Permalänk
Medlem

Gamingdator - Vattenkyld NR200P

***UPPDATERING 2021-08-25***
Efter drygt 10 månader med detta fina chassi och alla delar kan jag konstatera att Sapphire Radeon 6800 kortet genererade lite för mycket värme för chassits bästa... kunde ligga på uppemot 90 grader ibland (varma sommardagar) efter ett par timmars lirande med glasfronten på så under ganska lång tid har jag kört utan glasfronten.... vilket ju såklart är tråkigt.

Bestämde mig därför att vattenkyla kortet, sagt och gjort så blev det ett EK-Quantum Vector RX 6800/6900 - Copper + Plexi (utan RGB ja). Efter några timmars isärplockande, byta av RGB slinga i Barrow pumpblock (RGBn va DOA), ny vätska och lite omplacering av slangar så blev slutresultatet riktigt bra! 23 grader i rummet ger en idle temp på GPU på runt 35-37 grader och runt 40 på CPU, vid full load efter ett par timmar ligger GPU på 60 grader och CPU runt 65-70 grader. Med den fina glasfronten på ska tilläggas och något uppskruvad CPU.

Älskar chassit, älskar att den är knäpptyst även om chassifläktarna är inställda på ca 60% vid full load och prestandan är grym.

Slänger upp några uppdaterade bilder. OBS! ROG klistermärkena är bortplockade såklart

************************************************

Gav mig på att ersätta mitt Xbox med en riktigt fin gamingdator. Liten, tyst och grym prestanda va målet, gärna med glassida och ”lagom” med rgb och lullull.

Landade i följande komponenter:
Chassi - Cooler Master NR200P
Moderkort - Asus Rog B550-i gaming
Cpu - AMD Ryzen 5600X
Grafikkort - Sapphire Radeon 6800 refkort
Ram - Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz
Lagring - 1 st Sabrent NVMe Rocket 1TB, 1 st Samsung 970 1TB
Psu - Corsair 750w sfx

Vattenkylning och fläktar:
- 4 st Lian Li Unifans
- 2 st Alphacool Nexxxos ST30 radiatorer
- Barrow CPU Waterblock/Pump combo
- Kompressionsanslutningar från EKWB
- Adaptrar/hattar/kulventil från Alphacool
- Slang 16/10mm
- EKWB vätska premix Bloodred
- flowmeter från random säljare på Amazon inkl liten LCD skräm för temperatur

Övrigt
- Lysdioder samt Controller från Phyoba
- Extra USB Controller
- 7” LCD skärm från random säljare på Amazon + kablage
- Egensnickrade fötter till chassi i akryl från Akrylhaus i Tyskland

Mina erfarenheter kring bygget:
Efter att ha landat i att det blir ett NR200P, stod och valde mellan bl a Ghost och N1, ville jag ge mig på att göra något eget. Två radiatorer dels för skoj skull att se om det ens går med glassidan utan att trixa alltför mycket med chassit, dels för att på sikt vattenkyla grafikkortet (när jag tröttnat på utseendet som jag för övrigt gillar skarpt).

Jag testade att invertera chassit vilket gick väldigt smidigt men landade i att jag inte ville ha grafikkortet vertikalt. Gav mig därför på lite fler modifieringar efter inspiration på nätet för att behålla standardutförandet till så hög grad som möjligt.

Locket fick ryka för att kunna få in radiatorn i toppen inkl fläktar och som syns är det tajt om plats. Det hade gått smidigare med 20-25mm radiator men ville inte kompromissa för mycket på tjockleken. Aluminium/mesh nätet i toppen är formbart till viss del vilket gjorde att det buktar ut med radiatorn på ett ganska odramatiskt sätt men är helt klart där det är mest tajt om plats i hela bygget. Radiatorn i toppen är väldigt primitivt monterad, endast monteringsband i stål som är fastskruvat mellan rad och fläktar, sedan för att bilda ett ”rakt Z” som vilar på ramen. Tyngden från radiatorn och pressen ovan från nätet gör att den sitter som berget. Man kan givetvis skruva fast monteringsbandet i ramen också.

