Nvidia Geforce RTX 2070 moddas med 16 GB grafikminne inköpt på Aliexpress

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 2070 moddas med 16 GB grafikminne inköpt på Aliexpress

Med läckta PCB-diagram, värmepistol och GDDR6-minne direkt från Aliexpress uppgraderas Geforce RTX 2070 från 8 till 16 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kul projekt 😊

Lite moddning av bios så går det nog att få detta att rulla på bra ochså.

Permalänk
Medlem

Dafuq?!?! Det är ju brist på GDDR6, sån brist att vi inte kan få tag på grafikkort... å så kan man få tag på dem på Aliexpress.

Allt är hittepå så klart, man har egentligen en överproduktion men internt låter det: "SHIIIEEET det här kan bli en väldigt liten vinstmarignal, vi får hitta på en brist"

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Dafuq?!?! Det är ju brist på GDDR6, sån brist att vi inte kan få tag på grafikkort... å så kan man få tag på dem på Aliexpress.

Allt är hittepå så klart, man har egentligen en överproduktion men internt låter det: "SHIIIEEET det här kan bli en väldigt liten vinstmarignal, vi får hitta på en brist"

Bristen beror på att ryska hemmasnickrare köper upp alla lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Dafuq?!?! Det är ju brist på GDDR6, sån brist att vi inte kan få tag på grafikkort... å så kan man få tag på dem på Aliexpress.

Allt är hittepå så klart, man har egentligen en överproduktion men internt låter det: "SHIIIEEET det här kan bli en väldigt liten vinstmarignal, vi får hitta på en brist"

Bristen på grafikkort har frömst att göra med bristen på gpun. Sedan är inte brist samma sak som att det inte går att få tag på om man är villig att betala. Han var ju tvungen att pröjsa ca 2000kr bara för minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Dafuq?!?! Det är ju brist på GDDR6, sån brist att vi inte kan få tag på grafikkort... å så kan man få tag på dem på Aliexpress.

Det är väl Nvidia som har brist på GDDR6X? GDDR6 kanske det är bättre tillgång på?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är väl Nvidia som har brist på GDDR6X? GDDR6 kanske det är bättre tillgång på?

Jag vill mig minnas ha läst att det är brist på G6 också. [Citation needed]

Skrivet av bobbeyblade:

Dafuq?!?! Det är ju brist på GDDR6, sån brist att vi inte kan få tag på grafikkort... å så kan man få tag på dem på Aliexpress.

Allt är hittepå så klart, man har egentligen en överproduktion men internt låter det: "SHIIIEEET det här kan bli en väldigt liten vinstmarignal, vi får hitta på en brist"

Brist leder till höga priser. 200 USD på G6-minne är väl inte den kostnaden som grafikkortsmakarna är villiga att lägga ut per kort, skulle jag tro

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Dafuq?!?! Det är ju brist på GDDR6, sån brist att vi inte kan få tag på grafikkort... å så kan man få tag på dem på Aliexpress.

Be aware for chinaware!

Permalänk
Medlem

desperate times calls for desperate measures

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hemmasnickrat 3080 20GB härnäst?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Vissa uppgradera den första xboxen till 128MB ram. Och jag tänkte när jag började läsa tt här kommer en nybörjarkurs hur man gör detsamma på de nya konsolerna, men så besviken jag blev. Jag tänkte i stil med Utbildningsradions Unixkurs för nybörjare:
https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo

Att det troligen kommer att komma en 16GB variant av 2070 gör mig inte et dugg förvånad.

Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga:

Förutom för just spel, när är det bra med mycket VRAM? Vad sysslar man med när det behövs mycket VRAM?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Nybörjarfråga:

Förutom för just spel, när är det bra med mycket VRAM? Vad sysslar man med när det behövs mycket VRAM?

Maskininlärning/träning av neurala nätverk är ett utmärkt sätt att behöva mer minne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vissa uppgradera den första xboxen till 128MB ram. Och jag tänkte när jag började läsa tt här kommer en nybörjarkurs hur man gör detsamma på de nya konsolerna, men så besviken jag blev. Jag tänkte i stil med Utbildningsradions Unixkurs för nybörjare:
https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo

Att det troligen kommer att komma en 16GB variant av 2070 gör mig inte et dugg förvånad.

Det finns de som gör sånt fortfarande, trots liten (obefintlig?) nytta. Där handlar det dock om QFP vilket är betydligt lättare att löda som hemmafixare än LGA vilket verkar vara vad som erbjuds i denna grafikkortsmod.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Föredetting

Vad skulle de med läckta PCB-ritningar till? Svårt att hitta minneskretsarna?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Så grafikkortet krashade antagligen på grund av att man inte had flasha in en rätt BIOS?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Nybörjarfråga:

Förutom för just spel, när är det bra med mycket VRAM? Vad sysslar man med när det behövs mycket VRAM?

Videoredigering är ett användningsområde.

