Permalänk
Medlem

Kommer inte ut på internet (Telia)

Hej!

Har flyttat och fick fiber inkopplat igår, dock kommer jag inte åt internet.

Jag provade dom sedvanliga grejerna som:
- Starta om routern
- Resetta routern (både via interface och med knappen bakpå)
- Köra med sladd och wifi (även dator direkt i väggen)

Då inget fungerade så chattade jag med Telia, jag satt i chatten i över två timmar men personen verkade inte lyckas lösa problemet innan chatten "bröts" (lagom kul..)

Så innan jag kontaktar Telia igen så tänker jag att någon här kanske haft samma problem eller vet en lösning.

Nu till problemet då: Statusikonen lyser grönt så allt borde fungera, men när jag kopplar upp via wifi så står det (kräver inloggning/auktorisering) i min telefon. Trycker jag på det meddelandet blir jag skickad till en vit sida med en liiiten bruten text där det står:
"Din dator identifieras nu i nätverket, det kan ta någon minut" (med bruten menar jag att åäö får andra tecken)

Sedan händer inget och sidan timas ut. Samma sak händer om jag kopplar via sladd.

Några tips?

Tillägg: IP-adressen jag blir skickad till är: 131.116.21.180:81. När jag gör en felsökning med Windows felsökare så får jag fram: Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen (DNS-server) svarar inte.
Jag har alltså samma problem med sladd direkt i väggen som om jag kopplar via routern, således borde inte felet ligga hos mig/i min lägenhet?

LÖSNING(?) Efter att ha pratat en andra gång med Telia så verkade jag ha fått en person som vet vad den gör! Våran lägenhet sitter felkopplad i switchen enligt honom. Tekniker ska höra av sig typ imorgon.. Sen ska det förhoppningsvis vara löst

Telia har löst problemet... Kanske.
Permalänk
Medlem

Jag flyttade för ett par månader sedan till ett nybygge med fiber från telia. Jag har för mig att jag fick gå in och aktivera internet och tv via webben. Jag vet att jag satt i bilen (körde ej ) med en lapp från Telia och aktiverade allt via telefonen.

Det är inte så att det finns nån sån lapp med länk som du måste gå in för att aktivera allt? (Borde ju supporten vetat iofs kan man tycka)

Oklart och otydligt blev nu krispt och oförståeligt.
Permalänk
Rekordmedlem

Kan du koppla in en dator via kabel direkt i inkommande anslutning. Välja att start om datorn, (inte stäng av och starta utan välj starta om)
Öppna en kommandotolk och i köra kommandot
ipconfig/all
och posta svaret, du kan tex fota skärmen och ladda upp bilden på imgur och posta en länk om du inte kan kopiera texten på nått nått enklare sätt så att du kan posta den som text.
Det kanske finns nån bra info där om inställningar eller går att se nån annan info som kan peka på nått.

Du skulle iofs kunna börja med att verifier om både din router och dator använder dhcp så att du inte har kvar några manuella inställningar i dem som blivit felaktiga när du flyttat.

Permalänk
Medlem

Tror det är som Oxies säger, oftast får du Fiber installerad ett datum innan ditt bredband kickar igång, oftast är det ett satt datum men om du ringer till Telia, så kan de skjuta fram det. Vet att jag fick det installerat typ 1-2 veckor innan det egentligen skulle vara igång men lyckades då lösa så att jag fick igång det typ dagen efter jag ringde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Hej!

Har flyttat och fick fiber inkopplat igår, dock kommer jag inte åt internet.

Jag provade dom sedvanliga grejerna som:
- Starta om routern
- Resetta routern (både via interface och med knappen bakpå)
- Köra med sladd och wifi (även dator direkt i väggen)

Då inget fungerade så chattade jag med Telia, jag satt i chatten i över två timmar men personen verkade inte lyckas lösa problemet innan chatten "bröts" (lagom kul..)

Så innan jag kontaktar Telia igen så tänker jag att någon här kanske haft samma problem eller vet en lösning.