Radiatorn i botten var ett roligt och smärtfritt delprojekt, slipade fram två öppningar för anslutningarna, i övrigt sitter den såsom den hade monterats om du satt en radiator i botten med skillnaden att fläktarna är innanför chassit och rad utanför. Golvet ligger så att säga mellan komponenterna och är fastskruvade i varandra genom fläktarna.

Men, originalfötterna är på tok för låga för denna uppsättning och jag hade ingen tillgång till 3D printer (går att printa fötter, ritningar finns på Cooler Masters hemsida) så här fick man vara lite kreativ. Till sist föll valet på 4 st 40x40mm akrylkubar via Akrylhaus i Tyskland som jag sedan sågade till själv med inspiration av originalfötterna. Fantastiskt svårt att gå tag på simpla akrylkuber över 25mm här i Sverige!

Lian Li fläktarna blev naturliga valet pga enkelheten och få antal kablar. Snygga, tysta, bra tryck och klickas ihop för seriekoppling. Perfekt för detta bygge helt enkelt.

Pump och vattenblock kombinerat i Barrows enheten är helt perfekt för ett sånt här litet bygge. Dock har jag ännu inte fått rgb att lira på pumpen. Den snurrar runt denna loopen utan problem och är helt tyst under 1800 rpm.

Jag ville dölja psu buren då den ser helt ok ut men långt ifrån så estetiskt tilltalande. Såg en video på hur man installerat en LCD skärm, dock i ett full size atx bygge, så ville försöka mig på att dölja kablar och buren med en skärm. Praktiskt dessutom att ha ex cpu och gpu info när man lirar tänker jag. Det blev en random 7” LCD skärm från amazon inkl en ram. Ramen är sprejad i vit lackfärg för att matcha chassit. I och med alla hål i buren var det lätt att hitta ett bra läge att fästa skärmen på med skruv/mutter. En hdmi sladd till gpu och en USB kabel (micro till intern) så är den uppe och rullar!

Fronten blev ett roligt sidoprojekt då jag fick med två röda dioder som en gåva när jag köpte alla vattenkylningskomponentet från Aquatuning. Blev till att beställa en dekal och borra två 3mm hål i fronten där dioderna passade perfekt. Drivs av en enkel molex koppling till psu.

Besök galleriet här

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Gillar skärmen! Har du länk till de kittet? DOCK gillar jag verkligen inte klistermärkena på framsidan.. 4/5 pågrund av klibborna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Gillar skärmen! Har du länk till de kittet? DOCK gillar jag verkligen inte klistermärkena på framsidan.. 4/5 pågrund av klibborna.

Man tackar och bockar för feedbacken, haha ja dom är det många som stör sig på Vi får se vad som blir kvar i slutändan...

här är kabeln:
https://www.amazon.de/-/en/dp/B071FJY2BB?psc=1&ref=ppx_pop_dt...

Här är skärmen:
https://www.amazon.de/-/en/dp/B07LF1GYXS?psc=1&ref=ppx_pop_dt...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Vilket läckert bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vilket läckert bygge!

Man tackar! 🎅

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Första tanken var "varför i hela friden har han två radiatorer för en 5600X?!", men det besvarade du i beskrivningen.

+1 för att rycka de två ASUS klistermärken på framsidan åtminstone, då det känns som skillnaden mellan ett "Stilrent bygge" och "Epa-raggare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

Snyggt bygge! Första tanken var "varför i hela friden har han två radiatorer för en 5600X?!", men det besvarade du i beskrivningen.

+1 för att rycka de två ASUS klistermärken på framsidan åtminstone, då det känns som skillnaden mellan ett "Stilrent bygge" och "Epa-raggare"

Haha 5/5 poäng för den liknelsen! 😂Dom försvann illa kvickt! Ska uppdatera bilderna längre fram. Tack för feedback för övrigt!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Jäkligt snyggt (men klistermärken...) och inspirerande! Tror du man skulle få plats med 280-radiatorer uppe/nere?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Jäkligt snyggt (men klistermärken...) och inspirerande! Tror du man skulle få plats med 280-radiatorer uppe/nere?

