Windows Explorer tar LÅNG tid att start med mera

Permalänk
Avstängd

Windows Explorer tar LÅNG tid att start med mera

Har Windows 10 PRO och det har fungerat utan problem i flera månader. Men nyligen började det agera väldigt slött och flera funktioner fungerar inte:

*Utforskaren tar ca 30s till en minut att starta.

*Kan inte ändra inställningarna i Windows Security eller göra en sökning. Real-Time Protection är avstängt och jag kan inte aktivera det, trots att jag är på ett admin-konto.

*Startmenyn och apparna på taskbaren svarar inte men jag kan komma åt startmenyn med Windows-tangenten.

Kan det vara malware eller är det bara Windows 10 som är buggat? Har ni några förslag på hur man löser det eller måste jag installera om? De lösningar som jag har sökt upp har inte fungerat, som till exempel att ändra i registret. Då står det att jag inte har rättigheter att ändra där.

Skärmdump:

Dold text
Permalänk
Medlem

Har hört om virus som orsakat liknande.
Har du provat skanna genom med t.ex. Malware bytes anti malware?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem i somras. Kunde inte "nyttja" startmenyn utan tangenterna och datorn agerade bara skumt.
Mitt tips är: Format C
Installera om windows. Oftast en lättare väg att gå än att få bukt på skadad mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cluro:

Kan det vara malware eller är det bara Windows 10 som är buggat? Har ni några förslag på hur man löser det eller måste jag installera om? De lösningar som jag har sökt upp har inte fungerat, som till exempel att ändra i registret. Då står det att jag inte har rättigheter att ändra där.

Du kan inte läsa ut något från Event Viewer eller Task Manager? Har du nyligen installerat Malwarebytes eller något anti-telemetry (SpyBot Anti-beacon/ShutUp10)? Ibland ställer dessa programmen till mer än vad de hjälper.

Om du inte kört Malwarebytes, så är det en bra början för att se om du faktiskt har malware.

Andra bra kommandon från CMD-prompten (som admin):

SFC /scannow

DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cluro:

Har Windows 10 PRO och det har fungerat utan problem i flera månader. Men nyligen började det agera väldigt slött och flera funktioner fungerar inte:

*Utforskaren tar ca 30s till en minut att starta.

*Kan inte ändra inställningarna i Windows Security eller göra en sökning. Real-Time Protection är avstängt och jag kan inte aktivera det, trots att jag är på ett admin-konto.

*Startmenyn och apparna på taskbaren svarar inte men jag kan komma åt startmenyn med Windows-tangenten.

Skärmdump:

Hos mig kan det ta 30 sek för utforskaren o starta upp, om mina hårddiskar är avstängda då den startar hårddiskarna när man går in i utforskaren, men jag har inget av de andra problemen du beskriver

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Du kan inte läsa ut något från Event Viewer eller Task Manager? Har du nyligen installerat Malwarebytes eller något anti-telemetry (SpyBot Anti-beacon/ShutUp10)? Ibland ställer dessa programmen till mer än vad de hjälper.

Om du inte kört Malwarebytes, så är det en bra början för att se om du faktiskt har malware.

Andra bra kommandon från CMD-prompten (som admin):

SFC /scannow

DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Det står att jag måste vara admin för att köra de kommandona. Tydligen har kontot tappat sin admin-status. Finns det något sätt att forcera det? Sökfältet funkar inte så jag var tvungen att starta med kör+cmd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeedarn:

Har hört om virus som orsakat liknande.
Har du provat skanna genom med t.ex. Malware bytes anti malware?

Försökte installera det men då blockeras det av windows security. Jag kunde köra ett annat program som heter Avast Anti-virus, men där var jag tvungen att scanna ALLA enheter. Känner inte för att vänta så länge.

Permalänk
Avstängd

Lyckades lösa problemet efter att ha installerat den fulla versionen av Avast som hittade några trojaner och virus maskerade som vanliga appar. Nästan allt funkar som det ska. Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cluro:

Lyckades lösa problemet efter att ha installerat den fulla versionen av Avast som hittade några trojaner och virus maskerade som vanliga appar. Nästan allt funkar som det ska. Tack för alla svar!

Kul att det löste sig för dig! Kommandona jag tipsade om kan däremot vara värda att köra även nu. Dessa säkerställer att dina filer är korrekta i förhållande till Windows component store (WinSxS) och återskapar förändrade filer.

God Jul!