Nu till problemet då: Statusikonen lyser grönt så allt borde fungera, men när jag kopplar upp via wifi så står det (kräver inloggning/auktorisering) i min telefon. Trycker jag på det meddelandet blir jag skickad till en vit sida med en liiiten bruten text där det står:
"Din dator identifieras nu i nätverket, det kan ta någon minut" (med bruten menar jag att åäö får andra tecken)

Sedan händer inget och sidan timas ut. Samma sak händer om jag kopplar via sladd.

Några tips?

Tillägg: IP-adressen jag blir skickad till är: 131.116.21.180:81. När jag gör en felsökning med Windows felsökare så får jag fram: Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen (DNS-server) svarar inte.
Jag har alltså samma problem med sladd direkt i väggen som om jag kopplar via routern, således borde inte felet ligga hos mig/i min lägenhet?

Mitt fungerar på samma sätt som ditt. Hade tidigare ägares Internet (Telia 100/100) som fungerade ett bra tag efter de flyttat ut (Bor i Villa). Nu får jag samma ip-adress och besked som du får. Har beställt inkoppling av ny egen tjänst men Telia är segare än Sirap. De skulle kopplats in den 25/11 men fortfarande inte inkopplat än den 2/2... Väldigt besviken!

Tror du måste prata med deras kundtjänst då något i tjänsten inte verkar inkopplat.

Jag har starta om fiber konverter / router, dator och mycket mer (Är utbildad nätverkstekniker). Men det måste ligga på deras sida enligt mig iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Jag flyttade för ett par månader sedan till ett nybygge med fiber från telia. Jag har för mig att jag fick gå in och aktivera internet och tv via webben. Jag vet att jag satt i bilen (körde ej ) med en lapp från Telia och aktiverade allt via telefonen.

Det är inte så att det finns nån sån lapp med länk som du måste gå in för att aktivera allt? (Borde ju supporten vetat iofs kan man tycka)

Ja, det var min första tanke. Men lägenheten är "gammal" och all utrustning osv "sitter ihop" med lägenheten och som du säger, det borde supporten vetat om kan man tycka 🙂

Skrivet av mrqaffe:

Kan du koppla in en dator via kabel direkt i inkommande anslutning. Välja att start om datorn, (inte stäng av och starta utan välj starta om)
Öppna en kommandotolk och i köra kommandot
ipconfig/all
och posta svaret, du kan tex fota skärmen och ladda upp bilden på imgur och posta en länk om du inte kan kopiera texten på nått nått enklare sätt så att du kan posta den som text.
Det kanske finns nån bra info där om inställningar eller går att se nån annan info som kan peka på nått.

Du skulle iofs kunna börja med att verifier om både din router och dator använder dhcp så att du inte har kvar några manuella inställningar i dem som blivit felaktiga när du flyttat.

Det ska jag göra! Dock har jag inte varit inne och ändrat i datorn och routern är fabriksåterställd.

Skrivet av Wipen:

Tror det är som Oxies säger, oftast får du Fiber installerad ett datum innan ditt bredband kickar igång, oftast är det ett satt datum men om du ringer till Telia, så kan de skjuta fram det. Vet att jag fick det installerat typ 1-2 veckor innan det egentligen skulle vara igång men lyckades då lösa så att jag fick igång det typ dagen efter jag ringde.

Enligt Telias sida så är allt klart, eftersom det funnits fiber ett tag i huset så är det bara själva uppkopplingen dom ska "låsa upp" för oss 🙂

Skrivet av Maxizor:

Mitt fungerar på samma sätt som ditt. Hade tidigare ägares Internet (Telia 100/100) som fungerade ett bra tag efter de flyttat ut (Bor i Villa). Nu får jag samma ip-adress och besked som du får. Har beställt inkoppling av ny egen tjänst men Telia är segare än Sirap. De skulle kopplats in den 25/11 men fortfarande inte inkopplat än den 2/2... Väldigt besviken!

Tror du måste prata med deras kundtjänst då något i tjänsten inte verkar inkopplat.

Jag har starta om fiber konverter / router, dator och mycket mer (Är utbildad nätverkstekniker). Men det måste ligga på deras sida enligt mig iaf!

Okej! Mycket möjligt att det inte är inkopplat då alltså 🤔 Hon i supporten sa att det skulle vara igång dock. Jag får helt enkelt höra av mig till Telia igen, det lät dock som att mitt lilla problem var ovanligt och svårlöst 😅

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thumbii:

Ja, det var min första tanke. Men lägenheten är "gammal" och all utrustning osv "sitter ihop" med lägenheten och som du säger, det borde supporten vetat om kan man tycka 🙂

Det ska jag göra! Dock har jag inte varit inne och ändrat i datorn och routern är fabriksåterställd.

Enligt Telias sida så är allt klart, eftersom det funnits fiber ett tag i huset så är det bara själva uppkopplingen dom ska "låsa upp" för oss 🙂

Okej! Mycket möjligt att det inte är inkopplat då alltså 🤔 Hon i supporten sa att det skulle vara igång dock. Jag får helt enkelt höra av mig till Telia igen, det lät dock som att mitt lilla problem var ovanligt och svårlöst 😅

Det har hänt förr att saker är felmärkta och gett upphov till strul när man vill ändra operatör.

Permalänk
Medlem

Pratade med Telia kundtjänst nyss och de på sa "din order har fastnat...." sen kom en paus. "Jag ringer leveransavdelningen och kollar, beräknad svarstid 60 minuter..." WTF 60 Minuter internt för att kolla status på en order... Aja.. Får hoppas de kan få snurr på det hela.

Har ju Telia sedan innan aktivt... Och då undrar man "hur svårt kan det vara"... Sen förstår jag inte varför de har den där landningssidan som inte alls verkar fungera...

Permalänk
Medlem

Sådär ja Tydligen löste de problemet och nu fungerar internet!

Har nu 600mbit upp och ner enligt bredbandskollen!

Ibland måste man vara lite ihärdig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Sådär ja Tydligen löste de problemet och nu fungerar internet!

Har nu 600mbit upp och ner enligt bredbandskollen!

Ibland måste man vara lite ihärdig!

Kul! 😁👍

Här fick Telia fram att jag sitter felkopplad i switchen tydligen, så en tekniker ska höra av sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Kul! 😁👍

Här fick Telia fram att jag sitter felkopplad i switchen tydligen, så en tekniker ska höra av sig

Vad bra! Då borde det ju lösa sig snart då för dig med!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thumbii:

Kul! 😁👍

Här fick Telia fram att jag sitter felkopplad i switchen tydligen, så en tekniker ska höra av sig

Bra att det löser sig, felmärkta kablage är inte helt ovanligt men brukar inte upptäckas innan nån vill ändra sitt abb och ändringarna inte funkar.

Permalänk
Medlem

Får en direktkopplad dator eller en router (logga in i den) en IP-adress som börjar på 10.216.X.X (Telia Öppen Fiber) så har de inte lyckats aktivera bredbandet. Om det sen beror på att det är felkopplat/felrapporterat eller inte kan inte vi spekulera om.

Håller du din utrustning inkopplad kan tekniker se vart utrustningen sitter och aktivera på det lägenhetsnumret.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att problemet fortfarande inte är löst 😁👍

Är nu i kontakt med Telia för fjärde gången... Wish me luck!

Uppdatering: Sambon fick ett sms och har nu bokat en tekniker till mellan 07:30 och 16:00.. Så det bör ju vara löst imorgon 😁 Det enda dom sa om kompensation var att man kan begära ersättning för dagarna som nätet inte varit aktivt..

LÖÖÖÖÖST! Idag 9/12, så kom äntligen Teknikern och ordnade upp det. Dock skrattretande att det enda Telia kunde erbjuda i kompensation var en mobil lånerouter med några hundra GB surf under tiden vi var utan internet. Det hade kostat oss mer än att bara fortsätta använda mobildata från telefonerna.. Jaja, nu är det igång iallafall, men mitt förtroende för Telia har fått sig en rejäl törn

Permalänk
Medlem

@Thumbii: Kul, var det felpatchat, fel på mediaomvandlaren eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Thumbii: Kul, var det felpatchat, fel på mediaomvandlaren eller något annat?

Tydligen hade dom kopplat fel, så vårat nät gick in till grannen..