Tack för feedback! Klistermärken (rog) har rykt! 😂 ska lägga nya bilder vid tillfälle.

Ja, det kan absolut gå i i botten, men på golvet där jag har fläktarna. Ska du ha den under måste du göra andra fötter än de jag har (originalfötterna fast högre) eftersom radiatorn tar i annars. Du behöver troligtvis göra egna hål för att fästa radiatorn i på golvet (iaf på ena kortsidan). Det är lätt fixat och relativt litet ingrepp på chassit.

Det du får se upp med är tjockleken isåfall då det blir tight om plats upp till grafikkortet. Kör du vattenkylt eller ”deshrouddat” grafikkort lär det inte vara några problem.

Vad gäller i toppen så skulle jag gissa att det går men då är det nog verkligen på mm. Gissar också att du lär behöva förskjuta radiatorn mot glsssidan eftersom det är tajt om plats (beroende på moderkort iofs) pga fläktkontakter, I/O och strömkontakten i chassit. Du kan flytta strömkontakten med distanser på utsidan, har ingen bild på det ser jag nu men så gjorde jag, ca 6-7 mm.

Hojta om du behöver hjälp att bolla något. Jag vände verkligen ut och in på chassit innan jag byggde 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Tack för feedback! Klistermärken (rog) har rykt! 😂 ska lägga nya bilder vid tillfälle.

Ja, det kan absolut gå i i botten, men på golvet där jag har fläktarna. Ska du ha den under måste du göra andra fötter än de jag har (originalfötterna fast högre) eftersom radiatorn tar i annars. Du behöver troligtvis göra egna hål för att fästa radiatorn i på golvet (iaf på ena kortsidan). Det är lätt fixat och relativt litet ingrepp på chassit.

Det du får se upp med är tjockleken isåfall då det blir tight om plats upp till grafikkortet. Kör du vattenkylt eller ”deshrouddat” grafikkort lär det inte vara några problem.

Vad gäller i toppen så skulle jag gissa att det går men då är det nog verkligen på mm. Gissar också att du lär behöva förskjuta radiatorn mot glsssidan eftersom det är tajt om plats (beroende på moderkort iofs) pga fläktkontakter, I/O och strömkontakten i chassit. Du kan flytta strömkontakten med distanser på utsidan, har ingen bild på det ser jag nu men så gjorde jag, ca 6-7 mm.

Hojta om du behöver hjälp att bolla något. Jag vände verkligen ut och in på chassit innan jag byggde 😁

Tack! Jag har en liten dröm om vertikal GPU med radiatorer både i topp och botten. Jag kommer förmodligen behöva sänka grafikkortet då på ngt vis... Första steget blir i vilket fall att skaffa det här chassit och mäta järnet

Fler bilder! Fler bilder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Tack! Jag har en liten dröm om vertikal GPU med radiatorer både i topp och botten. Jag kommer förmodligen behöva sänka grafikkortet då på ngt vis... Första steget blir i vilket fall att skaffa det här chassit och mäta järnet

Fler bilder! Fler bilder!

Hmm ska du ha det vertikalt hade jag nog inverterat chassit, dvs snurra bakre väggen (där psu och moderkort sitter) för att få ännu mer plats nedtill. Det går att göra med väldigt lite ingrepp på chassit. Finns en länk till en guide som jag inte har tillgänglig just nu dock men lär dyka upp på Google om du söker. Då får du iofs fönstersidan på högersida (sett framifrån) istället för vänster. Så du tänker på det 😀

Ska lägga upp fler bilder 🤙

EDIT: här är t o m en video såg jag nu https://www.youtube.com/watch?v=0KTUlMRm_So&feature=youtu.be

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop