studie för att besluta oss för att vi blir lyckliga av att göra nånting vi tycker är roligt?

Vetenskap i all ära, men det här är fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som inom allt så finns det heter något Lagom.
Lagom motion, kaloriintag, sockerintag, vila, tv-tittande, spelade, socialt umgänge är bra för det mesta. Men om något går till extremfallet så att ens vardag får konsekvenser så är det ej är.
I spelande fallet. Fixar man jobbet/skolan med beröm, man har bra motionsvanor och bra socialt umgänge etc. Ja då är det inte så farligt om man lägger 4h på spel varje dag. Men är det raka motsatsen, detta till den grad att man tvingas sluta jobbet, skolan, göra slut med ens partner etc. Ja då kanske 4h per dag i spel är en dålig prioritering. (kan såklart vara en tröst)

Exakt det här! ^

Tyvärr blir man oftast åt extremhållet.. Ibland fullt ös med träning och motion, vill bli bäst på allt där. 4v senare händer något, så vill man bli bäst på CoD och öser det. Balans i livet är något man får arbeta med länge, hela livet skulle jag påstå. Men det du skrev är ju det rätta!

Permalänk
Medlem

Jag vet ändå inte om det faktiskt är särskilt mycket värre med CS än med Animal Crossing. Rent tidsmässigt så har jag väldigt svårt att lira något med överdrivet mycket våld och blod under längre perioder eftersom det lätt blir enformigt. The Evil Within har jag kämpat med i snart två veckor men orkar aldrig spendera mer än en halvtimme åt gången. Däremot kan jag spela Sim City eller MS Flight sim hur länge som helst och i värsta fall få kosthållning och sömn att bli helt rubbat. Många kritiker fokuserar nog på fel saker om man förhåller sig till rena risker (där det förmodligen är en själv som drabbas i första hand), men att det skulle vara ett problem som är unikt eller rentav exklusivt till datorspel är antagligen bara dumheter.

Men denna debatt är ju rätt rolig.
https://www.youtube.com/watch?v=F0JhksT2_ac
Man kan ju inte annat än att älska Janne Josefsson försök att höja dramat.
Den här domen kom från Förvaltningsrätten förra veckan. Den handlar om en 16-årig pojke som... Spelade datorer...

Permalänk
Medlem

Captain Obvious has entered the chat.

Men vad för typer av människor använde man? Den glade med drömjobbet, som har ekonomin att lösa alla problem som uppstår i livet, familj och sånt eller den som är tvungen att arbeta och knappt får det att gå runt ekonomiskt, ingen tid över osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Behöver vi verkligen en studie för att besluta oss för att vi blir lyckliga av att göra nånting vi tycker är roligt?

Nog sällan fel att undersöka saker vetenskapligt, oavsett vad man redan "vet". Finns ett bra ordspråk:

One accurate measurement is worth a thousand expert opinions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Behöver vi verkligen en studie för att besluta oss för att vi blir lyckliga av att göra nånting vi tycker är roligt?

Vetenskap i all ära, men det här är fånigt.

Så länge oinsatta personer med en röst (media, politiker, lobbyister etc ) snackar om hur skadligt spelande utan någon som helst fakta så behövs detta.

De som faktiskt spelar vet ju redan om det, för resten av världen så är en gamer fortfarande en 30+ person som bor i föräldrarnas källare och har aldrig haft ett jobb osv.

Permalänk
Medlem

Flesta spel har ju något pussel eller strategi som aktiverar hjärnan. Sedan är ju många spel bara på engelska så då lär man sig det också.

Jag har nog mycket att tacka för spel när det kommer till logiskt tänkande och engelska. Sedan har jag nog spelat för mycket också som försummat vissa andra ämnen i skolan

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst den vetenskapliga artikeln (så de kan ha räknat in detta) men fick en spontan reaktion. Kan det kanske vara så att personer som i allmänhet redan ser sig själva som glada, i högre utsträckning väljer att spela spel som Animal Crossing eller Plants vs Zombies?
https://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_caus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Så länge oinsatta personer med en röst (media, politiker, lobbyister etc ) snackar om hur skadligt spelande utan någon som helst fakta så behövs detta.

