Kan ja klippa av kablarna jag inte behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Visst 1500kr till liksom.

ATX eller SFX/SFX-L?

Tips om du ska kapa, ändhättor/kåpa – https://www.conrad.se/p/aendkapa-med-insida-31-hellermanntyto....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Han kan ju skita i el-tape i ditt förslag då det kommer lossna.

Varför skulle det lossna, menar du? Jag har använt eltejp i alla möjliga miljöer och sammanhang under årtionden, och snarare är väl problemet att få loss det när det suttit ett tag. Bara när jag försökt tejpa i rejäl kyla har jag fått problem att få fast.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Alltså lol på hysterin. Isolerar du ordentligt är det bara o köra.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag har ett nättagg med massa överflödiga kablar till mitt mITX bygge. Kan jag klippa av dom som inte behövs eller förstör jag övriga kablar i PSU då?

Det är trångt i mitx lådan så jag vill inte ha dom överflödiga kablarna

Ja det går bra att klippa bort överblivna kablar inne i lådan. Det är inte så att man skalar sladden och låter kopparledningen ligga fritt liksom....

Hur är folk funtade egentligen? Ingen som har tittat ner i en PCI-E kontakt? Kontakten är blottad. Hör och häpna, hela moderkortet fullkomligt FLÖDAR med 12V. Tagga ner lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varför skulle det lossna, menar du? Jag har använt eltejp i alla möjliga miljöer och sammanhang under årtionden, och snarare är väl problemet att få loss det när det suttit ett tag. Bara när jag försökt tejpa i rejäl kyla har jag fått problem att få fast.

På grund av värmen. Jag har själv använt eltejp i datorer som lossnat.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Kollat på amerikanska forum och det var inga problem att klippa kablar så länge man isolerar dom. Attityden mot dom som frågade var inte lika illa som här heller.

USA är ett utvecklingsland.

Men allvarligt, varför förstöra ett nätagg sådär? Det känns lite som att istället för att inte använda en hårddisk som du inte har nytta av för tillfället slår du sönder den och kastar.

Skrivet av tBiorrith:

Hur är folk funtade egentligen? Ingen som har tittat ner i en PCI-E kontakt? Kontakten är blottad. Hör och häpna, hela moderkortet fullkomligt FLÖDAR med 12V. Tagga ner lite.

Fast det är inte det blottad betyder. Vill man ha snygga avslut är krympslang bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

På grund av värmen. Jag har själv använt eltejp i datorer som lossnat.

Märkligt. Blir knappast mer än ca 35-40 grader. Inga problem för eltejp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag hade klippt och kört krympslang på stumparna, kan inte se någon större risk.

Sen undrar jag hur det skulle kunna bli någon större risk för brand? Visst kan man ha otur med en mjuk kortslutning som slutar med brand, men sannolikt så blir en eventuell kortslutning hård, och är inte agget tokkasst så bör det vara avsäkrat så allt som händer är en avbränd säkring. Men som sagt, isolera tåtarna individuellt med krympslang så slipper du den risken.

Permalänk
Hedersmedlem

Klipp och isolera med krympslang så är det ingen fara.

Vill man göra det snyggt så öppna nätaggregatet och löd loss kablarna som inte ska användas.. var dock beredd på att det behövs en ganska kraftig lödkolv och gott om tid för det brukar vara ganska stora lödpunkter nära varandra och tjocka jordplan som drar åt sig värmen från lödkolven.

Se bara till att ladda ur nätagget först och peta inte på högspänningsdelen i onödan.

Finns betydligt större risker i ett normalt datorbygge än detta om det görs ordentligt.

Nån som känner sig vågad kan ju testa att kortsluta 12v mot jord på ett modernt nätagg. Är allt friskt så ska överbelastningsskyddet lösa ut väldigt fort. Värre är det om man råkar nästan kortsluta något, som att klämma sönder en kabel med en skruv eller annan mekanisk påverkan. Då kan det bli rejält varmt om det vill sig illa.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@OSkar000: Vill man klippa så finns som sagt ändhättor att krympa på. Öppnar man agget kan man låta stumparna sitta i agget. Frågan är bara om det är värt jobbet, ett semi-modulärt/modulärt nätagg kostar inte mycket! Krympslang var inget TS hade liggandes.

Fått för mig att TS bygger i ett Fractal Design Core 500. ATX-agg av vanlig storlek som den tar alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

ATX eller SFX/SFX-L?

Tips om du ska kapa, ändhättor/kåpa – https://www.conrad.se/p/aendkapa-med-insida-31-hellermanntyto....

Krympslang med lim är helt klart det bästa skulle jag också säga. Går ju värma dem och tryck ihop änden med en flattång på vanlig krympslang med lim också.

Går ju även löda bort dem direkt, men finns ju en risk med det också. Och inte det lättaste när de på vissa agg har alla kablar med samma spänning fastlödda på samma ställe.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Märkligt. Blir knappast mer än ca 35-40 grader. Inga problem för eltejp.

Det beror helt och hållet på vilken tejp som används. Mycket av den billiga tejpen lossnar oavsett, och annan tejp lossnar inte helt men den släpper i limmet. Det finns säkert eltejp som är bra på riktigt, men jag har nog aldrig stött på någon (men då anser jag också att tejp är den lägsta formen av sammanfogning och jag undviker tejp in i det sista).

Sen tycker jag att det är värt att notera att man naturligtvis tappar all garanti om man gör detta. Vad är det för nätagg? Är det ett bra och hyffsat nytt hade jag inte velat bli av med garantin.