Permalänk
Medlem

Projektor i sovrummet

Går i tankarna att köpa mig en projektor till sovrummet för att slippa ha en tv ståendes på våra byrå. Ovanför byrån har jag en slät vit vägg som hade vart perfekt att projektera bilden på, dock är jag orolig om ljudet från projeltorn kommer störa.

Ni som har projektor. Hör man den mycket om man har normal volym och de är tyst i övrigt i rummet? Har ljudnivån minskat kraftigt de senaste 10åren på projektorer?

Är de någon som har projektor i sovrummet och hur tycker ni isåfall att de är? Hade ni istället valt en tv nu i efterhand?

Är de något speciellt jag ska tänka på. De enda jag kommer använda den till är i princip streaming. (Netflix etc)

Tar tacksamt emot tips på en pålitlig och bra projektor med så lågt pris som möjligt. 😁

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ha en projektor i sovrummet av 3 anledningar:
1) Ljudnivå. En modern projektor låter inte överdrivet mycket och vid filmtittande på dagen. Med basar, surroundhögtalare mm spelandes så är det inga problem, men vid lite lågmält tittade på kvällen så hade jag stört mig på ljudet.
2) Lampslitage. Det är inte ovanligt för mig att somna medans jag tittar på något i sovrummet och att ha projektorn igång hela natten är ingen höjdare för lampan.
3) För liten bild. Poängen med en projektor är att man kan få riktigt stor bild.Skall du inte ha iaf 80-90" så tycker jag att hela poängen med en projektor försvinner och jag skulle rekommendera en tv istället.

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar. Väggen är dock stor och vi ligger långt ifrån väggen så 90+tum är inga problem.

Dock var jag orolig för ljudet från den. Trodde de blivit bättre med åren sedan jag hade en för 15 år sedan. (Lite bättre har de säkert blivit 😁)

Sen har du en väldigt bra poäng med att man somnar. Den hade jag inte alls i tanken...
Jag får nog tänka om då.

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle säga att idag kan en stor TV – för ungefär samma kostnad – genomföra det som en projektor kan göra och mycket mer och betydligt smidigare och även bättre. Det är egentligen två lägen där en projektor är en intressant lösning. Stor bild utan anspråk på kvalitet där man kan ta en 5.000-kronorsprojektor och få 90 tum eller mer med den kvalitet som rummet tillåter. Eller den dedicerade, ofta specialbyggda hemmabiografen med kvalitetsduk, komplett mörkläggning och en bättre projektor där vi talar om 30–50 000 kronor för "instegsnivån".

Där emellan löser man bättre med en 75–85 tum stor TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle säga att idag kan en stor TV – för ungefär samma kostnad – genomföra det som en projektor kan göra och mycket mer och betydligt smidigare och även bättre. Det är egentligen två lägen där en projektor är en intressant lösning. Stor bild utan anspråk på kvalitet där man kan ta en 5.000-kronorsprojektor och få 90 tum eller mer med den kvalitet som rummet tillåter. Eller den dedicerade, ofta specialbyggda hemmabiografen med kvalitetsduk, komplett mörkläggning och en bättre projektor där vi talar om 30–50 000 kronor för "instegsnivån".

Där emellan löser man bättre med en 75–85 tum stor TV.

Anledningen till projektor var att slippa ha en tv ståendes på vår byrå. Smidigare att ha en grunka hängandes i taket så har man de fritt på byrån.

Och hänga en tv på väggen är inte intressant.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av suppan:

Anledningen till projektor var att slippa ha en tv ståendes på vår byrå. Smidigare att ha en grunka hängandes i taket så har man de fritt på byrån.

Och hänga en tv på väggen är inte intressant.

Projektorn behöver sättas upp den också och den måste riktas på rätt sätt mot väggen baserat på optikens förutsättningar. En projektor har normalt inget system för att visa den bild man önskar annat än HDMI. Så det behöver kompletteras med en låda av någon sort för vad man nu vill titta på för material. Skiftar egentligen bara om böket och stöket till något annan sorts bök och stök. För vad som kan bli en sämre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Projektorn behöver sättas upp den också och den måste riktas på rätt sätt mot väggen baserat på optikens förutsättningar. En projektor har normalt inget system för att visa den bild man önskar annat än HDMI. Så det behöver kompletteras med en låda av någon sort för vad man nu vill titta på för material. Skiftar egentligen bara om böket och stöket till något annan sorts bök och stök. För vad som kan bli en sämre lösning.

Nja där har vi nog olika syn på de. Att få upp bildkällan i taket där man endast hänger lampor i princip tycker jag känns smidigare när väggen bilden ska projecera på är ledig. Sen kan jag hålla mig dig om att de blir lite bök för att dra sladd och bygga låda etc.

Men som sagt, då en projektor tydligen låter en massa fortfarande så är de nog en dålig idé att ha den i sovrummet som ovanstående i tråden nämnde. 😁

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av suppan:

Nja där har vi nog olika syn på de. Att få upp bildkällan i taket där man endast hänger lampor i princip tycker jag känns smidigare när väggen bilden ska projecera på är ledig. Sen kan jag hålla mig dig om att de blir lite bök för att dra sladd och bygga låda etc.

Men som sagt, då en projektor tydligen låter en massa fortfarande så är de nog en dålig idé att ha den i sovrummet som ovanstående i tråden nämnde. 😁

Hur många projektorer har du satt upp i ett tak? Hänga lampor är nog inte riktigt rätt liknelse skulle jag säga. Särskilt med snygg kabeldragning och allt. Behövs kabel för ström och en kabel för HDMI. Det kommer för alltid synas som att det hänger en kontorspryl i ett metallfäste med sladdar dragna.

En Samsung The Frame på väggen, ser inte ut som en TV utan som ut som en tavla. Fungerar som en tavla. Endast en kabel att tänka på till one connect-boxen man kan dölja på annan plats. Går alltid att anlita någon som kan göra det snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hur många projektorer har du satt upp i ett tak? Hänga lampor är nog inte riktigt rätt liknelse skulle jag säga. Särskilt med snygg kabeldragning och allt. Behövs kabel för ström och en kabel för HDMI. Det kommer för alltid synas som att det hänger en kontorspryl i ett metallfäste med sladdar dragna.

En Samsung The Frame på väggen, ser inte ut som en TV utan som ut som en tavla. Fungerar som en tavla. Endast en kabel att tänka på till one connect-boxen man kan dölja på annan plats. Går alltid att anlita någon som kan göra det snyggt.

En tv på väggen var de inte på tal om ändå. Jag har kollat på Samsung frame som alternativ.

Man tar ju givetvis ström från lamputtaget till ett nytt eluttag så slipper man dra kablar över tak och väggar. 🤪 (Och ja, jag har fas,nolla,jord i uttaget) 😁

Men nog om detta. De blir ingen projektor denna gången 😁
Tack för input iafl laxpudding.

Permalänk
Medlem

Älskar min projektor, men i sovrummet skulle jag nog valt en TV. Men då också en utan webbkamera... riktad mot sängen.

Permalänk
Sötast

Glöm inte att du behöver fixa ljud också om du kör på projektor.

Hade projektor i många år tidigare och det har gett mig många bra minnen helt klart.
Mitt största problem var värmen. Fan så mycket värme. ~200Watt lampa rakt ovanför en märks verkligen. Efter en långfilm så har temperaturen gått upp märkbart.