Linus från Linus Tech Tips pratade i någon av deras videor att de övervägde att köpa in RTX 3090 till alla LTT anställda som håller på med videoredigering.
Deras leverantör av 12K kameror rekommenderade 24GB grafikminne.
Troligtvis hade de kunnat klara sig med lite mindre, om de exempelvis hade funnits ett 20GB kort.
Men 10GB som vanliga 3080 har fungerade dåligt för deras behov.

Sen är det klart att en hobbyist som filmar i 1080p inte behöver 24GB grafikminne.
Men för mer high end produktion så kan det gå åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vad skulle de med läckta PCB-ritningar till? Svårt att hitta minneskretsarna?

haha du är rolig du

Kanske för att veta hur de ska bygla kortet eftersom de fick löda om resistorer?

Permalänk
Medlem

Tack det va underhållande! Skillad ryss som ger sig på att löda om BGA-kretsar Det är inte det enklaste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vad skulle de med läckta PCB-ritningar till? Svårt att hitta minneskretsarna?

haha precis min tanke också! Men jag tror de åsyftar att några resistorer var tvunga att ändras/tas bort också som nämns i artikeln som är det man behövde PCB-Ritningen till.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag är så jävla häftigt!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Så grafikkortet krashade antagligen på grund av att man inte had flasha in en rätt BIOS?

Eller att han missat någon komponent som t ex hade lite fel toleranser och gav för mycket eller för lite spänning i den helt nya konstruktionen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Inaktiv

Fick bytt minnet (lagring, men görs typ på samma sätt) som gick sönder på min gamla samsung lur i shenzhen för 120kr för en 4 år sedan (inklusive minnet). Då satte de på en 16gb istället för 8 som var från början.

Kraschar och dålig prestanda låter inte särskilt förvånande om han inte anpassar biosen till de nya minnena?
Kräver lite mer kunskap än att kunna löda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Videoredigering är ett användningsområde.

Linus från Linus Tech Tips pratade i någon av deras videor att de övervägde att köpa in RTX 3090 till alla LTT anställda som håller på med videoredigering.
Deras leverantör av 12K kameror rekommenderade 24GB grafikminne.
Troligtvis hade de kunnat klara sig med lite mindre, om de exempelvis hade funnits ett 20GB kort.
Men 10GB som vanliga 3080 har fungerade dåligt för deras behov.

Sen är det klart att en hobbyist som filmar i 1080p inte behöver 24GB grafikminne.
Men för mer high end produktion så kan det gå åt.

Behövs verkligen 12k kamera för att producera youtube material?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Behövs verkligen 12k kamera för att producera youtube material?

Det skadar nog absolut inte. Nu när 8K TV är på tapeten så kanske det t.o.m hade varit bättre med mer. Man har gärna material i högre upplösning än att precis ha det som man behöver. Man kan göra mer med det då.

Youtube i 360p är ett minne blott! 8k finns ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Hemmasnickrat 3080 20GB härnäst?

Det vore ju inte helt fel. Synd att man inte kan löda bara.

Permalänk
Medlem

Ja han är ju inte rädd om kortet iaf 🙂 var lite nervös när han lödde resistorerna 😐

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Inget nytt under himlen roligt att se hur han kunde öka minnes mängden

Har själv moddat om ett moderkort för att kunna köra sli fast den inte Stöde de var många år sen nu mm var ett DFI kort som man kunde modda om lätt och spara ca 3000 kr på det ...
Finns nog många elektronik saker man kan modda om lite och få en annan prestanda på de sen ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Nu har jag inget (och skulle inte våga), men jag funderade på nästan exakt samma sak första gången jag såg "nakna" 3080 precis vid release
Dom har ju 2 tomma minnesplatser

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Behövs verkligen 12k kamera för att producera youtube material?

Det beror väl på vad man ska göra...

I LTTs fall (Linus Tech Tips) så har det blivit en grej att ligga i framkant.
Ibland är det lite svårt att veta vad de gör för verkligt behov och vad de gör för att de kan.
Men samtidigt är det inte en liten hobbyverksamhet heller. Det är ett företag och de anställer fler och pratade om att de kan behöva flytta till större lokaler inom något/några år om de fortsätter att expandera.
Om att ligga i framkant är en del av deras uppmärksamhet som i sin tur leder till sponsor avtal mm så blir det i sig ett behov. Åtminstone om man vill växa och tjäna mer pengar.
Fast Linus har sagt att han är lite kluven till deras framgångar.
För samtidigt som han tycker det är kul att det går bra. Så gillar han när de kan ha ett tajt team, vilket är svårare när de växer.

Annars är det fortfarande möjligt att filma på en potatis och lägga upp oredigerade videos.
(potatis = kass kamera. Inte bokstavligt talet en potatis)

Generellt tycker jag ändå att man kan se en skillnad på Youtube.
Före 2012 eller däromkring så var typ allt på YouTube kasst.
Alltså någon kan naturligtvis ha en intressant personlighet och humor, tala om intressanta ämnen osv.
Men rent produktionsmässigt och videokvalitet så var typ allt kasst före där någonstans.
Medans det numera finns ganska seriöst filmat och redigerat material.
Även material från amatörer finns oftast i 1080p nuförtiden och ofta någon form av redigering.
Det mesta är inte bara en rak "one take".