De som faktiskt spelar vet ju redan om det, för resten av världen så är en gamer fortfarande en 30+ person som bor i föräldrarnas källare och har aldrig haft ett jobb osv.

Bra inlägg, det förbisåg jag.

Jag är van att vetenskapen ställer frågor som vi inte har ett svar på, så det här kändes.. irrelevant. Men, du har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Behöver vi verkligen en studie för att besluta oss för att vi blir lyckliga av att göra nånting vi tycker är roligt?

Vetenskap i all ära, men det här är fånigt.

Nu är ju den jämförelsen jag tänker göra helt galet hyperbol, men iallafall -

Poängen med detta är ju inte att konstaters att Aninal Crossing = kul spel = hälsosamt. Men det öppnar dörren för mer och mer seriös forskning och det kan absolut vara värdefullt på spel som är mer kompetetiva eller beroendeframkallande.
Att bli full eller hög kan också vara kul men tack vare forskning så vet vi om de negativa effekterna och vi har någorlunda koll på rangordningen för vad som kan vara acceptabelt och vad som absolut bör undvikas. Alkohol och marijuana är tämligen neutrala i de bra och dåliga effekterna medan heroin bara kan anses som något negativt.

LoL och CS kanske visar upp helt andra effekter än Animal Crossing gör, och många mobilspel som är byggda för att vara extremt beroendeframkallande skulle garanterat också visa på andra effekter.

Dessutom så skulle det ge mer underlag till åtgärder politiskt om det fanns en starkare vetenskaplig bas kring vad som är positivt, neutralt eller negativt.
Forskning är alltid bra, man vet aldrig vad man kan få fram.

Förövrigt så vore det också intressant att se vad som hände om man tvärt tvingade vissa personer att gå från ~4h om dagen till att inte längre få spela, det är ju inte omöjligt att välmåendet kommer från ruset, precis som i ett beroende

Permalänk
Medlem

Med forskningen framför mig kan jag motivera att sätta igång med Animal Crossing igen.

Tycker mig minnas någon tidigare forskning som såg fördelar i spel med mycket grinding också.

Permalänk
Medlem

Endast spel som kräver nån form av problemlösning är bra på sikt.

Hjärndöda spel som ger omedelbar kick kan säkert ge ett temporärt lyckorus men är nog ej bra på sikt och leder ej till att man utvecklar sina kognitiva förmågor.

Permalänk

Brittiska forskare är ett skämt. De finns ju, men ingen vet vad de gör för nytta.

Permalänk
Medlem

En studie som är helt värdelös på så många plan. Visst, forskarna gjorde kanske sitt bästa med den begränsade information som finns tillgänglig, men för att kunna få ett ordentlig svar på frågan finns det så många fler variabler att ta hänsyn till.

För att dra en parallell - människor som kör bilar från BMW:s 7-serie är lyckligare än andra. Är övertygad om att jag kunde producera en studie som visar just detta.

Att de som har en så god ekonomi och karriär att de kan köpa en ny bil för omkring miljonen har givetvis ingenting att göra med det, utan det är just att det är en BMW som är det viktiga...

Permalänk
Medlem

Blev sittande med Polybridge 2, i flera timmar ... fullkomligt avstressande ... hjärnan är lagom aktiv, ungefär som att tälja figurer eller sy kanske ... Mycket bättre än att slö-kolla på teve som oftast får känslor hoppa upp och ner och inte ger samma effekt.

Permalänk
Medlem

Satan vad dåligt rent psykiskt jag skulle må om jag skulle spendera 4h per dag på att spela dataspel oberoende av vilket spel det är.
Spel kan absolut vara roligt och jag spenderar stundtals mycket tid med det. Men 4h i snitt om dagen...

Permalänk
Medlem

Håller med, Animal crossing gör en glad

Permalänk
Medlem

Gamer
Kanske ett annat resultat
"Vad händer när det går riktigt snett för barn och unga i spelvärlden, utan att någon vuxen ser?"

Permalänk
Medlem

Är det någon som finner en titel på själva studien? Skulle vara intressant att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataru:

Är det någon som finner en titel på själva studien? Skulle vara intressant att läsa.

Efter lite sökande så hittade jag studien: https://psyarxiv.com/qrjza/